Gå til innhold

Hvordan lager jeg en faste subbere i bagasjerommet?

Ranger emnet

StianToyota

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by jalla

Støyfrie er de ike, men denne 80*80 mm vifta har et påstått nivå på 9db, noe som er forsvinnende lite. Monterer du en liten regulerbar motstand og får den til å surre på 6-8V så vil du knapt hørt den om du hadde den inne i hodet :D

jeg tenkte på elektronisk støy. Den var jo bare på 20m3/min så den flytter ikke så mye luft. Tror ikke jeg gidder å bry meg så mye om lydnivået på viften ettersom den kun vil være i bruk når forsterkeren drives hardt. Og da er det som regel nok lyd fra annet i bilen til å overdøve det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pilzner

jeg tenkte på elektronisk støy. Den var jo bare på 20m3/min så den flytter ikke så mye luft. Tror ikke jeg gidder å bry meg så mye om lydnivået på viften ettersom den kun vil være i bruk når forsterkeren drives hardt. Og da er det som regel nok lyd fra annet i bilen til å overdøve det :D

Børsteløse vifter er så godt som støyfrie, dessuten er ikke bilforsterkere veldig mottagelige for slik støy, så du kan bruke slike vifter uten problemer. Jeg annbefaler deg å kjøpe PAPST vifter, de er meget stillegående og an høy kvalitet. På Microplex.no ligger opptak av alle viftene, så du kan høre hvor mye de bråker......ikke så lett å høre med mediaplayer kanskje, men det gir deg en indikasjon. Lykke til:)

PS: det er 20m3 i timen, ikke i minuttet;)

Mvh

Pål B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke luftstrømmen det avgjørende, det som bestemmer varmeoverforingskoeffisienten (h) er om det er laminære eller turbulente omgivelser. -Men.. Flisespikkeri :D

Om en går ut fra at rommet forsterkeren befinner seg i er på 40*45*10=16L og at forsterkeren okkuperer et volum på 35*30*6=6,3L vil en med en luftmasse på 20m3/time ha en snittgjennomstrømning på 20000L/time/3600s/h=5,55L/s

10L/5,55L/s=1,8s for å fylle en lengde på 45 cm -> 4m/s dvs en lufthastighet på 14,4km/h.

Tror nok at denen luftmassen vil være nok for å holde forsterkern tilstrekkelig avkjølt, men skal en være sikker må en regne ut antall kg luft for å ta til seg avgitt varme, men det gidder jeg ikke nå. Vinflaska venter, men søk etter varmekapasitet til luft, gå ut fra en temp på 70 grader og kjør ivei :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider