Gå til innhold

skal kjøpe 320.. tips?

Ranger emnet


jab

Anbefalte innlegg

Pen bil! Er ikke ofte man finner de med så lav km. stand. Prisen virket heilt grei den.

E36 er en bil som generelt sett holder ganske brukbar kvalitet. Sedan og touring, spesielt litt eldre utgaver har som regel dårlige lister rundt frontruta. Sjekk at disse er intakte og ikke sprukne eller løse noen steder. Sjekk side-rutene på coupe. Disse skal bli skjøvet opp noen centimeter inn i ramma når døren slamres igjen. Dette er en ting som også har en tendens til å ikke fungere ordentlig. Sjekk også at siderutene fremme fungerer skikkelig.

Ellers er det den vanlige runden med sjekk av interiør osv. Lykke til!

2005 Scania P270

1987 BMW 528i

1985 BMW 535i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at biler etter 1993 har betydelig bedre kvalitet på interiøret. Jeg har hatt 1991-mod, 1996-mod og nå 1998-mod og vil beskrive kvaliteten på interiør som boss på de gamle bilene kontra de nyere. Dessuten koster ikke en 1994 og nyere noe særlig mer når du begynner å dra inn vedlikeholdskostnadene som er uungåelige på så gamle biler. Synes også prisen ikke stod i forhold til at bilen faktisk er 14 år gammel (er det forrøvrig reelt at alle BMW'er har gått 12000km eller midre i året?).

1992 og 1992 modellene hadde annet hjuloppheng også, noe som er verd å ta med i beregningen om man har tenkt å hive på fancy understell. Det er betydelig færre leverandører av den gamle typen enn den nye.

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JuIius

E36 er et kjøp jeg ville anbefalt de fleste jeg kjenner

Dette er jeg ikke enig i. E36 er fantastisk gode biler å kjøre og forholdsvis billige i drift om man vedlikeholder de fortløpende. Dessverre er de fleste blitt så gamle nå (husk de nyeste er 6 år gamle, de fleste 8 år eller eldre) at folk begynner å ta "service" selv etter fiks-det-når-det-ryker metoden. Jeg leitet i et drøyt halvt år før jeg kjøpte den jeg har nå, og selv den har sine dårlige dager. I løpet av det halve året såg jeg vel på 70-80 biler som mer aller mindre kunne beskrives som utgiftsbomber av dimensjoner. På den ene (en 1991 325) var det kø av kjøpere til en bil som måtte bytte ALT av gummi, clutch, bremser og interiør. Det sier litt om hvor lite peiling folk har på disse bilene før de kjøper de.

Går man inn i et E36-eierskap må man huske på at det ikke er byggekvalitet som er hovedpunktet til BMW, men kjøreglede, og at det kan koste endel kroner for å nyte denne. Kostnadene eskalere somregel med motorstørrelse (blir kjørt hardt) og alder.

Å kjøpe en BMW uten tilstandsrapport fra NAF eller merkeverksted er iallefall å sage av seg foten!

 

Når alt dette er nevt, vil jeg påpeke at iSbilen min nok skal få være hos meg til den avgår med døden. Å kvitte seg med en slik deilig bil, vil jeg aldri tilgi meg for :D

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over.

 

Nå har jeg 320, som har gått en DEL, og har erfart mye både på godt og vondt.

 

Men, sjekk dette:

Vannpumpe - Har den vært skiftet?

Bensinpumpe - Noe rart ved gasspådrag? Sløv? Kanke gi full gass uten at det stopper opp litt?

 

Foringer i bærearmene bak - Forbruksvare

Bærekuler forran - Forbruksvare

 

Sjekk hvordan clutchen er på pedalen. Kommer det ulyder når du trykker den i bånn, med motoren igang? Virker den sløv? Ja, da må den byttes også.

 

Ved varm motor igang, hold igjen vifteclutchen. Blir den tyngre og tyngre og holde igjen, er den i orden. Hvis ikke ryker du fort på 2 lapper der.

 

Dempere og fjærer er også greit å sjekke, jeg fikk min bil med moste dempere bak, som det rant olje ut av... Min var orginal med Mtech understell, og det holder ikke evig ;)

 

Har du ellers noen spørsmål, send meg en PM, skal jeg svare så godt jeg kan.

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ndrz_318

Dette er jeg ikke enig i. E36 er fantastisk gode biler å kjøre og forholdsvis billige i drift om man vedlikeholder de fortløpende. Dessverre er de fleste blitt så gamle nå (husk de nyeste er 6 år gamle, de fleste 8 år eller eldre) at folk begynner å ta "service" selv etter fiks-det-når-det-ryker metoden. Jeg leitet i et drøyt halvt år før jeg kjøpte den jeg har nå, og selv den har sine dårlige dager. I løpet av det halve året såg jeg vel på 70-80 biler som mer aller mindre kunne beskrives som utgiftsbomber av dimensjoner. På den ene (en 1991 325) var det kø av kjøpere til en bil som måtte bytte ALT av gummi, clutch, bremser og interiør. Det sier litt om hvor lite peiling folk har på disse bilene før de kjøper de.

Går man inn i et E36-eierskap må man huske på at det ikke er byggekvalitet som er hovedpunktet til BMW, men kjøreglede, og at det kan koste endel kroner for å nyte denne. Kostnadene eskalere somregel med motorstørrelse (blir kjørt hardt) og alder.

Å kjøpe en BMW uten tilstandsrapport fra NAF eller merkeverksted er iallefall å sage av seg foten!

 

Når alt dette er nevt, vil jeg påpeke at iSbilen min nok skal få være hos meg til den avgår med døden. Å kvitte seg med en slik deilig bil, vil jeg aldri tilgi meg for :D

 

Du må se alternativene til samme pris og årsmodell. De vil få samme problem med VAG-biler, Japsebiler etc. Så hvis man har 60000-70000 kr å bruke på bil så vil jeg anbefale E36 fordi du vil nok uansett få en bil som må bytte en del ting. Jeg kjenner ikke til problemfrie biler i den prisklassen som ikke etterhvert må få skiftet litt gummi og slitedeler.

 

Da må istedet andre ting vurderes som kjøreglede og hvor lenge du har tenkt å beholde bilen. Rundt 200-300000 kan en E36 holde uten de katastrofale utgiftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt, man får det man betaler for. En billig e36 følger det ofte med store utgifter. Legg gjerne på ekstra lapper for å få en så ny som mulig. 70k for en 91 320 syns jeg var mye. 91-93 ville jeg også holdt meg unna. Dårlig kvalitet på interiøret etc. E36 fikk forbedringer fra hvert år som gikk. Så nylig en 97 320i sedan med full M-tech styling til rett over 100. Syns de 30k er verdt 6år nyere bil og at den har M-tech styling gjør MYE. Ellers er det jo mye deler som skal skiftes på en 91modell hvis d allerde ikke er det.

Billige E36 biler er ofte vært ungdomskjørt(herjet) og det har sine store ulemper. Lite med papirer og s.hefte da ja:(

 

Lykke til!

Allroad 2.5TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jab

Takk for gode og utfyllende svar! Høres ut som om det kanskje kan lønne seg å se seg litt om etter en som er nyere enn '93 da. Har en del pekepinner å gå etter nå, så det spørs vel om det kanskje må letes litt mer :)

 

Jepp, bare bruk tid på å finne et bra eksemplar! Finner du en bra bil kan du se frem til mange morsomme og problemfrie timer bak rattet!

 

Hilsen eier av tilnærmet problemfri E30.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår