Gå til innhold

åtte -8- turboer i en 57 Chevy

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Overkill

With '57 Chevys Now Packing Eight Turbos, Has the 28-Inch-Chrome-Rims Mentality Corrupted the World of Hot Rodding?

 

113_0411_turbo01_z.jpg

 

Count 'em. Eight turbos! Surely, there are legitimate virtues of multiple-turbo arrangements, namely dividends in responsiveness and low-end grunt. In the mid-'90s, cars such as the Mitsubishi 3000GT VR-4, Porsche 993 Turbo, Toyota Supra, and Mazda RX-7 utilized this philosophy successfully, but come on, those were OE applications with girly displacement. Our redneck-sized V-8s can easily spool single 88mm turbos, good for over 1,000 hp, quickly enough to deliver near-uncontrollable off-idle torque. So what's the point of cramming in eight turbos and the accompanying pipe organ of convoluted tubing to get it all to work? Simple: It's all about image.

 

Such blatant pursuit of the ostentatious begs a harrowing question. Has the current state of Pro Touring reverted back to the one-upmanship of the Pro Street heyday, when 14-71 blowers were stacked upon direct-port nitrous systems just because the benchmark poseur before you had a 10-71 and a plate? Pro Street began with the well-intentioned and brutal Gary Koslofski '55 Chevys and ended with the garish overkill of Rick Dobbertin's J2000. Pro Touring's seminal Camaro is the open-road-racing Big Red.

 

113_0411_turbo02_z.jpg

 

les mere her: Hot Rod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en turbo så ville bilen hatt mer enn de litt over 700 hestene bilen har. Men dette er i usa og da må folk gjøre sprøe ting for å være annerledes, å skape noe nytt! Tøft synes jeg.

Dette er nok ingen ps nei.

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Chevy350

 

Utdyp litt nå da? :)

Varm luft pga komprimering, og redusert effektpotensiale? ja.

Overoppheting (overheat=gå varm/evt koke) pga dette? nei.

 

;)

 

Mente god og varm luft pga komp, og medfølgende tenningsbank, og svidde stempler, og motorras... Kjent fenomen i turbokretser, som oppstår ved lengere hard kjøring med slikt, er hull i stempel...

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de sto at de ladet rett under en bar, er flere som gjør det uten IC (Eks Cherry og Colt turboene i '80-åra). Litt avhengig av grunnkomp (ikke oppgitt), skal dette uansett gå greit i dette tilfellet da det også var alutopper som er mer tilgivende enn jern.

 

Den har jo blitt bremset til straks over 700hk, men hvor mye tror du de blir brukt senere? ;)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Egentlig tror jeg ikke det blir brukt noe i det hele tatt, men i tilfelle han skulle finne på det, er det jo kjekt med ic... En annen ting jeg tenkte på: Men 8 rødglødende turboer rett under panseret.. Hvordan går det med lakken da? det må jo bli ganske varmt i motorrommet?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår