Gå til innhold

Ford Mondeo Si, 93

Ranger emnet

Cikey

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en Ford Mondeo Si, 93 mod, som har gått ca 200.000km

Noen tanker om dette? Flere av mine kamerater sier at så gamle ford slett ikke er til å satse på i det hele tatt, mens de som faktisk har Ford sier at det er gode ting.

Selv har jeg skremmende lite peiling på bil, så da må man jo søke råd hos ekspertene ;)

Bilen skal på EU kontroll i morgen, så jeg kjøper den med rykende fersk godkjenning. Jeg vet at hele eksosanlegget er nytt og at toppakningen skulle skiftes før EU kontrollen.

Hvor mye er en slik bil verd? (selgeren vil nemlig ha inn bud fra meg!)

Hva må jeg se etter som svakhetsteng på bilen? Og er det eventuelt andre råd dere har å by på?

Leste forøvrig gjennom denne tråden, og det var jo oppbyggelig lesning, bilen kan jo bli ganske stilig i alle fall...

.:Simul justus et peccator:.

Samtidig synder og rettferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey :) ser det er min tård du refererer til ;)

Jeg har så langt vært meget fornøyd med bilen min, ingen ting å utsette på ford'en, har til nå ikke vært plaget med den (bank i bordet!) har nå gjort bilen noe mindre pen med å kjøre den i en snøskavel men ser fram til våren når det da blir styling på kjærra :D

jeg vet egentlig ikke om noen OBS OBS ting med mondeoen.. toppen på min bil er skiftet for ca 60 000km siden bilen min har nå rullet 230 000km.. vet ikke om dette er en svakhet eller om bilen min er et speisaltilfelle..

Uansett lykke til om du skulle ende opp med forden :)

- 91 Nissan 200sx s13 (prosjekt)

- 98 Nissan Primera stv (kjerringa sin)

- 87 Nissan King Cab (bruksbil)

- 06 Opel Vectra (solgt)

- 90 Nissan 200sx S13 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Får se nå når jeg tar den på NAF test, dersom de sier den er i god stand og den tross alt er EU-godkjent for to år, så kan det umulig være så ille...

Men er det noen som har noen ide om hva en slik bil er verdt? Eller i det minste hvor mye jeg burde by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe i veien med å kjøpe en så gammel Ford. At gamle Forder er mekanikerens beste venn er mer en myte. Selfølgelig kan alle være uheldige med en bil. kan skje uansett om en kjører honda eller mercedes.

Trur ikke jeg ville bydd han mere enn 35-40.000,-

Har tross alt gått ett lite stykke. Min har gått lengre;)

NAF finner sikkert noe på den. Tru meg, er så grundige at det er skremmende. Hadde celicaen inne før jeg kjøpte den. Utruligste ting de la seg opp i.F.eks sprekk inne i lykteglass på tåkelys!!

Sjekk litt på nettet hva de ligger på. Kanskje jeg har lagt lista litt lavt siden dette er en SI utgave. En vanlig går neppe for mere.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Enda et spørsmål ang denne bilen...

Jeg har ennå ikke kjøpt den, vi driver å forhandler om pris, men jeg har hatt bilen på NAF test, og det viser seg at jeg må bytte clutch. (eller, det må byttes clutch på bilen)

Hvor mye må jeg regne med på å legge ut på dette, og hvor kan man gjøre det billigst? Det er altså "utløserlageret" som er gåent. Må man bytte hele clutchen, eller kan man bytte bare dette lageret?

Hjertelig takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

Ikke noe i veien med å kjøpe en så gammel Ford. At gamle Forder er mekanikerens beste venn er mer en myte. Selfølgelig kan alle være uheldige med en bil. kan skje uansett om en kjører honda eller mercedes.

Trur ikke jeg ville bydd han mere enn 35-40.000,-

Har tross alt gått ett lite stykke. Min har gått lengre;)

NAF finner sikkert noe på den. Tru meg, er så grundige at det er skremmende. Hadde celicaen inne før jeg kjøpte den. Utruligste ting de la seg opp i.F.eks sprekk inne i lykteglass på tåkelys!!

Sjekk litt på nettet hva de ligger på. Kanskje jeg har lagt lista litt lavt siden dette er en SI utgave. En vanlig går neppe for mere.

Tja, tror ikke du la lista noe lavt, listepris for bilen er vist 26000..

Men selgeren hadde lagt ut mye penger på den, og ville ikke selge siden han følte han fikk for lite igjen for det.

Så jeg måtte ut med 27 laken. Kanskje litt drøyt å betale overlistepris for en bil med ødelagt clutch (bare utløserlageret da, "but still" ) Men jeg er fornøyd likevell.

NAF fant ingeting å utsette på den. Toppen er nettopp (for 30.000 siden) byttet og da var bilen på skikkelig service, byttet registerreim +++

Så det blir spennende. Kanskje jeg må lage en tråd ala G-Racing sin, men betviler vel kanskje at jeg kommer til å gjøre like mye med den som han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider