ealoken Skrevet Januar 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 Hei, siden jeg prater så mye om å bygge kasser og slikt her på forumet så tenkte jeg at jeg skulle legge ut det siste prosjektet mitt: Elementer : 2x Cerwin-Vega 108. 300W RMS 8ohm har desverre ikke flere parametere på de elementent. De skal ha ca 54L portet kasse ( for de som hører mye trance) og 54L lukket kasse for de som hører på rock. Denne kassen har blitt brukt til 4x8" før, men de er relativt slitne, så det ble non modifikasjoner av kassenn. bildene sier sitt :) Gammel front :) Ny Front : Fem bilder av kassen innvendig : og og og og Her er kassen sett forfra og bakfra før trekking oh kabling : og Kasse under trekking her er elementene : Baksiden av kassen med Forsterker og Kondensator: Høytaler Kabler bak på forsterkeren. ( husk, korte kabler = lite motstand som betyr lite tap av lyd ) her er kassen ferdig :) Det som er viktig å huske på når man skal bygge basskasse til bil er: - Hvordan lyd skal du ha? Kjøp gjerne element etter musikk smaken din. - Finn ut hvor stor kasse elementene skal ha og regn ut hvordan kassen skal være. - Ha riktig verktøy, godt verktøy er halve jobben. - Ikke ta den letteste veien - spør gjerne om hjelp av folk som har bygget. Det var vel det trur jeg. Lyden ble faktisk veldig fin i en Volvo 745. Elementene drives av en Lanzar HT414, 300W rms og 600W peak i 4 ohm. To og to kanaler er brokopplet og har da ca 75W RMS i 8 ohm per sub. Dette funker faktisk veldig bra, kraftigere forsterker er på veg når pengene strekker til. Noen som har et bra tips til de to elementene? Noe ejg har glemt? Håper dere likte tråden. Mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 ps. baklager dårlige bilder, er fra mobilen, og de bildene som ikke kommer opp ville ikke bli lagt inn. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glx-rider Skrevet Januar 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 Hei! Ser at du har skrevet i 8 ohm. Hvordan har du fått til 8? Vil ikke dette egentlig være negativt? trudde det var om å gjøre å ha minst muli, for mest effekt. Dette er ikke ment for å kritisere el noe, er bare ganske fersk her.. Siter 2.0 glx, Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 Jeg kunne ha paralell kopplet elementene, men da ville jeg hatt mindre kraft i fra forsterkeren. Dette elementet er 8 ohm og trives best på denne impedansen. Hadde det bare vært en 2 kanals forsterker hadde jeg brokoplet den. Det som jeg har erfart med "høy" impedanse på elementer som de her er at det er lett for en forsterker og ha kontroll over de :) Mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audifanatic Skrevet Januar 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 Originally posted by ealoken Hei, siden jeg prater så mye om å bygge kasser og slikt her på forumet så tenkte jeg at jeg skulle legge ut det siste prosjektet mitt: Elementer : 2x Cerwin-Vega 108. 300W RMS 8ohm har desverre ikke flere parametere på de elementent. De skal ha ca 54L portet kasse ( for de som hører mye trance) og 54L lukket kasse for de som hører på rock. Denne kassen har blitt brukt til 4x8" før, men de er relativt slitne, så det ble non modifikasjoner av kassenn. bildene sier sitt :) Gammel front :) Ny Front : Fem bilder av kassen innvendig : og og og og Her er kassen sett forfra og bakfra før trekking oh kabling : og Kasse under trekking her er elementene : Baksiden av kassen med Forsterker og Kondensator: Høytaler Kabler bak på forsterkeren. ( husk, korte kabler = lite motstand som betyr lite tap av lyd ) her er kassen ferdig :) Det som er viktig å huske på når man skal bygge basskasse til bil er: - Hvordan lyd skal du ha? Kjøp gjerne element etter musikk smaken din. - Finn ut hvor stor kasse elementene skal ha og regn ut hvordan kassen skal være. - Ha riktig verktøy, godt verktøy er halve jobben. - Ikke ta den letteste veien - spør gjerne om hjelp av folk som har bygget. Det var vel det trur jeg. Lyden ble faktisk veldig fin i en Volvo 745. Elementene drives av en Lanzar HT414, 300W rms og 600W peak i 4 ohm. To og to kanaler er brokopplet og har da ca 75W RMS i 8 ohm per sub. Dette funker faktisk veldig bra, kraftigere forsterker er på veg når pengene strekker til. Noen som har et bra tips til de to elementene? Noe ejg har glemt? Håper dere likte tråden. Mvh Erik Du har skrudd og limt kassen? så ut som skilleveggen stakk litt langt ut i toppen og var litt for kort i bunn på det ene bildet! den kassa er vel helt tett? tetta du skjøtene med noe også eller bare limte og skrudde du? Siter Nåværende bil: Volvo242 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Januar 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 Hei, Høy impedans betyr lettere å drive, dvs at et 8ohm element krever halve resursene av forsterkeren iforhold til et 4ohm element. For den vanlige mann i gata så er det ingen grunn til å gå under 4ohm. Mht SQ anlegg så er det å foretrekke 4-8ohm, jo lavere impedans du har, jo nærmere kortslutning kommer du, noe som medfører høyere forvrengning. Dette er min mening, noe sikkert ikke alle er enige i..... Er du ikke enig i det så kan du jo tenke litt på hvorfor man ikke bruker no lavere enn 4ohm i hjemmestereo:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 Originally posted by audifanatic Du har skrudd og limt kassen? så ut som skilleveggen stakk litt langt ut i toppen og var litt for kort i bunn på det ene bildet! den kassa er vel helt tett? tetta du skjøtene med noe også eller bare limte og skrudde du? På alle skjøtene er det gjor følgende : pusset målt og lagt på et lag med tre lim. Innvendig har jeg tatt å laget en grease ( mdf støv + litt vann og har dratt dette langs alle hjørner ) Ja jeg vet at skilleveggen ikke ble perfekt.det er snakk om 1 mm ca. men man ser det lett. men med pussemaskin er det ingen sak ;) Mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audifanatic Skrevet Januar 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 Originally posted by ealoken På alle skjøtene er det gjor følgende : pusset målt og lagt på et lag med tre lim. Innvendig har jeg tatt å laget en grease ( mdf støv + litt vann og har dratt dette langs alle hjørner ) Ja jeg vet at skilleveggen ikke ble perfekt.det er snakk om 1 mm ca. men man ser det lett. men med pussemaskin er det ingen sak ;) Mvh Erik Er vel nesten bedre å ta silikon og fuge skjøtene etter montering? når jeg byggde kassa mi så limte og skrudde jeg den, også sørget jeg for at alt passet 110%innvendig. tok tvinger og trykket sammen kassen etter å ha limt og skrudd så jeg kunne etter stramme skruene litt til for hånd! Er viktig at det blir helt tett. Kassa så bra ut, men jeg likte ikke den skille veggen, men så lenge du har hatt på "grease" så holder vel det?;) Siter Nåværende bil: Volvo242 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2005 Originally posted by audifanatic Er vel nesten bedre å ta silikon og fuge skjøtene etter montering? når jeg byggde kassa mi så limte og skrudde jeg den, også sørget jeg for at alt passet 110%innvendig. tok tvinger og trykket sammen kassen etter å ha limt og skrudd så jeg kunne etter stramme skruene litt til for hånd! Er viktig at det blir helt tett. Kassa så bra ut, men jeg likte ikke den skille veggen, men så lenge du har hatt på "grease" så holder vel det?;) alle skruehull blir målt opp og forborret. så trenger ikke tvinger. Men det er en del jobb. den kassa er helt tett. det lover jeg. den skilleveggen ble pusset ned. alt ble 100% bra :D Åssen går det med bilen din om dagen henrik? lenge siden ejg har sett deg nå. så du også fikk bilde med gatebil dama på autofil messa ;) Mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.