Gå til innhold

Er tåkelys tøft?

Ranger emnet

nnnneh

E no tåkelys så kult som folk skal ha det til?  

62 stemmer

1. 1. E no tåkelys så kult som folk skal ha det til?

• Nei!
      9
    • Ja!
      42
    • Bare irriterende
      11
    • Veit ikke (kjører ikke bil?)
      0

Anbefalte innlegg

Originally posted by chiller

De ser langt fordi de har stilt lysene høyt opp (Og dermed blender alle...).

Bra politiet har begynt å gi ut bøter for det ihvertfall.

Jaggu på tide! Er jo mer trafikk farlig å møte en blendene bil enn å kjøre 10-20km/h over fartsgrensa.

Litt off topic men når vi er inne på lys, så #### er kult å kjøre med PARKLYS!? i mørket!!

Og noe annet kunne folk snart lære seg å sette pæra riktig vei! Ikke opp-ned slik at lyset langt opp isteden for ned......... Sånt burde det vært kurs på! er jo bare tré den pæra inn i hulet til man merker alle punktene sitter også tré metall hempa over.

Og mange av dem som jobber på bensinsstasjonene kan jo ikke å lese av pærene, og har dem ikke 5W's pære så gir dem jo faen meg ei 10W's eller 21W's pære tilbake!! Sånt blender også!

Ble mye off topic gitt, måtte få det fram!

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører bare med tåkelys/grøftelys sammens med parklysa, og på lyse dagen...

jeg har også stilt grøftelysa ut mot grøfta og nedover...

så i mørke ser jeg kanskje 10 meter fram hvis jeg har på bare parklysa å grøfte lysa...

jeg trodde at h1 el h3 pærer kom bare i 55w og 100w??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først vil jeg bare si - det er KUN lov sammen med parklys (og langelys) når det er svingete/dårlig sikt, og ser etter min mening kun kult ut på ENKELTE biler, NÅR DET ER SAMMEN MED PARKLYS!! mange eldre biler har svært dårlige både hovedlys/reflektorer, og enkelte tåke/kurvelys/"kjørelys" er faktisk bedre veibelysning i, men det er en ABSOLUTT forutsetning at de er rett stilt,hater å møte de av typen som står ene litt opp og en litt mer oppover...

De er også veldig ok å ha på rådyrtrafikkerte veier, da du har et håp om å se bambien litt FØR den treffer bilen din :P

mennjææ.. jeg kjører til tider med det på opplyste veier der jeg har biler i møte, møter jeg ikke biler har jeg stort sett alltid på langelys...

og så fryder jeg meg gjerne og hiver de på så fort jeg ser en halvtett snøbyge eller en tåkedis :P for JA - jeg synes det ser kult ut med parklys og tåke/kurvelys på min bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tåkelys og parklys kombinert ser tøffere ut enn vanlig kjørelys.. Siden det er flere lys og bilen ser litt sintere ut.. Tåkelys kombinert med Angeleyes ser hvertfall tøft ut..

Om det er lurt, praktisk, etc er noe helt annet..

Når man har på tåkelys sammens med kjørelys eller annet lys så fokuserer man dårligere på det lyset man skal se på.. Det som lyser framover og ikke nede på sidene..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Når man har på tåkelys sammens med kjørelys eller annet lys så fokuserer man dårligere på det lyset man skal se på.. Det som lyser framover og ikke nede på sidene..

Det er så sant som det er skrevet. Og til de jeg møter i trafikken med for mye lys = FULL BLEND! Jeg HATER folk med Tåkelys + kjørelys på kveldene!! Kunne skutt de altså.

Det er IKKE TØFT! du ser IKKE bedre!

Og det er IKKE LOV!!

Skal faen meg ha en sånn "for mye lys sensor som løser ut fjernlysa" på min neste bil!!!!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboperformance

Man setter vel ikke på ekstralys fordi det er TØFT, men for å se bedre ;)

hvor ser du bedre med tåkelys? 2 m foran bilen, dette ressuterer i at synet ditt tilpasser seg andre lys forhold og da ser du DÅRLIGERE langt borte!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ealoken

Og til de jeg møter i trafikken med for mye lys = FULL BLEND! Jeg HATER folk med Tåkelys + kjørelys på kveldene!! Kunne skutt de altså.

Det er IKKE TØFT! du ser IKKE bedre!

Og det er IKKE LOV!!

Du har skjønt det, thanks for support ;)

Mitt motto er: Jeg også vil se hvor jeg kjører, så når du har for mye lys, ja da skrur jeg også på mer lys (fjernlys + hella rallye)...

Kan til nød gå om dagen men er veldig irriterende at folk ikke gidder å sette seg inn i regler om bruk av lys.

Om man møter en bil med tåkelys/kurvelys whatever og nærlys/kjørelys på en mørk og våt vei så kan det faktisk vere nok til at man ikke ser en person i vegbanen og man risikerer faktisk å ta livet av noen! Tenk over det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille nok at privatpersoner kjører med dette, men taxi'ene gjør det også! FAens shit, å snakke til taxi sjåfører om lysbruk er jo som snakke til en vegg. Generelt sett mange yrkessjåfører som ikke vet hvordan lysbruken skal brukes. Gjelder bussjåfører samt lastbil.

De kjører jo med tåkelys i bauer å kanter. Spesielt bybusser er flinke med tåkelys, møter man expressbussa som kommer langt fra kjører de fleste med 2stk kjørelys og that's it!

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint med tåkelys attått parklys jeg..Ser fint ut å hjelper på litt :)

Når har jeg ikke tåkelys selv etter jeg kræsja men..De kommer på igjen en gang :)

Å du locked...Å møte folk med spredere på nærlys syns jeg er bedre enn å møte treige jævler med 4stk tusen metere foran grillen som aldri klarer blende før etter du har møtt dem..DA har jeg problemer med å holde meg på veien når jeg møter noe sånt dritt!!

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider