Gå til innhold

Bilprisene vil stupe:EUs folk i Brussel vil den særnorske importavgiften til livs.

Ranger emnet

Qee

Anbefalte innlegg

Originally posted by Peltz

Trodde ikke jeg formulerte meg så dårlig, men det gjorde jeg visst..

Hva jeg mente var, at i sverige koster eks en Audi RS4 ca 650 000 kr ny, i Norge koster tilsvarende bil 1.2 mill. Forsikringen i Sverige er selvfølgelig billigere enn i Norge, men det er jo fordi vi her i Norge har ett høyere kostnadsnivå enn eks. Sverige. Differansen i premie viser seg igjen i Sverige på lik måte som i Norge når det gjelder diffen mellom vanlige biler og risiko biler.

Premien på bilen er sånn sett uavhengig av hva bilens avgifter er, det er risikoen som forsikres.

Hva er sjangsene for at en RS4 stjeles hvis den står på gata i Oslo? Store. Ergo, hissig premie. I Sverige er det likt, men pga lønnsnivå i Sverige kontra Norge, er bilen dyrere her hjemme.

Når mann ser hva en premie på Eks. RS4, RS6, Porshe 911GT3 osv koster pr år, så er ikke den så gal som mann skulle tro, i forhold til vanlige billigbiler.

En Corrado, som jeg har, er grisedyr å forsikre. Grunnen er ikke at forsikrings selskapet må ut med 80 000 kr til meg, hvis bilen blir kondemnert, men fordi den typen bil er det en del tyveri av, er den del innbrudd i bilen, det er en del ansvars skader, og en del kaskoskader på dem. Altså, bilen risikovurderes dithen at det sannsyneligvis vil komme en større skade på bilen, og tar seg betalt for det på forhånd. Støtter liksom opp om det jeg skreiv tidligere, jeg har ikke hatt skade på min bil, men andre har. Dems skader må jeg betale på nå.

Ok, nå har enten du eller jeg totalt misforstått disksjonen. Det jeg prøver å få frem er:

Hvis vi tar ditt eksempel på RS4 som i følge deg (jeg gidder ikke bla i prislister) koster 1,2 mill i Norge.

Hvis engangsavgiften på RS4'n blir borte og prisen går fra 1,2mill til 650k, tror du ikke forsikringen på akkurat den bilen vil bli litt billigere?

Greit nok at dette er et dårlig eksempel fordi det skal en del til for å totalvrake en slik bil. Man kan jobbe mange timer og kjøpe mye deler for 80% av 1.2 mill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Komplett anarki?

Neida, men problemet er jo at de fleste partier lover mer enn de kan kan holde, og de fleste blir handlingslammede når de først kommer til makten.

Jeg mener egentlig ikke at man bør la være å stemme, men det var bare et forslag om hvordan man kan vise misnøye. Lot alle vær å stemme, ville vi garantert fått problemer vi ikke har i dag, og som vi ikke helt så konsekvensene av når vi gikk til det skritt å la være å stemme. Men bare så du er klar over det; politikerene ignorerer ikke den synkende valgdeltakelsen.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At partier "blir handlingslammede" er ganske åpenbart iom at det er ingen partier som har hatt makten ene og alene på mange tiår. Dette er fordi de er mindretallsregjeringer, så de kan skvises av stortinget, ergo partiene må faktisk inngå mange kompromisser for å kunne få igjennom noe av politikken sin. Hvis regjeringen vil ha igjennom noe som den mener er kritisk, eks da lavere avgifter måtte fått med seg flertall på stortinget på dette.

Det eneste store partiet som ikke har følt dette på seg er FrP, da de aldri har vært i regjering, og mange hevder at FrP vil bli ett annet parti som ikke lover til den ene og den andre på samme måte som de gjør idag hadde de fått prøvd seg i regjering.

Mente ikke at politikerene ignorerer den synkende valgdeltakelsen, og det er gjerne sånn at de partiene som tror de kan hente folk ned fra gjerdet og til seg selv prøver på det.

Det er også flere som mener at det store mangfoldet av partier i landet fører til at det blir så mange om beinet, at det ikke vil være mulig for noen av partiene å få flertall for å danne regjering alene.

Det som er åpenbart er iallefall at det å ikke stemme ikke hjelper på problemet med at regjeringer har lite makt, det fører bare til at du garantert ikke får det som du vil.

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det som er problemet, er ingen partier med klart flertall, og da blir det jo selvfølgelig knot.

Er endel rare "grupperinger" på stortinget mellom partier som ikke har så lik politikk som de burde ha hatt for og få til noe effektivt i det hele tatt.

Men sånn er det nå da, det mest effektive er hvis folket i Norge kunne stemt på samme parti eller parti med samme mening.

Var jo en veldig FrP boom en stund før valget, men så plutselig mistet de "steamen" pga endel pikante saker, og dermed var vi tilbake til mindretallsregjering.

Jeg personlig stemmer FrP, jeg har lyst til og gi dem en sjans på stortinget, er mye jeg er enig i, og mye jeg er uenig i.

Personlig ser jeg ikke meningen med og stemme på partier med 1-3% oppslutning. Men det er vel kanskje bare meg?

Uansett, gleder meg til og se hvordan dette skal bli gjennomført, kan bli deilig og få enda billigere bruktbiler :)

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Biff

At partier "blir handlingslammede" er ganske åpenbart iom at det er ingen partier som har hatt makten ene og alene på mange tiår. Dette er fordi de er mindretallsregjeringer, så de kan skvises av stortinget, ergo partiene må faktisk inngå mange kompromisser for å kunne få igjennom noe av politikken sin. Hvis regjeringen vil ha igjennom noe som den mener er kritisk, eks da lavere avgifter måtte fått med seg flertall på stortinget på dette.

Det eneste store partiet som ikke har følt dette på seg er FrP, da de aldri har vært i regjering, og mange hevder at FrP vil bli ett annet parti som ikke lover til den ene og den andre på samme måte som de gjør idag hadde de fått prøvd seg i regjering.

Mente ikke at politikerene ignorerer den synkende valgdeltakelsen, og det er gjerne sånn at de partiene som tror de kan hente folk ned fra gjerdet og til seg selv prøver på det.

Det er også flere som mener at det store mangfoldet av partier i landet fører til at det blir så mange om beinet, at det ikke vil være mulig for noen av partiene å få flertall for å danne regjering alene.

Det som er åpenbart er iallefall at det å ikke stemme ikke hjelper på problemet med at regjeringer har lite makt, det fører bare til at du garantert ikke får det som du vil.

Bra innlegg!

Hvis noen her inne på forumet tror man får det bedre ved å ikke stemme, så er man litt utpå jordet mener jeg. "Alle" klager på politikerne, men har noen tenkt på at man faktisk har mulighet til å bli politiker selv eller bli litt aktivt i sin egen kommune for å jobbe for å bedre ting? Nei det gidder man ikke, for det krever en innsats og da er det lettere å sitte og se på og klage.

Et tips for oss bilinteresserte er i hvertfall å slite oss ut av sofaen eller garasjen og stemme på et parti som vi tror kan representere oss bilister på best mulig måte. Pr i dag tror jeg dette ikke er FrP, men et parti som vil få Norge inn i EU. FrP har endel gode ideer, men vil dessverre aldri få nok makt til å kunne endre noe særlig, i praksis tror jeg dagens ordning med FrP-støttet budsjett er det beste.

Grunnen til at alle partier som kommer i maktposisjon blir "handlingslammet" i Norge tror jeg skyldes at man ser at budsjettene er vanskelige å kutte i og da har man heller ikke penger til å gjøre vesentlige endringer i f.eks avgiftspolitikken. De personene som mener Norge sløser mest er ofte de samme som tar imot arbeidsledighetstrygd hvis man mister jobben, derfor er det viktig å se ting fra litt flere vinkler enn akkurat sin egen. ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider