Gå til innhold

klikkelyd når jeg prøver å starte

Ranger emnet

auto82

Anbefalte innlegg

Når bilen har stått en dag. Spesiellt i kaldt og fuktig vær. Jeg prøver å vri om nøkkelen for å starte, men hører bare, klikk, klikk. 4-5 ganger. Men så plutselig starter den. Høres ut som om starteren spinner av og til også. Ser bare på turtallsmåleren at viseren der hopper idet jeg starter.

PS: Når motoren er varm har jeg ingen startproblemer.. En kald motor er vel treigere å dra i gang?

Hva kan dette være? Startmotoren? Innslaget på den? Like greit å kjøpe ny brukt starter da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noe problem, men jeg kjenner ikke til biltypen din så godt.

Det første du bør gjøre er å lokalisere hvor starteren sitter og se hvordan den er festet. Vanligvis bare en par bolter pluss der hvor ledningene er festet.

Har du riktig verktøy skal det ikke være store jobben, men har du liten peil på å skru kan su sikkert få noen til å hjelpe deg.

Kjører bilcross med SAAB, men også VW Golf og andre biler som dukker opp. Utrolig, men det ble faktisk en totalseier i 2008!Besøk gjerne hjemmesiden: www.race.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by auto82

Når bilen har stått en dag. Spesiellt i kaldt og fuktig vær. Jeg prøver å vri om nøkkelen for å starte, men hører bare, klikk, klikk. 4-5 ganger. Men så plutselig starter den. Høres ut som om starteren spinner av og til også. Ser bare på turtallsmåleren at viseren der hopper idet jeg starter.

PS: Når motoren er varm har jeg ingen startproblemer.. En kald motor er vel treigere å dra i gang?

Hva kan dette være? Startmotoren? Innslaget på den? Like greit å kjøpe ny brukt starter da eller?

Lite spenning på batteriet er jo en mulighet da...Så gjør som Asim sier...Sjekke polskoene for irr(spesielt +)...Om du ikke vet hva irr er så er det et hvitt belegg som legger seg på polene, som igjen skaper spenningsfall....Som igjen fører til lavere spenning fram til starteren så den ikke klarer å dra rundt motoren din...

Og hvis starteren ikke klarer å dra rundt motoren din pga lav spenning/spenningsfall så vil bare starterreleèt ditt slå inn uten at starteren går rundt...

Så før du evt. bytter ut starteren så sjekke dette....Tror ikke det er starteren din som er problemet, men hvis den gr rundt enkelte gang så er det kanskje litt problemer med innslaget ditt ja, men trenger ikke ny starter av den grunn..Billigere med nytt innslag bare ;)

Mvh. Kim Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme på en sierra jeg hadde, bare klikking etter å ha stått ei natt i kald vær.

Feilen hos meg lå i box med sikring som tilhørte spilleren min.

Etter jeg tok ut den sikringa så forsvant problemet hos meg.

Så jeg vil tru at det er ett eller annet som ligger og tapper litt av batteriet ditt.

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by auto82

Ok. Får jeg bare kjøpe innslaget altså? Hvordan ser det ut? Er det enkelt å skifte? Er den skrudd fast på startmotoren eller?

Takker for alle svar.. ;)

får nok ikke bare kjøpt innslaget.

jeg ville skjekke jordinga fra batteri til kaross og motor og kaross...

men 2 ting du kan gjøre først. det er å måle spenninga på batteriet ditt, den skal ligge på 12.8V

når du har lokalisert starteren, så hvis du har samme problemet igjen kan du ta en liten hammer, og banke noen ganger på innslaget på starteren (en liten "boks" oppå starteren)

hvis den starter fint da er det sannsynligvis innslaget.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider