Gå til innhold

trenger litt hjelp til..

vanilla

Anbefalte innlegg

har vært noen sinnsyke ulyder fra bilen siden august, nå er de bare værre. det kommer skrikelyder fra venstre side bak under bilen når jeg svinger mot høyre eller kjører rett frem. når bilen triller med eller uten motoren på kommer det en lyd som høres ut som dette: lang ekkel skrapelyd også klikk. det virker ikke som det kommer fra hjulet men mer under...

åsså kommer det noen skikkelige høye "klunke" lyder bak når jeg har kjørt bakover åsså kjører framover. eller omvendt..... masse rare lyder med andre ord. men merker ikke noe på kjøre egenskapene. noen som har noen gode ideer om hva det kan være????

Volvo 145 `72

Volvo 244 `82 tic

Volvo 242 `78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å kjøre så lenge med en så ille lyd. Må bare si det.

Jeg har kjørt Granada. Ford begge to, og ikke helt ulik konstruksjon. I min bil så kom det etterhvert en veldig rar lyd, ikke så lett å forklare. Jeg trudde først den var i motorrommet. Men den blei værre og det begynte å pipe under bilen når jeg rygga. Like før jeg satten fra meg, rista hele samtidig som det knitra ille under bilen. Ikke bra. I mitt tilfelle så er det rett og slett ledda og/eller lageret på mellomakslen som har tørka ut. Jeg skal finne ny mellomaksel og overhalle den så godt det lar seg gjøre. Gammel drit alt sammen..

En Granada kameraten min hadde fikk en slags dunking bak, ved hjula. Kan vel kalle det dunk eller klunk. Husker ikke helt hva diagnosen var, men det var bare å bytte ut differensialen.

Forslag: Jekk opp bilen din (bak), start og la den gå i første. Legg deg under og prøv å finn hvor lyden stammer fra. Lyder forplanter seg godt i biler. Sjekk mansjetter på drivakslene. Du kan stoppe bilen og la den stå i gir, vri på hjula for å se om lyden kommer.

På min Granada er det stor slark i hele drivverket og dette forårsaker også en slags klunking ved i gangsetting og noen uheldige gir-skift.

Jeg er ingen expert, men kommer bare med mine erfaringer og tips. Du kan jo evt dra på ditt lokale Ford-verksted for å høre. Sikkert ikke et unikt tilfelle.

Håper du finner ut av det! :)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme problemet..Hver j--- gang jeg svingte til høyre, så kom det en sånn dunk/klakke lyd fra bak hjulet.

Så tok jeg å bytta hjul lager, så forsvant det.. Men jeg har hørt at det oxo kan var driv knuten som lager faen.

Prøv det..fungerte på min god Sierra !!! =)

All klaring, er god klaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta hjul idet siste?? , mulig du har for lange bolter for di nye dekka du har skifta til..... skjedde med golfen til en kompis!

Haaper det kunne hjelpe:o

men naar jeg tenker meg om kommer jeg paa at kanskje sierra ikke har bolter paa noen av modellene ? bare muttere?:eek:

Jeg vil ha Sierra :'( !!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vanilla

har vært noen sinnsyke ulyder fra bilen siden august, nå er de bare værre. det kommer skrikelyder fra venstre side bak under bilen når jeg svinger mot høyre eller kjører rett frem. når bilen triller med eller uten motoren på kommer det en lyd som høres ut som dette: lang ekkel skrapelyd også klikk. det virker ikke som det kommer fra hjulet men mer under...

åsså kommer det noen skikkelige høye "klunke" lyder bak når jeg har kjørt bakover åsså kjører framover. eller omvendt..... masse rare lyder med andre ord. men merker ikke noe på kjøre egenskapene. noen som har noen gode ideer om hva det kan være????

Nå kan ingen stille diagnose uten å ha hørt lyden selv, men jeg kan jo gi noen forslag på hva det _kan_ være da og hva du skal/bør gjøre...

Har du sjekket hjullagerene på bakhjulene? Det gjør du ved å løfte bilen bak og prøv å rikke på hjulet, altså, ta tak foran og bak på dekket og rikk på det, samme gjør du mens du holder hendene oppe og nede på dekket...Hvis du klarer å rikke på dekket sideveis så er det noen foringer som er gått til deg, og klarer du å rikke på det mens du har hendene "opp og ned" så er hjullageret ditt slitt...Skift det!! Du kan også prøve å snure på hjulet mens det er fritt, hører du lyder da så er også hjulageret ditt slitt...

Hvis dette ikke er tilfellet så kan det være lagerene i defferensialen din som er slitte (evt. drivakslene, så sjekk mansjettene for hull og rifter)...

Det du kan gjøre for å sjekke om det er lagrene i diffen din er å slippe clutchen fort når du skal kjøre avgårde(ikke _fort_ men fort hvis du skjønner, hehe), bremse så bilen stopper og prøve igjen...Hvis du da merker at bilen på en måte "hopper" seg framover helt i begynnelsen så er det trolig lagrene i diffen din som er slitte...Da er det beste du kan gjøre å få tak i ny differensial(for det er lettere å bytte diffen enn bare lagrene)..

Håper dette var til litt hjelp

Mvh. Kim Henriksen

EDIT: Siden du nevner at lyden bare forekommer ved kjøring rett fram og ved sving til høyre så er det trolig det venstre hjullageret ditt som er slitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider