Gå til innhold

b230f

Ranger emnet


malachi

Anbefalte innlegg

Originally posted by malachi

finnes det noe eu-godkjennelig jeg kan gjøre med denne kat. så jeg frigjør resten av hestene? eff. katalysator eller noe.

 

vil jeg merke noe større forskjell med konfilter og evt. eksos/grenrør?

 

 

uansett, 116 er det altså..

 

Du kan skaffe deg High-Flow kat. ja... koster ca 1400-2000 avhengi av størelse og slikt. Men, disse vil nok frigjøre en god del hester ja.

Prob blir vel at dimensjonen på high-flow-cat'ers innløp og utløp er så store, og passer ikke på eksosanlegget til en std B230F-motor.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

yepps likegreit ;) En 89-motor er uansett bedre, enten du tar vekk cat'en eller ikke, den betydelig mer miljømessig enn en gammel 83 forgassermotor ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by malachi

så hvis jeg hiver på ett grenrør, kjører 2,5" hele veien og en hi-flow kat. så får jeg mer hester og blir ikke drept på eu p.g.a Co?

 

hvor mye vil dette evt. gi av effektøkning hvis jeg også bruker konfilter?

 

Hvis du har turbo, vil du merke det litt, og kan skru opp turbotrykket... eventuelt chippe opp om man føler for det, og fremdeles få maksimalt utbytte, siden anlegget er stort nok.

På en orginal sugemotor gir det neppe noen merkbar effektøkning, men tøff lyd, og om du har high-flow cat, så går Co'n greit også.

 

Litt ekstra eksos info, for de som ikke visste;

Sånn motstandsmesssig (sett bort ifra cat), så er det turboen i seg selv som er en motstand på turbomotorer. Dette kan du legge merke til dersom eksosanlegget går i stykker. Bråker no infernalskt, men, motoren går like bra, om ikke bedre..! ;)

Så, med andre ord; En turbomotor er ikke så avhengi av et utrolig spesielt eksosanlegg. Det er der kun for lyd-demping. ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en orginal sugemotor gir det neppe noen merkbar effektøkning

 

Du får merkbar effekt av å montere grenrør og 2.5" eff anlegg.

Du får bedre bunndrag, og litt mer dreiemoment.

Men det er selfølgelig ikke all verden om man vil ha MER eff..

Den går bare litt kvikkere med grønrør og anlegg, siden eksosen får komme rett ut i grenrøret og ikke alle svingene slik som det er på den orginale manifolden.

 

Men det blir ikke noen super økning, men du merker forskjellen jallefall :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AlpejoHn

 

Du får merkbar effekt av å montere grenrør og 2.5" eff anlegg.

Du får bedre bunndrag, og litt mer dreiemoment.

Men det er selfølgelig ikke all verden om man vil ha MER eff..

Den går bare litt kvikkere med grønrør og anlegg, siden eksosen får komme rett ut i grenrøret og ikke alle svingene slik som det er på den orginale manifolden.

 

Men det blir ikke noen super økning, men du merker forskjellen jallefall :)

 

det stemmer nok ja!

Jeg regna med at personen ikke ville bytte manifold, da dette koster nesten like mye som en ny volvo-motor ;)

 

Men, bytter man manifold; oh yeah, da vil du merke det ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye koster grenrør fra KG ca 1900 kr i norske da..

Men går vel and å få kjøpt brukt grenrør også.. og eff anlegg også..

 

Men det er smak å behag:) ingen spes merkar eff, uten grenrør:) da går det unna!

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med effektanlegg, grenrør og powerfilter kan du sikkert få en effektøkning på 5 -> 10 hk... Noe mere dreiemoment da grenrøret hjelper mere på det..!

 

 

Edit:

 

Blir MYE hissigere når du ruser den..! Høres ut som en sikkerli værsting!

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Jeg har en B230F uten kat. I europa ble ikke disse bilene levert med kat i 1988, så derfor er lambadsonden plassert i motorrommet. Men så vidt jeg vet, så er lambadsonden plassert etter kat'en på biler med katalysator, og da bør den ikke fjernes pga verdier i eksos osv. Men har du kat i motorrommet så er det bare å fjerne den, uten at noen sier noe som helst. Da får du frigjort hester og du vil merke at du får bedre bunndrag. Har gjort det selv, og det gikk rett igjennom eu, og merket forsjell. Så slå deg løs;) Men husk at når du setter på et rør der, så ikke det blir noe lekkasjer.:)

Volvo 850LW 1995 - 2,0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en B230F uten kat. I europa ble ikke disse bilene levert med kat i 1988, så derfor er lambadsonden plassert i motorrommet. Men så vidt jeg vet, så er lambadsonden plassert etter kat'en på biler med katalysator, og da bør den ikke fjernes pga verdier i eksos osv. Men har du kat i motorrommet så er det bare å fjerne den, uten at noen sier noe som helst. Da får du frigjort hester og du vil merke at du får bedre bunndrag. Har gjort det selv, og det gikk rett igjennom eu, og merket forsjell. Så slå deg løs;) Men husk at når du setter på et rør der, så ikke det blir noe lekkasjer.:)

 

du er litt utpå jordet her gitt..

 

Alle innspruts-systemer som har lambdasonde, har Minst en lambdasonde FØR katalysatoren... i senere tid har enkelte biler begynt å komme en Etter katalysatoren og(vet at Evo 8 etz har dette), for enkelt å kunne diagnosere om feks kat'en er ok eller ikke, men da snakker vi årsmodell 2000 og oppover og er forsåvidt uaktuelt for oss RWD volvo slitere.

 

Grunnen til at du kommer gjennom EU uten kat, er fordi det i 1988 var andre Co-krav enn en i 1989.

Og Din bil regnes ut på hva som var kravet til biler i 88, hvor det ikke var noe katalysator-krav, og dermed har du 6% regelen.

 

Oss andre som har biler nyere enn 1 januar 1989 må gjennom 0,5% Co-regelen... prøv å få 0,5% Co Uten katalysator og fremdeles klare Nox(var del vel?)-verdiene, og du vil se en gammal volvo-motor ikke vil gå eller leve spesielt lenge (for lean blanding).

 

Men, klart du får en sprekere bil av å fjerne kat'en...men ikke mer enn 4-5 hk tenker jeg.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men si du har en 89modell 740Tic.... denne skal ha kat. men mange fjærner den, for å få muligheter til å dra ut mer hester. (kjenner flere..) En ble tatt for å kjøre uten på teknisk kontroll på vekta mot kongsvinger. 15 000 i bot, og måtte vise bilen på nytt..... Det var dyre "ekstra" hester spørr du meg.

 

Men, som sagt, gjelder kun for bilene som skal ha det... en 84 modell kan man sette inn hva som helst i trur jeg, men, er bilen registrert etter 1.1 1988/1989, så skal den ha kat. Enten man vil eller ei :rolleyes:

 

jeg har en 240stv som er registrert første gang 12mnde i 1988 og den trenger ikke kat . så er fra 1/1 -89 at det er påbudt etter volvos utalelse til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår