Gå til innhold

Bilprisene vil stupe:EUs folk i Brussel vil den særnorske importavgiften til livs.

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

ja det stemmer men evt da vil forsikringene bli billigere i fremtiden ;)

 

Originally posted by CrZy_T

 

Forsikringene har jo indirekte sammenheng med engangsavgiften. Når en bli blir vraket ... så må jo forsikringsselskapet betale ut hva bilen er verdt. Uten engangsavgiften i norge ville jo som kjent bilene vært billigere.

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Terminator

ppe vi får svenske priser i Norge. Grunnen er at Norge i dag betaler lite for en nybil fra en fabrikk i forhold til andre land i Europa (unntatt Danmark), dvs hvis

;)

 

dette er feil. gruppeunntaket på bilsalg er ikke mer. det er ikke lov å selge biler billigere til et land enn et annet. i danmark har dette vært best merkbart. danskene gjør avgiftene litt "enklere", de legger bare 180% på prisen. Derved vil en redusert pris inn til landet få mye større virkning enn her. Kutter fabrikken 10 000 av prisen, kan den selges 28 000 billigere. Skjer det samme med norge, kan den selges 12500 billigere (10 000 + mva). Avgfitene for vekt/volum/effekt blir de samme. Derfor har redusert pris fra forhandler stort sett vært en danske-ting.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by |Adeel

Jeg tror dessverrre ikke på at Norge vil gi etter for EU når det gjelde bilavgifter som en inntektskilde for staten :rolleyes:

 

 

Edit: *host host* Forsikring vil sikkert fyke til himmels, eller? Hvis 21-åringene får seg en EVO til VW Golf 1,6 liter pris f.eks. skjønner jo selv den mest lavintelligente hvor bra det går.

 

 

Og hva skjer med bruktprisene? Tipper alle som allerede eier bil idag vil få litt pepper strødd over såret :(

 

Fordelen er at når 21-åringen vraker EVOen sin, kan forsikringsselskapet erstatte den, og ikke betale mer enn golfpris. Derved vil ikke utgiftene demmes øke mer enn antall vrakede biler øke.

 

Nettopp brukt-prisene er en ting som gjør det vanskelig å fjerne avgiftene. Det er veldig dumt hvis Ola Nordmann låner 300 000 til den nye 350 000-kroners passaten sin, hvis den et halvt år etter koster 150 000,- . Da har han et lån på 280 000 og en bil til 110 000...

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Peltz

 

nå bor vi i Norge..og forsikring i Norge kontro Sverige er to heelt forskjellige ting. Ting koster mer i Norge, ergo dyrere forsikring. Logisk!

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor forsikringsprisene skulle gå opp hvis avgiftene går ned. Uansett om man forsikrer risiko eller hva man forsikrer, så går jo selskapets utgifter ned hvis bilene de må erstatte koster halvparten.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke jeg formulerte meg så dårlig, men det gjorde jeg visst..

 

Hva jeg mente var, at i sverige koster eks en Audi RS4 ca 650 000 kr ny, i Norge koster tilsvarende bil 1.2 mill. Forsikringen i Sverige er selvfølgelig billigere enn i Norge, men det er jo fordi vi her i Norge har ett høyere kostnadsnivå enn eks. Sverige. Differansen i premie viser seg igjen i Sverige på lik måte som i Norge når det gjelder diffen mellom vanlige biler og risiko biler.

 

Premien på bilen er sånn sett uavhengig av hva bilens avgifter er, det er risikoen som forsikres.

 

Hva er sjangsene for at en RS4 stjeles hvis den står på gata i Oslo? Store. Ergo, hissig premie. I Sverige er det likt, men pga lønnsnivå i Sverige kontra Norge, er bilen dyrere her hjemme.

 

Når mann ser hva en premie på Eks. RS4, RS6, Porshe 911GT3 osv koster pr år, så er ikke den så gal som mann skulle tro, i forhold til vanlige billigbiler.

 

En Corrado, som jeg har, er grisedyr å forsikre. Grunnen er ikke at forsikrings selskapet må ut med 80 000 kr til meg, hvis bilen blir kondemnert, men fordi den typen bil er det en del tyveri av, er den del innbrudd i bilen, det er en del ansvars skader, og en del kaskoskader på dem. Altså, bilen risikovurderes dithen at det sannsyneligvis vil komme en større skade på bilen, og tar seg betalt for det på forhånd. Støtter liksom opp om det jeg skreiv tidligere, jeg har ikke hatt skade på min bil, men andre har. Dems skader må jeg betale på nå.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor forsikringsprisene skulle gå opp hvis avgiftene går ned. Uansett om man forsikrer risiko eller hva man forsikrer, så går jo selskapets utgifter ned hvis bilene de må erstatte koster halvparten.

 

Ser du quoter meg her, jeg mener ikke prisen vil gå opp på forsikringen. Selskapene vil tjene såpass godt med penger at de neppe setter ned prisen, for å støtte opp om dette. Uansett, så er det som tidligere skrevet risikoen de forsikrer, ikke bilprisene.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette går igjennom, så tror jeg norges banker kommer til å rive av seg håret.. Blir maaaaange bil lån uten sikkerhet plutselig.. :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har blitt gjort før, når det avgifts systemet vi har i dag ble innført sank bil prisene enormt på enkelte modeler uten at det var noe problem (kjipern for de som bet 450K for en MX-5 og så plutselig sank prisen til 250k over natta da men hehehe) MB CL600 sank vel fra 3.2mill til 1.5mill den gangen.

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

dette er feil. gruppeunntaket på bilsalg er ikke mer. det er ikke lov å selge biler billigere til et land enn et annet. i danmark har dette vært best merkbart. danskene gjør avgiftene litt "enklere", de legger bare 180% på prisen. Derved vil en redusert pris inn til landet få mye større virkning enn her. Kutter fabrikken 10 000 av prisen, kan den selges 28 000 billigere. Skjer det samme med norge, kan den selges 12500 billigere (10 000 + mva). Avgfitene for vekt/volum/effekt blir de samme. Derfor har redusert pris fra forhandler stort sett vært en danske-ting.

 

Så du mener Portugal, Spania, Sverige og Danmark betaler det samme for å kjøpe en ny BMW eller VW fra Tyskland?

Det gjør de i hvertfall ikke og dette vet jeg litt om... De ulike landene i Europa har vidt forskjellig kjøpekraft og det er kalkyler på hva en bilmodell skal koste ut i et land som avgjør hva de betaler for den. Man skulle tro at en bilprodusent skal ha betalt for hva delene og arbeidet med å sette sammen en bil koster og at således importprisen (før evt moms og engangsavgift) blir den samme i alle land, men slik er det ikke.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Peltz

Trodde ikke jeg formulerte meg så dårlig, men det gjorde jeg visst..

 

men pga lønnsnivå i Sverige kontra Norge, er bilen dyrere her hjemme.

 

Prøv å fortelle en svenske hva en bil, tobakk mat etc. koster i Norge og hva du har i lønn og de skjønner ikke hvordan vi klare og overleve..

 

Har diskutert mye om dette med svensker....

 

Var en her som nevnte at det var på tide å bytte regjering, men hva hjelper det si det NÅ... for når det blir valg stemmer vi inn de samme.. selv ha jeg stemt FRP siden jeg fikk lov og stemme... FRP vil ha ned Bensin prisen og bilprisen.

 

 

Det må da være noe vi kan gjøre for å demonstrer på avgiften.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god måte å vise misnøye med regjeringen, er å la være å stemme ved valg.

Dette velger folk i økende grad, etter brutte valgløfter år etter år, og misnøye med avgjørelser kan også vises ved stemmenekt.

 

Tilslutt vil det tvinges gjennom en endring av hele systemet, da folk ikke gidder stemme lenger.

Baksiden er at vi kan risikere at de bestemmer seg for å ta alle avgjørelser selv, og avgjøre internt hvem som skal sitte i regjeringen, evt. rulleringssystem.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

En god måte å vise misnøye med regjeringen, er å la være å stemme ved valg.

Dette velger folk i økende grad, etter brutte valgløfter år etter år, og misnøye med avgjørelser kan også vises ved stemmenekt.

 

Tilslutt vil det tvinges gjennom en endring av hele systemet, da folk ikke gidder stemme lenger.

Baksiden er at vi kan risikere at de bestemmer seg for å ta alle avgjørelser selv, og avgjøre internt hvem som skal sitte i regjeringen, evt. rulleringssystem.

 

Mener du dette seriøst eller? Det å ikke stemme er jo det dummeste man kan gjøre, det fører bare til at politikerene ignorerer deg. Det å ikke stemme er bare bra for å få mer tv-tid, istedet bør man bruke tid på å finne ut hvilket parti som passer dine meninger best. Hvilket system er det du tenker på vi skal ha istedet for demokrati?

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår