Gå til innhold

G60 Turbo!

Ranger emnet


Christian Bigton

Anbefalte innlegg

Motoren tåler 1,3kg ladetrykk, hadde tålt 3kg ladetrykk og!

Problemet er tempen som oppstår, garrett TB28BB er litt liten på eksossiden for G60 motoren. kjøp no litt større om du ikke har handla allerede da. eksostempmeter er lurt når man kjører med turbo som er i grenseland!

 

Hør me ottar på forumet her, han brukte sånn turbo på G60 sin.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Motoren tåler 1,3kg ladetrykk, hadde tålt 3kg ladetrykk og!

Problemet er tempen som oppstår, garrett TB28BB er litt liten på eksossiden for G60 motoren. kjøp no litt større om du ikke har handla allerede da. eksostempmeter er lurt når man kjører med turbo som er i grenseland!

 

 

Hvordan er det å bruke en stor turbo fra en diesel da? Fra en 3.3 liter turbod f.eks?

 

Og hvordan er Garret T4 i størrelse på et G60 turboprosjekt?

 

Casper

'85 Audi 80 Quattro

'76 VW T2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å huske at man må gange med 3 for å få ca. størrelses forhold mellom diesel og bensin. fra en 3,3td vil passe til en 1,1....

men det er MANGE faktorer som spiller inn, f.eks

 

-komp

-antall ventiler

-crossflow eller ikke

-plassering av ventiler/vinkel

-plassering av tennplugg

 

samt mange andre små "bagateller" som kan være utslagsgivende i enkelte tilfeller.

 

En garrett T4 er vel ikke så ille, kanskje litt stor kompressor del?

En T3 med .63 eksoshus er blitt brukt med hell på G60 motorene og det er det jeg skal ha på. er vel noe lignende det som kalles T3/T4 tror jg...

 

Er jo ganske store turboer det her egentlig, så det blir jo ikke full guffe fra 1200omdr, men det er veldig vanskelig å dimensjonere en turbo til en gammeldags motor (G60) som gir full fres både på lavt/høyt turtall. Litt ketsjupp effekt kan det vel bli, men det er jo bare moro det....

 

Det som er viktig er å opprettholde balansen mellom ladetrykk og eksostempratur. Den skal lade så mye at eksosiden klarer å skyve unna, jo mer man lader jo mer eksos blir det jo. Derfor er dette meget viktig jo mer man lader, jo mere feildimensjonert det er, jo værre blir det når ladetrykket øker.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår