Gå til innhold

Sveise bakluke samt mont el ruter.TIPS??

Ranger emnet

Raymond Andersen

Anbefalte innlegg

Har en golf 3GL -94/95 mod og 3 dører som jeg skal bygge litt på og få "stylla" litt mer til årets biltreff. Da skal jeg skifte komplett interriør og montere el ruter. Og utv skal jeg sote rutene mine samt sveise bakluka og lage badloock bak.

her kommer da spm:

- ved montering av el ruter,ligger da det originale ledningsnettet ferdig lagt opp i bilen slik at jeg bare kan legge opp det nye ledningsnettet i dørene da jeg har plukket ut det fra et vrak. eller må jeg montere rele og sikringer og slikt utenom???

-sveising av bakluka?? kom med tips om hva og hvordan jeg bør gjøre det å tenke på med tanke på rust,kondens,åpnemekanisme,hvordan det kan bli stivt å pent og uten lett å lage bulker,osv, KOM GJERNE MED BILDER AV DERE SOM HAR GJORT DET,gjerne også bilder fra da evt "dere" gjorde dette på "deres" biler??

mvh Rayander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Rayander

Har en golf 3GL -94/95 mod og 3 dører som jeg skal bygge litt på og få "stylla" litt mer til årets biltreff. Da skal jeg skifte komplett interriør og montere el ruter. Og utv skal jeg sote rutene mine samt sveise bakluka og lage badloock bak.

her kommer da spm:

- ved montering av el ruter,ligger da det originale ledningsnettet ferdig lagt opp i bilen slik at jeg bare kan legge opp det nye ledningsnettet i dørene da jeg har plukket ut det fra et vrak. eller må jeg montere rele og sikringer og slikt utenom???

-sveising av bakluka?? kom med tips om hva og hvordan jeg bør gjøre det å tenke på med tanke på rust,kondens,åpnemekanisme,hvordan det kan bli stivt å pent og uten lett å lage bulker,osv, KOM GJERNE MED BILDER AV DERE SOM HAR GJORT DET,gjerne også bilder fra da evt "dere" gjorde dette på "deres" biler??

mvh Rayander...

Nå har ikke jeg sveisa igjen bakluka men har sett og hørt litt, og VR6r her på forumet kan nok svare deg på en del han fikk sin sveiset igjen, og om jeg ikke husker feil så fikk han tinnet en del av overgangen, også fylt bygg skum inn i hullrommet i eter tid for å stive den av. men etter som jeg selv har sett så bør det heilsveisest, men ikke i en en gang, du må¨punkte mange ganger for visst du drar en stripe over hele med en gang, så vil det vri seg og da er du ute og kjører.

Det elektriske vet jeg ikke, men ta en titt i haynes bok evnt, om det står noe der.

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, rektig, punktsveis først med mig, begynn i hvert hjørne osv, så det ikke slår seg. Åpnings mekanismen er ganske enkel tror jeg, du må ha en sånn elektrisk åpner som sitter på innsida, som du styrer med en knapp på dashen ellerno, kan jo sikkert mekke no wire faenskap og da;) også no gassfjærer med litt trøkk i, så den spretter orntlig opp ikke bare halvveis. Så ikke en må stå i bilen å trøkke på knappen og en annen må stå å dra opp luka. Får vell kjøpt den på torshov bilrek. eller bilxtra ellerno...

VW Golf 1.6 84mod.

VW Golf 1.8 89mod.

VW 1300s 72mod.

GSX-R 750 crosscart 140hk!(hjemmebygd)

Briggs & Stratton crosscart (hjemmebygd)

Piaggio Zip 70ccm 03mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp.. blir ikke jeg som kommer til å sveise,får heller en som er litt "litt mer erfaring" med det til å gjøre det. Jobber på et bilverksted og der har vi opprettere så de får til det meste har jeg sett.

Hvem er han der "VR6r" ?? har du/dere en link til han slik at han evt kan svare på hvordan han har sveist luka si?? gjerne legge ut et par bilder og slikt og hvis han har det "under arbeid" så hadde det vært supert :) (før og etter bilder)

Ang det med åpner på bakluka så har jeg defa alarm med skyve bryter på den ene,mener en kan programere den ene skyve funksjonen der på en dørbryter?? i såfall må jeg bare kjøpe den defa driveren og få kodet den på en funksjon på fjernkontrollen.

Har også fått sveist igjen emblem og pusser bak tidligere så kan jo evt koble driveren på låsen inn på bakrute pusser bryteren ved rattet. slik at når jeg "liksom skal pusse"bakruta, så spretter låsen opp.. da slipper jeg å ødlegge interiøret med en stygg vippe bryter el noe anna rart. MEN , da må jeg få koblet ut intervallen på den bryteren så ikke bakluka låser seg opp og att hele tiden,sikkert bare rele som få fjernes og mikses litt med.Hvis jeg da ikke den intervallfunksjonen ligger i motoren da. det hadde vært genialt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vr6R

skrev en pm til deg Rayander

bilder finner du på http://vwprosjekter.no-ip.com/

Hei sann. S¨å det er du som er VR6r.. ser på bildet fra våler i fjor,bilen min står bak deg omtrent.

takker så mye for PM,den ble jeg litt klokere på ja. takker for all hjelp og tips. Hva heter den låsen som ble kjøpt på bilxtra? merke/leverandør? og må en fjerne et rele pga strømmen på intervallen på bakrutepusser bryteren?? hva har du gjort med evt drennerings muligheter og tanke på rust der den gamle skiltholderen er??blir jo sikkert lett kondens og vann inni der eller er det nok med byggskum??

ble noen spm her men håper du greier å svare på disse å..

mvh Ray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vr6R

skrev en pm til deg Rayander

bilder finner du på http://vwprosjekter.no-ip.com/

Takker igjen for svar. får ikke til å svare på pm.. men på vwaudi forumet er jeg litt oftere enn på bilforumet.

Jeg bruker desverre bilen min om vintern men bygger den helt om nesten original så jeg har dobbelt opp med fangere og slikt. Ganske enkelt egentlig da med tanke på åpne funksjonen og visker funksjonen.

Har faktisk et golf gt skall/karrosseri med "solid" frontskade i et tre... vet ikke om det er av interrsse jeg men..det er den bilen jeg plukket ut interriør og elruter og slikt fodi jeg skal ha det i min bil. men karroseri er delvist helt bortsett fra fronten.. Den blir snart vraket!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter at vindusviskeren min bak var ute av drift i 3 uker, kan jeg ikke fatte hvordan folk klarer seg uten den, hvis bilen er en bruksbil, som kjøres på vinteren og..

Men uten tvil, det er urovekkende pent uten den stygge viskeren..

Shaving av bakluke er også pent, og du skriver at du skal lage badlook bak på bilen din raymond..mener du da slik som dette : ??

EDIT : vw_style_golf_mk3_410.jpg

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mandel

etter at vindusviskeren min bak var ute av drift i 3 uker, kan jeg ikke fatte hvordan folk klarer seg uten den, hvis bilen er en bruksbil, som kjøres på vinteren og..

Men uten tvil, det er urovekkende pent uten den stygge viskeren..

Shaving av bakluke er også pent, og du skriver at du skal lage badlook bak på bilen din raymond..mener du da slik som dette : ??

EDIT : vw_style_golf_mk3_410.jpg

Kjøpte bilen for en stund tilbake og da var emblem og visker alt sveist igjen men ikke skiltholder,"skuffende". ¨Så da gjør jeg det selv nå i nærmeste mnd. Visker bak har aldri vært noe savn for meg... helt klart penere uten noe som helst bak der..

Bad look'n bak blir ikke slik men mere lik fronten,slik litt på skrå og vinkla rundt slik at det går i et med lamper og bakluke.Skal selvsagt "sveises" slik at det ikke blir noe skjøter slik som jeg har gjort foran... litt vanskelig å se da bildet er moddet i photoshop.

http://hazert.7kt.net/bilde/bilder/bad look bak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha, i see ! kan bli en pen løsning det! digg og se noe ikke alle andre har..

skal ærlig innrømme at jeg elsker komplett shavet bakluke, men det skal også sies at det begynner og bli litt vanlig..

dette derimot er det ikke mange som har :

men om noen flere enn meg synes det er pent er verre og si :)

902_0220.jpg

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ærlig innrømme at jeg elsker komplett shavet bakluke, men det skal også sies at det begynner og bli litt vanlig..

Ser jo veldig "cleant" og tøft ut det der men set er jo nesten slik jeg har nå.. bortsett fra at der er det litt anna bakfanger og skilt åpninga er "større"/bygger lengre ned pga stort skilt.. Men som sagt har ikke jeg personlig sett noen 3'r golfer med den "bad look'n jeg skal ha. Så gleder meg til å se det ferdig "sveist" og slikt. En annen ting er bakluka mi,fikk høre det her om dagen at den "vingen" som sitter der er kun å få tak i på VR6 bilen.(pga den er skrudd gjennom glasset) Trodde det var en vanlig vinge jeg men.. Har ei venninne som skulle ha en slik som jeg men hun finner ikke den.Da må hun kjøpe VR6 bakluke.. hehe "funny"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rayander

Ser jo veldig "cleant" og tøft ut det der men set er jo nesten slik jeg har nå.. bortsett fra at der er det litt anna bakfanger og skilt åpninga er "større"/bygger lengre ned pga stort skilt.. Men som sagt har ikke jeg personlig sett noen 3'r golfer med den "bad look'n jeg skal ha. Så gleder meg til å se det ferdig "sveist" og slikt. En annen ting er bakluka mi,fikk høre det her om dagen at den "vingen" som sitter der er kun å få tak i på VR6 bilen.(pga den er skrudd gjennom glasset) Trodde det var en vanlig vinge jeg men.. Har ei venninne som skulle ha en slik som jeg men hun finner ikke den.Da må hun kjøpe VR6 bakluke.. hehe "funny"

min er også skrudd fast igjennom vinduet..tror de aller fleste orginale golf vinger er skrudd fast igjennom vinduet..men kan ta feil..

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider