Gå til innhold

volvo 240 classic spm?!?

Ranger emnet

Vomaz

Anbefalte innlegg

jeg ble spurt av en kjenning om jeg kunne skaffe en katalysator til en 240 classic 93mod.. så jeg tenkte jeg kunne høre om dere vet om noen..

eieren trodde det var katalysatoren som var def, pga det kommer feil mld. på ekosverdiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo også være lambda sonden som er gåen og sender feil signaler/ikke sender...eller luftmassemåler.....skal litt til at katalysatorn tar kvelden så jeg for min del har trua på at d er lambdaen..men for all del, det er vel en sort boks hvor du kan feilsøke etter feilkoder som er lagret over lengre tid/siden feilen oppstod...kjekkt!;) Må leses ut i koder, og så "oversettes" via en kodeknekker med siffer å no greier.....funker å gjøre hjemme i garasjen, kan komme med utfyllende info. hvis det er nødvendig/ønskelig!:cool:

Fast, faster, to fast, DEAD!

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han sa at han har byttet lamda'n i sommer..:rolleyes:

jeg nevnte til han at det skulle endel til for at kat'n røk, men jeg sa jeg kunne no høre litt rundt..

menne jeg har ikke sett på bilen selv, han har bare sendt sms for å høre med meg.. så jeg skal be han stikke innom så får jeg sjekket det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 245_original

Dette kan jo også være lambda sonden som er gåen og sender feil signaler/ikke sender...eller luftmassemåler.....skal litt til at katalysatorn tar kvelden så jeg for min del har trua på at d er lambdaen..men for all del, det er vel en sort boks hvor du kan feilsøke etter feilkoder som er lagret over lengre tid/siden feilen oppstod...kjekkt!;) Må leses ut i koder, og så "oversettes" via en kodeknekker med siffer å no greier.....funker å gjøre hjemme i garasjen, kan komme med utfyllende info. hvis det er nødvendig/ønskelig!:cool:

hvor sitter den svarte boksen man kan lese kodene fra?

under dashbordet, eller i motorrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

hvem avgass verdi var feil? lamda eller co2 ?

det sto at eksos-verdiene var feil.. så da tipper jeg på co2'n... menne ska høre med han i morgen, å evt høre om jeg kan gløtte på dn, å evt ta litt bilder:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

jah, da var bilen i orden, han trodde at det var katalysatoren, så han har prøvd 3 stk, men den hadde samme problem.. helt til han endeli kom til vett å kjøpte ny luftmengdemåler:D

takker for all hjelpa:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by locked

viss luftmassemåler'n trøbler så bare kobl den ut, da bruker motoren forhåndsdefinerte verdier.. da går det ihvertfall an å bruke. luftmassemåler er forresten en dyr ting :)

er ikke sikker på hva han måtte gi for den, men han sa han fikk den billig :) jeje.. den er i orden nå så da trenger man jo ikke kobel den ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider