Gå til innhold

Elegante sikringsløsninger?

Ranger emnet

Dulle

Anbefalte innlegg

Vel. Nå har det seg sånn at jeg driver med noe småting i bilen, bl.a. å legge opp noen lys her og der (ja, jeg vet at mange ikke liker det, så de som har den meningen trenger ikke fortelle det).

Og da har jeg faktisk kommet dit at jeg trenger sikringer til dette her. Etter det jeg vet trekker hvert lys svært lite strøm, så jeg tenkte å satse på 2 amp sikringer.

Men så sitter jeg der..hvor får jeg sikringsholdere osv til 2 amp glassikringer?

Eller kan jeg like godt bruke flatstift?

Kommer noen på noen andre gode løsninger?

En fordel ville vært å kunne trekke kun en eneste kabel gjennom motorrommet, og dele den vha. en sikringsholder, i 4 mindre kabler, via sikringer, til bryterne til lysa. Om dere skjønner den :)

Takker for svar.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dulle

Og da har jeg faktisk kommet dit at jeg trenger sikringer til dette her. Etter det jeg vet trekker hvert lys svært lite strøm, så jeg tenkte å satse på 2 amp sikringer.

Samme hvor mye lysa trekker.. Det er kabelen du skal sikre.. ikkje lysa!

Men så sitter jeg der..hvor får jeg sikringsholdere osv til 2 amp glassikringer?

Eller kan jeg like godt bruke flatstift?

Kommer noen på noen andre gode løsninger?

Sikringsholdere til små glass sikringer får du overalt omtrent.. Biltema, Bilxtra, andre bilrekvisita plasser osv....

Det følger av og til med til bilspillere og, det er disse svarte små runde sakene som du kan skru i 2 deler, der det er ein liten glass sikring inni..

Eventuellt vist det er flere ledige, kan du bruke 1 eller flere av orginal sikringsholderene.. Dette blir da Flatstift typen..

En fordel ville vært å kunne trekke kun en eneste kabel gjennom motorrommet, og dele den vha. en sikringsholder, i 4 mindre kabler, via sikringer, til bryterne til lysa. Om dere skjønner den :)

Dette er ein grei ide... Men, eg klare ikkje og se for meg at du skal ha så vanvittig mye lys som trekker no serligt..

Så, hvorfor ikkje bare ha 1 kabel, og kun sikre den..

Bruk for eks. 2,5 kvadrat's kabel, og sikre den opp til 20 A for eks?

Eller 1,5 kvadrats kabel, og sikre den opp til 14 for eks.?

Det holder sikkert i haugevis med 1,5 kvadrats kabel.. Bare sikre den med noe som holder total forbruket til alle lysa (og ikkje over 15A), og del den ut som ein felles til alle bryterene..

Noe mer trenger du strengt tatt ikkje legge i det.. (men du bør da ikkje bruke no mindre ledning enn 1,5 kvadrat på hele systemet til Lysa..!

Du kunne sikkert like greit brukt 1 kvadrat, 0,75 kvadrat eller mindre en det og.. Bare sørge for å gå ned i sikrings størrelse parallelt med kabel strørrelse..

Takker for svar.

Jo, versegod!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, pent svar egentlig. Men, det som er hele saken her, er at jeg skal legge opp bryetre til de forskjellige tinga da..1 til lys framme, 1 til lys bak, og så har jeg to brytere til jeg ikke vet hva jeg skal bruke til enda. Muligens de blir til noe lys i noen målere eller noe etterhvert. Uansett, da må jeg dele ledningen i fire, og dette hadde vært svært elegant å gjøre gjennom en sikringsholder med stor kabel inn, som deler i fire små.

Jeg vil at dette skal være gjort på en pen måte..helst så lite tvinning av kabler og sånn jallamekk som mulig, hvis du er med på den..

Så vidt jeg kan se ut ifra svaret ditt, så er det disse bryterne som er det avgjørende element. Det jeg egentlig trenger da, er en 1,5 kvadrat (eller større..avhenger litt av hva de to siste bryterne skal brukes til da..) med sikring på, som så deles i 4 mindre ledninger, UTEN jallakoblinger. Utfordring..? :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, pent svar egentlig.

Takk skal du ha! (selv om eg ikkje er enig) :D

Men, det som er hele saken her, er at jeg skal legge opp bryetre til de forskjellige tinga da..1 til lys framme, 1 til lys bak, og så har jeg to brytere til jeg ikke vet hva jeg skal bruke til enda. Muligens de blir til noe lys i noen målere eller noe etterhvert. Uansett, da må jeg dele ledningen i fire, og dette hadde vært svært elegant å gjøre gjennom en sikringsholder med stor kabel inn, som deler i fire små.

Jeg vil at dette skal være gjort på en pen måte..helst så lite tvinning av kabler og sånn jallamekk som mulig, hvis du er med på den..

Så vidt jeg kan se ut ifra svaret ditt, så er det disse bryterne som er det avgjørende element. Det jeg egentlig trenger da, er en 1,5 kvadrat (eller større..avhenger litt av hva de to siste bryterne skal brukes til da..) med sikring på, som så deles i 4 mindre ledninger, UTEN jallakoblinger. Utfordring..? :)

Mja tja..!

Altså.. vist du sikrer en ledning med ein for eks. 10A sikring, så er du nødt til og ha alt som er etter denne sikringen 10A godkjent.. for å si det sånn..

Dette medfører for deg..

At ALLE ledninger etter sikringen, er nødt til og verr samme kvadrat. Brytere, er nødt til og tåle minst 10A.. osv...!

Rekner med det er snakk om sånn alá neon lys og lignende du har tenkt og stappe oppi?? Pynte belysning med andre ord..

Så, 10A er nok helt sikkert utelukket at du trenger..

4A kanskje? Kommer litt ann på kor mange lys du har tenkt?

Du kan jo rekne sammen hvor mye A lysa trekker.. og så ser du.. (eventuellt Watt dei utgir, så kan du rekne om til A)

Og det med bryterene, var at du bare kobler + ledningen over på alle bryterene.. Slik at alle bryterene får strøm fra den 1'ne ledningen som er sikret..

Dette medfører jo derigjen at bryterene er nødt til og tåle disse 4 amperene... (sånn vist du tenker på sikkerheten)

Vel, du får se hva du finner for noe utstyr, så får du bestemme deg deretter hva du trenger for å sikre det..

(PS! Vist noe av det eg har skrevet virker helt bak mål, så er det klart muligheter for at eg har skrevet feil, så tenk gjerne litt selv og! :D)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider