Gå til innhold

hvor mange rpm tåler ft motoren

Ranger emnet


Svenn-Are

Anbefalte innlegg

Originally posted by locked

den tåler opp til turtallssperra.. skal ikke si noe om hvor godt den har av det. Og uansett bør du jo greie deg med å gira på 4,5-5000rpm da.. jeg kjører jo fra mye rart bare med å gire på 3500rpm (jada.. jeg har lavtrykksturbo og dumpventilen popper villig vekk allerede fra 13-1400 rpm :D )

 

ja, det er mange som ikke kan det med å kjøre riktig på girene.

Det er jo ikke alltid mest turtall er best turtall.

 

effektkurven går jo noe slik:

 

___-/``````\---___

 

På begynnelsen og på slutten drar den jo dårligst, så det er jo om å gjøre å gire slik at den starter der effektkurven er effekt(iv) og ikke girer før man er på slutten av effekt(ive) kurven..

 

ps. snakker da ikek om økonomisk kjøring, eller "vanlig" kjøring.

 

Man kan vel programmere shiftlights til å lyse ved det optimale turtall til å gire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min gamle B23A varva et sted mellom 8-9000rpm. litt vanskelig å anslå siden turteller'n stopper på 7000... men for å si det slik, det var ikke mye effekt igjen da. tok vel rundt 100rpm i sekundet på flatmark i 2. gir.. gikk vel i 110-120.. (5trinnskasse) turtallsperra på den motoren het nok ventilflyt ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i instr.boka til min 79 modell (B21A) sto det at maks turtall var 5000 rpm.. den kunne kjøres opp til 7000 korte perioder ved f.eks. forbikjøring..., men den dro opp til 4 -4500 rpm da var det ikke mer er vel det som kalles ventilflyt :rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Texascom

 

Holder nok ikke bare med letting... Balansering og strammere ventilfjærer må nok til! :D

 

Men da er det vel fint at jeg har letta svinghjulet, balansert alt, og har større topp med dobble ventil fjærer?

Pluss en liten sotvifte (P.S; noen som har en til overs;) )

 

har også montert en rpm sperre på 6500, for både min og motoren sin skyld;) hehe

Audi A4 Avant,05', 1.9TDIQ S-Line

Lada Samara 96mod. 1,5L (Snart flat)

x MB 300ce 91/94mod. Sportline

x 240gl b21at++ 83mod. x Tempo RT 50

Computers are like airconditioners, they don't work properly when you open windows...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksimum anbefalt rpm bruker å stå i manualen...

Vet at på 850'en er det maksimum anbefalt 6300 rpm, men ikke over lengre tid..

Det vil vel da si at du kan presse motoren opp til det røde(6000 rpm) på turtelleren før du girer.

Beste er vel om du kjører normal og har noen utblåsninger en gang i blant - det har motoren godt av så den ikke blir daukjørt.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår