Gå til innhold

ta ut motor, støtte g-kassa

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

hei

Håper dere undskylder men det vil bli en del dumme spørsmål her fremover.....

Jeg skal skifte motor i pikkisen å jeg skal gjøre det selv, noe jeg aldrig har gjort før, så her kommer første spørsmål.

 

I Haynes står det at før man lyfter ut motoren må man støtte girkassen. MÅ man det?

 

Jeg synes det virker rart det er jo en "bjelke" som kassa "viler" på.

 

Jeg må kunne trille bilen inn og ut av garasjen i denne perioden, så jeg kan ikke støtte opp gerkassa hele tiden.

 

GMC C1500,350 motor, 700 kasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Ja, du MÅ støtte girkassa! Den hviler kun på en bjelke i bakkant, det fremre festet er motoren... Uten motoren vil den falle ned mot bakken i forkant, siden det ikke er noe som tar den imot der...

 

Støtte når du tar ut motoren:

-Gjør ferdig alt under (Motorfester, eksos, starter, converterbolter og -deksel, samt alle bolter til girkassa du kommer til - den faller ikke ned med motoren i)

-Med bilen på bakken, sett en garasjejekk med en trekloss under bunnpanna på automaten, gjør det som er nødvendig med motor og omegn, evt noen girkassebolter ovenfra, og begynn å løfte motor. Samtidig jekk litt opp på jekken, etterhvert som vekta fra motoren blir mindre i bilen, og den blir høyere.

-Kjekt med kompiser og øl, som ser at alt går bra, jekker under automaten, osv

-Bjelke på tvers av motorrommet/eller annen passende løsning, pluss sterkt tau/ståltråd holder automaten oppe uten motoren og jekken - bilen kan flyttes igjen!

 

Litt avhengig av panserhensler:

enten ta av panser for å kunne løfte motor over radiator-support, eller løsne selve "fjærstaget" (Har du det, skjønner du hva jeg mener) og knyte opp panseret med tau til hengerfeste eller noe bak.

 

Ikke dumme spørsmål, bare dumme svar - som mine :cool:

 

Kjør på, lykke til!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar!

 

Alltid meget nyttig og interresant info fra deg!

Da skall jeg begynne med å ta ut motoren.

 

Her er motoren jeg tror jeg skal kjøpe:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33615&item=7946409710&rd=1

 

Så langt jeg forstår er det bra ting her, ikke det beste men absolutt helt okay for en 450 hestersmotor (tror jeg....).

 

Hva tror du?

 

Skall eposte til han som lager motoren for å få alle detaljer om motoren på plass.

 

Tenkte et tag å bruke tbi:en som bas å så bygge selv, men da kommer nokk ikke bilen ut før en 2011 :-) å så kan det hva kjekt med en reservemotor...:-) når alt raser.......

 

Jeg har en sønn på 17....kan han drikke øl :-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt for deg selv og ta ut kassa sammen med motoren.

Da er det lett og komme til alle skruene mellom motor og gir også.

Ganske trangt å komme til desse skruene.

Skal kassa stå i bilen må du også låse av converter så den ikkje kjem frem. Glir denne ut må du treffe div "tenner" inni kassa som skal treffe på converteren når den skal på plass. Desse er støypt og lett å skade!!

 

Enkelt og "bikke" ned kassa i bak-kant så går de ut ilag uten problem.

 

Husk å løyse alle ledninger!! Alltid 1 igjen:)

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackbird: Sikkert litt smak og behag blandet med vane, for de gangene jeg har gjort dette (Mange 6.5TD på gamlejobben, min C10 2ganger, brors Caprice, osv) har jeg alltid latt girkassa være igjen fordi tiden man bruker på de to øvre girkasseboltene sparer raskt inn det å få ut kassa også. Liker å la peilepinne og mellomaksel være i for å slippe sølet du får ut av kassa hvis den ikke er tømt (som er enda mer arbeid enn 2 bolter).

 

Converteren har også bare blitt igjen, kassa er montert i "svak nedoverbakke"/helling, og har du jekka girkassa nok opp (for at motor skal gå klar av motorfester) skal den ikke klare gli av. Har hørt skrekk-historier om folk som har skrudd sammen motor/gir uten at converter var helt i inngrep, men kan ikke fatte at det går an uten å ha fler tomler enn fingre. Samme med converter; Sunn fornuft, lett trykk innover, rotere samtidig til du ikke får den lenger inn, evt måle anleggsflate på svinghjul og converter i forhold til monteringsflate motor/gir - så skal det "ikke være mulig" å gjøre noe galt...

 

Den siste ledninga på stepside sin motor pleier å være enten bankeføleren på pass.siden, eller oljetrykk føler/bryter ved fordeleren, eller at en av disse knekker under løft inn/ut ;)

 

stepside:

Veiva er støpt/smidd? "steel"... Ettersom stemplene er hypereutectic (mellomting mellom vanlig støpt og smidd i styrke), og rådene er "vanlige", regner jeg med at den er støpt, som i Eagle settet til bror, og dette er ok for street-strip opp til 500hk...

Jeg reagerte på at kammen er så snill i forhold til hk (437hk ?), men det kan være (sammen med 1.6:1 vippearmer) en velfungerende kombinasjon av innsug, topper og kam - og med den kammen bør denne motoren ha god kjørbarhet med såpass mye kubikk/slaglengde og snill kam. (Se på spec's på Edelbrock's RPM-kam....)

 

Eneste jeg er litt bekymret over er innspruten, hvis bilen din er regga som 1990 modell, må den ha lambdaføler og katalysator for å bli godkjent (hvis du ikke kjenner noen...?) ;)

Å beholde TBI'n med den motoren tror jeg blir vanskelig, da å få store nok dyser uten å "max'e ut" på turtall, men ikke for store til å ha en kontrollerbar blanding på tomgang blir vanskelig... Holley 950'n er et godt alternativ i den sammenheng, og det er lettere å beholde injection oppsettet (rør/pumpe/osv) enn å først bygge om til gasser (trikse til en regulator og annet dill). Problemet med Holley 950'n igjen blir evt å tune, men der er det hjelp å få. Prisen er noe helt annet..... :eek:

 

Gutt på 17 år? Hvis ikke du kjøper, er det vel minst 5 andre som kjøper for han allerede! Hehe.. Gi nå gutten noen øl, bare ikke for mye så han slurver, eller lager bråk når han prøver seg på nabo dattera og lingende ;)

 

Uff, dette ble langt, og etter å dømme på klokka har jeg ikke noe liv, men jeg overlever nok, dessverre.:rolleyes:

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer vel tid på alle boltene når Motor/gir er på en pall foran deg;)

Har gjort det på begge måter, men kansje som du sier; smak og behag.

Tenkte på at bilen skal trilles en del her.?

Her er vel ingen løftebukk heller?

Har benyttet muligheten til å skifte olje og filter på kassa samtidig jeg da. Kansje litt tidlig på 30K?

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by stepside

Jeg har en sønn på 17....kan han drikke øl :-)?

 

ja, la han få seg noen øl, så slipper du at han begynner med sprit og den slags. Så får du det under litt mer kontrolerte former...hehe

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackbird:

Selv om alt ligger på en pall, må du fortsatt under for å løsne converter deksel og -boltene...

På C/K er det jo god plass bak motoren, men det plaget meg ikke på Caprice'n til bror heller? 10-20min med småknot vs time® for hele kassa...

 

Har tatt tre på bakken med jekk under girkassa, alle de andre har vært på 4-søyler og med traversjekken under automaten, sparer mye tid på det. Min praktiske erfraring etter endel automat skift på garanti (uten å bytte filter/tømme), og noen for å bytte sprekt flexplate er at det søler en god del.

 

Tror ikke vi blir enige ;) , men jeg skal godta at du liker det på din måte, og kanskje du min? Hehe

 

Bilde av flyttbar bil med girkassa i (av en litt "lettere" variant, har likevel god erfaring med US-automater på samme måte- bare med bjelke og ståltråd):

http://home.no.net/chevysb/rekord2/bilder/Coupe04.jpg

 

ElCamino:

Hehe, jeg har nå lært (og erfart) at de som fikk med seg hjemifra/fikk lov hjemme, somregel drakk mer på fest - men alle ting kan gå begge veier.

Jeg drikker jo aldri øl... ;)

http://home.no.net/chevysb/diverse/olpickup.jpg

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro grabbar!

Gutten har drukket øl, mer en farsan liker kanskje... :-)

 

Chevy350, Takk for svar om motoren, med min begrensede kunnskap så tror jeg 437 ph kan være realistis, løfterene er jo 1.6. I annonsen står det

-Features - 112 center line 487 - 490 lift corrected 1.6 ratio = 520/532 lift. 226/228 dur

Så helt "snillt" er det vell ikke (men her vet jeg ikke nokk).

 

Tror (?) eu/godkjenning skal gå greit, kommer nokk å bruke katalysator en stund til......har et 3" hjemmesnekkra annleg nå der man lett kan fjerne catalysatoren. Potten jeg kjøpte Flowtech 50 bråker noe jæ..lig (fantastisk lyd!) med catalysatoren er den mer "politivennlig" Kommer nokk å legge opp dobble 3" å da går kanskje katten ut. Men offisielt er jo CO:n viktig.....og lambdan sitter jo fortsatt der....:-)

 

Fint med bildene, tror du man kan bruke bjørk.....:-)

 

Insprut får nokk bli en senere affære, jag må starte et sted først, jeg er jo rett grønn på allt dette. Det blir nokk problemer med ny bensinpumpe, temperaturmåler/el, crusecontroll, m.m..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår