Gå til innhold

Basskasse bygging, 2x C-V 10"

Ranger emnet


ealoken

Anbefalte innlegg

Hei, siden jeg prater så mye om å bygge kasser og slikt her på forumet så tenkte jeg at jeg skulle legge ut det siste prosjektet mitt:

 

Elementer : 2x Cerwin-Vega 108. 300W RMS 8ohm

har desverre ikke flere parametere på de elementent.

De skal ha ca 54L portet kasse ( for de som hører mye trance)

og 54L lukket kasse for de som hører på rock.

 

Denne kassen har blitt brukt til 4x8" før, men de er relativt slitne, så det ble non modifikasjoner av kassenn.

 

bildene sier sitt :)

Gammel front :)

Bilde(36).jpg

 

Ny Front :

ny front.jpg

 

Fem bilder av kassen innvendig :

 

url](26).jpg

 

og

 

Bilde(29).jpg

 

og

 

Bilde(30).jpg

 

og

 

url](31).jpg

 

og

 

Bilde(32).jpg

 

Her er kassen sett forfra og bakfra før trekking oh kabling :

 

Bilde(38).jpg

 

og

 

url](37).jpg

 

Kasse under trekking

 

>

 

url](44).jpg

 

her er elementene :

 

 

url](46).jpg

 

Baksiden av kassen med Forsterker og Kondensator:

 

Bilde(48).jpg

 

Høytaler Kabler bak på forsterkeren. ( husk, korte kabler = lite motstand som betyr lite tap av lyd )

 

Bilde(49).jpg

 

 

her er kassen ferdig :)

 

Bilde(50).jpg

 

 

Det som er viktig å huske på når man skal bygge basskasse til bil er:

 

- Hvordan lyd skal du ha? Kjøp gjerne element etter musikk smaken din.

- Finn ut hvor stor kasse elementene skal ha og regn ut hvordan kassen skal være.

- Ha riktig verktøy, godt verktøy er halve jobben.

- Ikke ta den letteste veien

- spør gjerne om hjelp av folk som har bygget.

 

 

Det var vel det trur jeg. Lyden ble faktisk veldig fin i en Volvo 745.

Elementene drives av en Lanzar HT414, 300W rms og 600W peak i 4 ohm. To og to kanaler er brokopplet og har da ca 75W RMS i 8 ohm per sub. Dette funker faktisk veldig bra, kraftigere forsterker er på veg når pengene strekker til. Noen som har et bra tips til de to elementene?

 

Noe ejg har glemt?

 

Håper dere likte tråden.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ha paralell kopplet elementene, men da ville jeg hatt mindre kraft i fra forsterkeren.

 

Dette elementet er 8 ohm og trives best på denne impedansen.

Hadde det bare vært en 2 kanals forsterker hadde jeg brokoplet den.

 

Det som jeg har erfart med "høy" impedanse på elementer som de her er at det er lett for en forsterker og ha kontroll over de :)

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ealoken

Hei, siden jeg prater så mye om å bygge kasser og slikt her på forumet så tenkte jeg at jeg skulle legge ut det siste prosjektet mitt:

 

Elementer : 2x Cerwin-Vega 108. 300W RMS 8ohm

har desverre ikke flere parametere på de elementent.

De skal ha ca 54L portet kasse ( for de som hører mye trance)

og 54L lukket kasse for de som hører på rock.

 

Denne kassen har blitt brukt til 4x8" før, men de er relativt slitne, så det ble non modifikasjoner av kassenn.

 

bildene sier sitt :)

Gammel front :)

Bilde(36).jpg

 

Ny Front :

ny front.jpg

 

Fem bilder av kassen innvendig :

 

url](26).jpg

 

og

 

Bilde(29).jpg

 

og

 

Bilde(30).jpg

 

og

 

url](31).jpg

 

og

 

Bilde(32).jpg

 

Her er kassen sett forfra og bakfra før trekking oh kabling :

 

Bilde(38).jpg

 

og

 

url](37).jpg

 

Kasse under trekking

 

>

 

url](44).jpg

 

her er elementene :

 

 

url](46).jpg

 

Baksiden av kassen med Forsterker og Kondensator:

 

Bilde(48).jpg

 

Høytaler Kabler bak på forsterkeren. ( husk, korte kabler = lite motstand som betyr lite tap av lyd )

 

Bilde(49).jpg

 

 

her er kassen ferdig :)

 

Bilde(50).jpg

 

 

Det som er viktig å huske på når man skal bygge basskasse til bil er:

 

- Hvordan lyd skal du ha? Kjøp gjerne element etter musikk smaken din.

- Finn ut hvor stor kasse elementene skal ha og regn ut hvordan kassen skal være.

- Ha riktig verktøy, godt verktøy er halve jobben.

- Ikke ta den letteste veien

- spør gjerne om hjelp av folk som har bygget.

 

 

Det var vel det trur jeg. Lyden ble faktisk veldig fin i en Volvo 745.

Elementene drives av en Lanzar HT414, 300W rms og 600W peak i 4 ohm. To og to kanaler er brokopplet og har da ca 75W RMS i 8 ohm per sub. Dette funker faktisk veldig bra, kraftigere forsterker er på veg når pengene strekker til. Noen som har et bra tips til de to elementene?

 

Noe ejg har glemt?

 

Håper dere likte tråden.

 

Mvh Erik

 

Du har skrudd og limt kassen? så ut som skilleveggen stakk litt langt ut i toppen og var litt for kort i bunn på det ene bildet! den kassa er vel helt tett? tetta du skjøtene med noe også eller bare limte og skrudde du?

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

 

Høy impedans betyr lettere å drive, dvs at et 8ohm element krever halve resursene av forsterkeren iforhold til et 4ohm element. For den vanlige mann i gata så er det ingen grunn til å gå under 4ohm. Mht SQ anlegg så er det å foretrekke 4-8ohm, jo lavere impedans du har, jo nærmere kortslutning kommer du, noe som medfører høyere forvrengning.

 

 

Dette er min mening, noe sikkert ikke alle er enige i..... Er du ikke enig i det så kan du jo tenke litt på hvorfor man ikke bruker no lavere enn 4ohm i hjemmestereo:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audifanatic

 

Du har skrudd og limt kassen? så ut som skilleveggen stakk litt langt ut i toppen og var litt for kort i bunn på det ene bildet! den kassa er vel helt tett? tetta du skjøtene med noe også eller bare limte og skrudde du?

 

På alle skjøtene er det gjor følgende :

 

pusset målt og lagt på et lag med tre lim. Innvendig har jeg tatt å laget en grease ( mdf støv + litt vann og har dratt dette langs alle hjørner )

 

Ja jeg vet at skilleveggen ikke ble perfekt.det er snakk om 1 mm ca. men man ser det lett. men med pussemaskin er det ingen sak ;)

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ealoken

 

På alle skjøtene er det gjor følgende :

 

pusset målt og lagt på et lag med tre lim. Innvendig har jeg tatt å laget en grease ( mdf støv + litt vann og har dratt dette langs alle hjørner )

 

Ja jeg vet at skilleveggen ikke ble perfekt.det er snakk om 1 mm ca. men man ser det lett. men med pussemaskin er det ingen sak ;)

 

Mvh Erik

 

Er vel nesten bedre å ta silikon og fuge skjøtene etter montering? når jeg byggde kassa mi så limte og skrudde jeg den, også sørget jeg for at alt passet 110%innvendig. tok tvinger og trykket sammen kassen etter å ha limt og skrudd så jeg kunne etter stramme skruene litt til for hånd! Er viktig at det blir helt tett. Kassa så bra ut, men jeg likte ikke den skille veggen, men så lenge du har hatt på "grease" så holder vel det?;)

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audifanatic

 

Er vel nesten bedre å ta silikon og fuge skjøtene etter montering? når jeg byggde kassa mi så limte og skrudde jeg den, også sørget jeg for at alt passet 110%innvendig. tok tvinger og trykket sammen kassen etter å ha limt og skrudd så jeg kunne etter stramme skruene litt til for hånd! Er viktig at det blir helt tett. Kassa så bra ut, men jeg likte ikke den skille veggen, men så lenge du har hatt på "grease" så holder vel det?;)

 

alle skruehull blir målt opp og forborret. så trenger ikke tvinger. Men det er en del jobb. den kassa er helt tett. det lover jeg.

den skilleveggen ble pusset ned. alt ble 100% bra :D

 

Åssen går det med bilen din om dagen henrik? lenge siden ejg har sett deg nå. så du også fikk bilde med gatebil dama på autofil messa ;)

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår