Gå til innhold

Hvinelyd i motor ved høyt turtall - Dynamo?

Ranger emnet


sam

Anbefalte innlegg

Etter at jeg byttet dynamo så har jeg fått en hvinelyd i motoren ved høyt turtall (nei, det er ikke viftereima som skriker), det høres mer ut som en tekoker når jeg nærmer meg 80 i 2. gir etc.

 

Bilen er en Golf 2 1.6l med Valeo-dynamo - dynamoen ble byttet fordi spenningsregulatoren ble utslitt på den forrige, og å bytte den var visst ikke noen lett jobb, etter hva jeg så.

 

Så, er det noe jeg kan gjøre for å få vekk denne lyden? Smøre dynamoen med noe genialt eller lignende?

 

Er ganske sikker på at det er dynamoen, men om dere har andre forslag, spytt ut. Om noen har en glup idè til hvordan jeg kan bytte spenningsregulator på en valeo-dynamo, fortell, så skal jeg bytte dynamo og regulatorer sånn at jeg får den gamle dynamoen med den nye regulatoren.

 

Høres helt jævlig ut....

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sam

Etter at jeg byttet dynamo så har jeg fått en hvinelyd i motoren ved høyt turtall (nei, det er ikke viftereima som skriker), det høres mer ut som en tekoker når jeg nærmer meg 80 i 2. gir etc.

 

Bilen er en Golf 2 1.6l med Valeo-dynamo - dynamoen ble byttet fordi spenningsregulatoren ble utslitt på den forrige, og å bytte den var visst ikke noen lett jobb, etter hva jeg så.

 

Så, er det noe jeg kan gjøre for å få vekk denne lyden? Smøre dynamoen med noe genialt eller lignende?

 

Er ganske sikker på at det er dynamoen, men om dere har andre forslag, spytt ut. Om noen har en glup idè til hvordan jeg kan bytte spenningsregulator på en valeo-dynamo, fortell, så skal jeg bytte dynamo og regulatorer sånn at jeg får den gamle dynamoen med den nye regulatoren.

 

Høres helt jævlig ut....

 

faen å ofte dissa dynamoene ryker da, vet om mange nå, som har fått problemer med dynamoen....

 

Hørselvern? hehe

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KaldBlod

På høyt turtall får jeg en hvinelyd som høres ut som en symaskin i høy fart. :p

Noe lignende det? Vet ikke om lyden skal være der eller ikke.

 

Når du sier det, så ligner det veldig på det, ja. Den lyden var ikke der før jeg byttet dynamo, men det kan jo fremdeles være noe annet...

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsyligvis kjøpt ei reim som er litt for tykk slik at den ikke kommer i kontakt med bunnen av reimhjulet, men blir "kilt" ned imellom kantene på hjulet... dette fører til at man får en slik lyd.... vanlig problem... ellers kan også reima være for liten... for å kontrollere om det er reima, så lar du motoren svive slik at du hører hviningen og samtidig så sprayer du litt vanlig wd-40 på reimhjulet til dynamoen... holder hviningen opp da midlertideg, så vet du at reima er problemet ditt...

 

Hvining forekommer også hvis batteriet ditt er flatt grunnet for mye motstand i dynamoen..

 

Håper dette hjalp...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

Du har sannsyligvis kjøpt ei reim som er litt for tykk slik at den ikke kommer i kontakt med bunnen av reimhjulet, men blir "kilt" ned imellom kantene på hjulet... dette fører til at man får en slik lyd.... vanlig problem... ellers kan også reima være for liten... for å kontrollere om det er reima, så lar du motoren svive slik at du hører hviningen og samtidig så sprayer du litt vanlig wd-40 på reimhjulet til dynamoen... holder hviningen opp da midlertideg, så vet du at reima er problemet ditt...

 

Hvining forekommer også hvis batteriet ditt er flatt grunnet for mye motstand i dynamoen..

 

Håper dette hjalp...

 

Nyttig info. Stikker ut å tester dette nå.

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. hviningen stoppet når den gikk på tomgang, men prøvde å dra den på litt turtall, da var den fremdeles der. Spinner jeg av effekten før jeg kommer så langt eller?

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RoBeRt0

velkjent fenomen , har samme problem når min er kald , lager fælt med lyder i 30-40 første sekunda

 

Min holder det gående til jeg skrur av motoren.

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne wd-40 olja tørkes ut nesten med en gang så da begynner det å hvine igjen, men prøv å få noen til å holde motoren på høyt turtall og spray litt på mens du holder den på rundt 5k.. stopper lyden litt da og, så er det garantert reima....

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

denne wd-40 olja tørkes ut nesten med en gang så da begynner det å hvine igjen, men prøv å få noen til å holde motoren på høyt turtall og spray litt på mens du holder den på rundt 5k.. stopper lyden litt da og, så er det garantert reima....

 

Heh.. faen at jeg er fri for wd-40, da. Men men. Vet du hva standardstørrelsen på viftereim til g2 er eller?

Passat 1.8T '98 - Kjøpt 02.08.07

Golf 1.6 '88 - Kjøpt 20.08.04 - Til salgs med alt av deler jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår