Gå til innhold

Bilprisene vil stupe:EUs folk i Brussel vil den særnorske importavgiften til livs.

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

Originally posted by mabbutt

De får ha lykke til. Jeg tipper bil kommer til å være dyrt i Norge helt til mesteparten av oss dør. Ingen politikere som ser nødvendigheten av en styrket bilpark i Norge, kommer til å nå "toppen". Det forundrer meg ikke om Torild blir gjenvalgt til hun stuper.

 

mvh,

pessimisten (og realisten (?)) mabbutt.

 

Ja det blir nok avgiftslette med samferdselsminister fra venstresiden isteden... Dessuten har ikke samferdselsministeren selv noe særlig makt, det er budsjettene og Regjering/Stortingets bestemmelser som gjør...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ser ikke for meg at prisnivået vil bli endret...vi bor jo tross alt i potet norge...

politikerne setter isåfall bare opp noen andre avgifter...

 

nei gitt, får nok få meg hus på andre sia grensa snart..bor jo bare 1,5km unna sverige :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om prisene skal kuttes så drastisk, må dette gjøres over en lang periode, eksempelvis progressivt over de neste 15 år. Dette for å få den jevne overgangen vi MÅ ha for at ikke dette skal skape store problemer.

Dette vil som kjent redusere statens inntekter, og de vil se på andre muligheter for å melke oss nordmenn. De vil bli mer kreative, og nye drøye avgifter vil innføres.

 

Reduksjoner i avgiftene er positivt, men i mine øyne er Norge bra drevet uansett, så EU`s innblanding i Norges økonomi ser jeg ikke positivt på.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

ser ikke for meg at prisnivået vil bli endret...vi bor jo tross alt i potet norge...

politikerne setter isåfall bare opp noen andre avgifter...

 

nei gitt, får nok få meg hus på andre sia grensa snart..bor jo bare 1,5km unna sverige :D

 

 

Jeg syns du er veldig dum hvis du ikke flytter og nyter gode svenske-priser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror største grunnen til alle de særnorske avgiftene er fordi folket klarer ikke å stå samlet og si nok er nok.

kan noen fortelle hvor miljøavgiften på bensin, dekk osv blir bruk? for å ikke snakke om det er bakt inn miljøavgift på en ny bil... hmmm... høres ut som om de tar både dobbelt og tredobbelt betalt for noe som er tull fra ende til annen.

 

personlig syntes jeg det er på tide at folk legger lokket på vazelin boksen, reiser seg og drar opp buksene sine. nok er nok... jeg er lei av å bli rævkjørt av norske politikere.

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at staten ikke stoppes, er fordi flertallet er fornøyd. Noen er misfornøyde, men de er ikke i flertall. Selvfølgelig kan bruken av statlige midler diskuteres frem og tilbake, kritiseres og roses. Personlig mener jeg avgiftene bør endres, slik at bilene tas etter utslipp og vekt, ikke hestekrefter og vekt.

Lav vekt og lave utslipp kan lettest oppnås med små, effektive motorer, og vekteffektive biler som ikke er store drapskolosser på veiene.

I tillegg blir det mer materialeffektivt totalt, da det vil bli tatt inn færre digre amerikanske SUV`er, med 5liters v8`ere som sluker bensin, og spyr ut co2.

Resultatet er lavere totalt forbruk, lavere forbruk av produksjonsmaterialer, og det blir dyrt å forurense.

 

Uansett, Norge må legge om avgiftspolitikken, så det blir spennende å se hvordan de løser den floken. Vi får håpe de går etter biler som forurenser, og ikke skjærer alle over èn kam og straffer effekt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har høye avgifter på bilrelaterte ting, det er det ingen tvil om.. jeg hadde ikke hatt noe imot disse avgiftene hvis ALT gikk tilbake til forbrukerne..bra veier, ikke bompenger osv.. men pr. i dag er det jo ikke mye som havner der, blir jo plassert alle andre steder.. møkka folk sier nå jeg..

 

|Adeel :

Jeg syns du er veldig dum hvis du ikke flytter og nyter gode svenske-priser

 

kommer nok til å gjøre det,men pr i dag snylter jeg på mor og far, og alle penga havner i bil...men når tiden kommer springer jeg over grensa for som fan :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

 

kommer nok til å gjøre det,men pr i dag snylter jeg på mor og far, og alle penga havner i bil...men når tiden kommer springer jeg over grensa for som fan :D

 

Husk da å bli svensk statsborger å si opp ditt norske. Blir du tatt med svensk bil selv om du er bosatt i sverige må du betale straffeavgift og engangsavgift. Selv om det er leiebil

 

Snakk om firkanta regler du. Gjelder også bil fra arbeidsgiver i Sverige.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør studere regelverket litt nærmere Gromit.

 

Om du flytter til Sverige, og har bostedsadresse der, kan du kjøre svensk bil i Norge. Om du bor i Norge, kan du ikke kjøre svensk bil i Norge. Dette gjelder også leiebil.

Du må kunne dokumentere opphold i Sverige, og i utgangspunktet skal du ha bostedsadresse i det landet du jobber, men det er det mange som dropper.

Kan du derimot ikke dokumentere at du bor og oppholder deg i Sverige, kan de tvinge deg til å importere bilen til Norge selv om du har bostedsadresse i Sverige.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir fett :D

 

Forsikringene har da ingen ting med engangsavgiften å gjøre. forsikrings selskapene er private og prisene blir styrt av hvor mye vi krasjer. men vikan får høye årsavgifter og kansje noen nye bruks avgifter på biler. men uansett vil det bli billigere :D

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quicksilver

dette blir fett :D

 

Forsikringene har da ingen ting med engangsavgiften å gjøre. forsikrings selskapene er private og prisene blir styrt av hvor mye vi krasjer. men vikan får høye årsavgifter og kansje noen nye bruks avgifter på biler. men uansett vil det bli billigere :D

 

Forsikringene har jo indirekte sammenheng med engangsavgiften. Når en bli blir vraket ... så må jo forsikringsselskapet betale ut hva bilen er verdt. Uten engangsavgiften i norge ville jo som kjent bilene vært billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

 

Forsikringene har jo indirekte sammenheng med engangsavgiften. Når en bli blir vraket ... så må jo forsikringsselskapet betale ut hva bilen er verdt. Uten engangsavgiften i norge ville jo som kjent bilene vært billigere.

 

Når en bil blir vraket..dette har kun med forsikringsdekningen å gjøre og har ingenting med at forsikrings selskapene må dekke avgiftene på en bil.

 

Det er kun kasko som gir no gryn om bilen blir kondemnert.

 

Til info har regjeringen budsjettert med ca 53 Milliarder kr i inntekt fra bilbrukerne i 2005. Av disse går 13 milliarder tilbake til veiutbygging/utbedring. Det vil si at vi ha ett "svinn" på ca 40 milliarder.

 

At det koster Staten 40 milliarder at vi skal kjøre bil, tviler jeg på. La oss si at dette ble reele tall, og da at kanskje 20 milliarder ble "borte" i kostnader staten måtte "legge" ut. Da hadde avgiftene vært greie, men da skulle jo også 33 milliarder komme bilbrukerne tilgode, og ikke 13 milliarder.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Peltz

 

Når en bil blir vraket..dette har kun med forsikringsdekningen å gjøre og har ingenting med at forsikrings selskapene må dekke avgiftene på en bil.

 

Det er kun kasko som gir no gryn om bilen blir kondemnert.

 

Hvis du har kasko, og du kjører inn i en flunka ny audi s6 (og vraker den) og har skylda. Da må jo forsikringsselskapet dekke den bilen for eiern. Hadde vi bodd i sverige så ville den bilen vært adskillig mye billigere for forsikringsselskapet og dekke. Når forsikringsselskapet må ut med mye penger til folk, så må de få inn de pengene på en måte også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

 

Hvis du har kasko, og du kjører inn i en flunka ny audi s6 (og vraker den) og har skylda. Da må jo forsikringsselskapet dekke den bilen for eiern. Hadde vi bodd i sverige så ville den bilen vært adskillig mye billigere for forsikringsselskapet og dekke. Når forsikringsselskapet må ut med mye penger til folk, så må de få inn de pengene på en måte også

 

Det er jo poenget mitt..

 

Selskapet ditt må da dekke skaden på begge bilene, men det er jo uavhengig av avgiftene på bilene. Det er ikke nyprisen på bil du forsikrer, men du forsikrer risikoen på den aktuelle bilen. Ergo selskapene må hente inn hva skaden koster, og det gjør de da hos andre eiere av den aktuelle typen bil, eller hos spesielle kundegrupper som selskapene helst ikke vil forsikre.

 

Hadde vi bodd i sverige..nå bor vi i Norge..og forsikring i Norge kontro Sverige er to heelt forskjellige ting. Ting koster mer i Norge, ergo dyrere forsikring. Logisk!

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår