Gå til innhold

sveiseapparat

Ranger emnet


Escorteren

Anbefalte innlegg

er inne på tanken jeg også. regner med at jeg ender opp med et esab miggy 125A (drøye 5000,-) eller så går jeg for gass/tig..

eneste nettbutikken med sveis tror jeg er biltema. skal visstnok være greie apparater

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du drive med (tynn)platesveising ville jeg anbefalt et MIG/MAG sveiseapparat.

 

Mye enklere enn elektrode sveising. Og mye billigere i lengden...

 

Og man trenger bare 16A treg sikring på kursen til sveiseapparatet.

 

Hadde sveiseapparatet trukket 125A trur jeg strømregningen hadde blitt dyr.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Escorteren

visst eg har sjønt det riktig er det transformator i sveiseapparatet som transformera ned spenninga til ca 40 volt så det vil seie at ein kan bruke 230v, 16a treg type sikring

(e-verkslærling forøvrig ) ;)

 

Nå er det en stund siden jeg gikk elektro, men treg type, var ikke det C-sikringer?

 

Greit nok for de som har smeltesikringer, de kan jo bare kjøpe en og sette den inn, men har vanlige husstander C-sikringer?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIG funker helt fint...!

Men det er vel MIG/MAG apparat som er best når det gjelder bil og lignende..

 

Eg foretrekke TIG ovenfor Elektrode.. da eg har mer trening i TIG. Men mig/mag apparat sliter eg elg med store horn med.. (lite tildels ingen trening)

 

Så.. bruksområde bil for eks, mig/mag. (trening gjør mester)

Men for eks. rustfrie rør,.. så tror eg TIG ville vert og foretrukke?

 

Har liten peiling på dette her, selv om det er ein del av "jobben".. så du får ta det med ein klype salt. ! :D

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by twinflower

 

Nå er det en stund siden jeg gikk elektro, men treg type, var ikke det C-sikringer?

 

Greit nok for de som har smeltesikringer, de kan jo bare kjøpe en og sette den inn, men har vanlige husstander C-sikringer?

 

Det kommer helt ann på hvor gammelt hus du har ;)

 

Vist det er ulset sikringer (patron typen) så er det bare og handle inn til behov.. Eller bruke ein akslingstump og bare drite i hele sikkerheten! :D

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Moldvarp

TIG funker helt fint...!

Men det er vel MIG/MAG apparat som er best når det gjelder bil og lignende..

 

Eg foretrekke TIG ovenfor Elektrode.. da eg har mer trening i TIG. Men mig/mag apparat sliter eg elg med store horn med.. (lite tildels ingen trening)

 

Så.. bruksområde bil for eks, mig/mag. (trening gjør mester)

Men for eks. rustfrie rør,.. så tror eg TIG ville vert og foretrukke?

 

Har liten peiling på dette her, selv om det er ein del av "jobben".. så du får ta det med ein klype salt. ! :D

 

Joda trening gjør mester. Og TIG er nok å foretrekke på rør, både vanlige og rustfrie. Sliter nok med det samme som moldvarp. Lite trening på enkelte sveisemetoder (les TIG)

MIG/MAG er så vidt meg bekjent best til sveising på bil. Aldri hørt om noen, eller sett noen som har sveist bil med elektroder. Mne TIG kan nok være kjekk å ha ved sveising av f.eks eksosanlegg, bensintank.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår