Gå til innhold

G60 Turbo!

Ranger emnet


Christian Bigton

Anbefalte innlegg

Er vel ikke noe man trenger bilde av for å bygge egentlig?

 

Av med toppen, bort me grenrør, på med nytt turbogrenrør og turbo. Vekk me g-lader! Lage røra til IC er det siste man gjør.

Bør ha turboen "gal" vei om du har stag overføring til kassa, dvs. eksosdelen mot høyre framhjul. da blir det bedre plass til downpipe.

Har du vaieroverføring til kassa kan du ha den med eksosdelen mot girkassa.

 

Men husk å bruke STOR turbo! En gammeldags 8v motor med lav komp liker store eksosdeler på turboen, hvis ikke går det til HELVETTE!!!!

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er den at om det går til HELVETTE!!!!,så har du ikke no motor å sette en stor å fin garrett på.... stempler smelter,sylindre blir eggforma,stempler brytes i biter,råder fyker rundt... osv.... IHIen funker jo finfint den opp til et visst trykk, men jg tror du bør sette grensa på maks 0,8bar, men jg kan ikke garantere at dette er holdbart over lang tid. Om du kjøper deg en eksostempmåler kan du stille ladetrykket så høyt det går etter temperaturen, men turboen tåler jo allikevel ikke stort mer enn 0,8..... men det går godt på 0,8 og!!!! :D:D

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Christian

Hvordan vet du dette? at den tåler så lite? ikke for å tvile på dine kunnskaper!for alle del! :) Men jeg vil gjerne vite det før jeg sitter der uten motor!

 

Marco kjørte jo på 1 bars trykk sa han til meg! og det virka fint.

 

Tipper at han (utifra skriftsformen) snakker av erfaring....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte også på 1bar,og det gikk da fint det, men det er over hva turboen tåler over tid ifølge IHI. Effektkurven stopper på 4000-4500 omdr. med IHI turboen. det er en lavtrykksturbo som funker fint til maks 0,5-0,6 på de motorene den er konstruert for.

På G60 motoren får man problemer med baktrykket/eksostemp da motoren produserer mye eksos og eksosdelen på IHI turboen er veldig liten. Den turboen jg skal sette på min nå er en T3 med .63 eksosdel, det er en turbo som rekker til 350hk i en cossie, mens i en G60 vil det nok stoppe på 230? Det sier jo litt om hvor mye eksos en G60 produserer...

Det er viktig at en turbo passer til motoren om man skal begynne å lade litt!

Tror hk vil være tilnærmet lik ved 5000 omdr ved 0,8 respektive 1 bar. Og det vil holde litt lenger. Med en vanlig 1.8 gti motor som IHI kitet er laget til vil man få ut mer hk pga av at kompen er høyere og eksosmengden blir mindre= kan lade mer uten å få høye tempraturer.

 

 

Men slappa´ det går fælt allikevel!!!

 

Å sette på en IHI kulelagerturbo er unødvendig dyrt, og en turbo til en 1.8T er som natt og dag til en G60!

 

T3 fungerer utmerket! flere som har prøvd og blitt :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår