Gå til innhold

Lakk tips

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Skal gjøre 240en min lysegrønn (den rosa skal fortsatt være rosa).. Men hvordan skal jeg gjøre det? Går det an å få det noen lunde bra om jeg kjøper 10 litersspann med lakk?? Funker biltema lakk? Blir vel litt drøyt å bruke spraybokser, hadde vel brukt 5-600 stk :D

 

Tips?

 

PS- Kan jeg lakke utenpå lakken som er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal du koste, rulle eller sprøyte på lakken?

 

Dersom du har tenkt å kjøpe et 10 liters spann kan du bare maskere vinduene og helle alt utover taket - bruk nal til å fordele lakken :D

 

Spøk til side; sprøyting gir klart best resultat dersom du øver litt på forhånd. Dersom du bruker 2K (2 komponent) lakk går det med ca 4 liter lakk + 50% herder + 10% tynner til en Volvo, de som har lakkert litt bruker nok noe mindre. Tilsvarende mengde (drøyt 6 liter ferdig blandet) dersom du går for 1K lakk.

 

Dersom du ruller eller pensler tynner du ikke ut lakken så mye - ca bare 40% herder og ikke noe tynner i 2K lakk, og 10 - 20% tynner i 1K lakk (prøv deg frem). Mengde lakk her avhenger veldig på hvor tjukt du legger på.

 

Forarbeid: Vask bilen skikkelig med sterkt såpevann (f.eks Ajax). Matt ned med P320 - P400 tørrslipepapir (helst med oscilerende slipemaskin - går myye fortere :) ). Blås ren og vask bilen igjen med såpevann før du vasker med siliconfjerner. Bart metall grunnes med syregrunning. Du kan legge den nye lakken rett oppå den gamle, men spesielt dersom du går for sprøyting bør du grunne med en fill primer før du legger på topplakken.

 

Glem spraybokser! Du blir ruinert, og dessuten er spraybokslakk alt for tynn! Dersom Biltema har litersbokser med autolakk (1K eller 2K) funker vel det sikkert greit (aldri prøvd), det finnes folk som har fått "bra" resultater med alt fra bengallakk til interiørmaling, men skikkelig autolakk gir alltid best resultat, spesielt ved sprøyting.

 

Spør om det er noe mer :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forarbeidet er det samme uansett. Dersom du vil ha den nye lakken til å sitte må du matte ned og rengjøre den gamle skikkelig. Dersom du pensler eller ruller anbefaler jeg nesten at du kun grunner de bare metallflekkene med syregrunning, og legger den nye lakken rett oppå den gamle. Det er lett for at du "henter opp" grunninga gjennom topplakken fordi topplakken løser opp grunninga.

 

Pensling er vanskelig å få jevnt, et lite knep med enkelte typer lakk kan være å varme lakken litt før du legger den på (40 - 50 grader. Ikke varm for mye). Prøv deg frem på et eller annet med samme overflate (nedmattet billakk).

 

Du kan få et greit resultat med hard skumplastrulle (smal type), men det blir lett litt strukturert overflate. Kan også være litt problemer med 2. strøket dersom dette trengs, da du risikerer å løse opp og "kline utover" det første strøket - gjelder spesielt med 1K lakk. Dette er i og for seg også et problem ved pensling.

 

Men som sagt: prøv deg fram både hva blanding og teknikk angår. :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til V Racing

 

Heisann. Siden det ser ut som du har litt peiling på lakkering har jeg et spørsmål til deg. Jeg lakkerte golfen min her i sommer eller høst om du vil. Grunnarbeidet ble brukbart gjennomført og jeg lakkerte med sprøyte. Lakken var en ordinær svartfarge (husker ikke koden) som ikke skal trenge klarlakk. Rett etter lakkeringen, dvs en 3-4 dager så det ganske pent ut, en kunne speile seg i lakket osv. Men etter en stund, mens bilen stod i garasjen ble lakken mattere og litt kornete. Garasjen var ganske støvfull (fikset med vann under lakkering) og temperaturen ble litt for lav. Jeg husker ikke helt hvor lav tempen ble, men en 10-15 ble det sikkert og litt kaldere om natten. Tror du mattheten skyldes støvet, tempen eller kan det være andre årsaker????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2K lakk herder i løpet av et døgn og etter dette er den lite følsom for ytre faktorer som fukt, støv, temperatur. mm. 1K lakk kan bruke litt lenger tid avhengig av temperetur, men er derimot ikke så "følsom" under herding. Men, etter noen dager begynner såkalte "synkninger" å synes. Det kan være sliperiper, ujevnheter, eller struktur/støv i grunninga.

 

Mest sannsynlig var ikke grunninga helt glatt da du la topplakken (slipte du grunninga før du la topplakken?) og etter noen dager synes dette gjennom lakken (kan se ut som om topplakken er slørete/fin-strukturert).

 

Dersom du la litt godt på med topplakk er slikt kanske lett å maskinpolere til en fin finish. Du kan prøve på et lite synlig sted først. Dersom det er mye struktur kan det lønne seg å våtslipe forsiktig med P2000 slipepapir først.

 

Dersom du brukte 2K lakk og mattheten er som et melkehvitt slør (ser ut som bitte små bobler under forstørrelsesklasset) kan det derimot tyde på at du hadde for høy luftfuktighet under lakkering/herding. Dette er det lite å gjøre med annet enn å lakke om igjen. Jeg har imidlertid lakkert mye i "våt garasje" uten at dette har vært noe problem. :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har tenkt å gjøre er å slipe ned hele "utsiden" av bilen å lakkere om igjen til sommeren. Altså bare lakkere det som er synlig utenfra og maskere vinduene etc uten å demontere så mye. Så jeg vil egentilg bare finne ut hva som gikk galt sist gang så jeg ikke gjør de samme feilene igjen. (live and learn):D Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvordan lakken er, men MATT tror jeg sier det meste. Skal se om jeg finner et forstørelsesglass og se etter små bobler i lakken:D:D:D Jeg regner med at 2K lakk = 2 komponets lakk, det var det jeg brukte ja.

 

Det jeg gjorde var at jeg gikk over bilen med eksentersliper og der stålet kom frem la jeg på litt grunning med sprayboks og slipte denne med et fint våtslipepapir. Etterpå tørket jeg av bilen med papir med lynol og til slutt brukte jeg en spesial klut (en litt seg klut) pluss silicon fjerner. Jeg kan erindre at det ble en reaksjon mellom lynolen (eller var det silikon fjerneren???)og grunningen som gjorde at jeg måtte grunne på nytt noen steder.

 

Eksentersliperen er fra biltema og jeg syns at den drar litt for dårlig slik at det blir tendenser til sliperoser, kanskje det er det som er problemet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynol er en cellulosetynner og bør ikke brukes til å vaske 1 K lakk/grunning med da den, som du merket, løser opp/reagerer med lakken. Bruk silikonfjerner og Tac-rag (filla du nevner)

 

Grunnet du ikke hele bilen, bare de bare flekkene, før du la på topplakken? Det bør du gjøre, både fordi det gir en jevnere overflate, bedre feste, og gammel lakk kan "suge inn" (som en svamp) noe av den nye lakken og dermed gi en matt overflate. Enkelte baselakker (ex metalic) kan også reagere med den nye lakken om du ikke grunner skikkelig.

 

Du kan jo gjøre følgende enkle test på lakken di nå: Ta litt Autosol på en myk klut og poler på et lite område. Dersom det blir blankt og glatt igjen har du muligheten til å polere bilen fin dersom lakken er tykk nok (er somregel det dersom den var blank til å begynne med...)

 

Gjør som følger til sommeren om du skal lakke om:

Matt det du skal lakkere skikkelig med 400 - 500 tørrsllipepapir med en skikkelig excentersliper (ikke Biltema!!! - den er som du sier for svak) og for hånd der du ikke kommer til med sliperen. Prøv å unngå å slipe gjennom.

 

Grunn med en såkalt klar sealer. Dette er en klar 2K grunning som ikke skal slipes. Denne krever litt lakkeringserfaring for å legge denne pent, men så slipper du grunningsfargede innsprøytninger og kanter mot maskeringa da grunning "kryper" mye mer enn topplakken. Bruker du dette må eventuelle gjennomslipninger grunnes med syregrunning eller tilsvarende først. (f.eks. 1K fillprimer fra Standox)

 

Legg på topplakken.

 

Prøv å finne en tørr og varm (15 - 25) dag uten for mye fluer i luften når du skal lakkere. :D

 

Puh! :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....Sorry at jeg plager deg med dette, men du skal vite at du har vært til stor hjelp for en amatør lakkerer:D:D:D:D

 

Det blir nok lakkering til sommers uansett p.g.a diverse bulker og skraper som på "mystisk" vis har dukket opp i løpet av vinteren:D Klar grunning har jeg aldri hørt om, men det høres interessant ut. Søkte litt på nettet og fant denne Ferro-Bet Sealer.: http://home.online.no/~gastroma/ferro-bet/produkter.htm Er vel ikke så farlig om det er litt vanskelig å lakkere denne da en kan pusse det ned igjen om det skulle bli litt sig her og der. Lynol og biltema sliper er som jeg forstår fysj, fysj:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferro-bet sealer er noe annet (en slags olje som herder), den er ment for bruk etter rust-eater (killer, eller hva det nå heter...) på bart metall og må ikke forveksles med "klar grunning". Klar sealer brukes best da du har en helt jevn og fin, nedmattet flate som skal lakkeres.

 

Dersom du skal rette bulker og greier er det best å sprøytesparkle der du har rettet/sparklet, før du sliper ut sprøytesparkelen (du bruker sprøytesparkel for å få vekk slipestripene etter rettinga, og for å forhindre "synkninger") og grunner med en 1K eller 2K slipbar fillprimer (er somregel grå, gule eller hvite). Slip lett vekk støv og ujevnheter før du legger topplakken.

 

Produktene du trenger får du hos en billakkerer eller et velsortert bilvarehus.

 

Og, både Lynol og Biltema er ok til sitt bruk:rolleyes:

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøytesparker er enkelt forklart, som navnet tilsier, "uttynnet sparkel". Det fås på sprayboks, men ikke bruk det (dersom du legger på normal tykkelse, så tørker det "aldri", og er dermed umulig å slipe ut pent). Kjøp 2 komponent sprøytesparkel hos lakkereren, og spør samtidig om brukertips. :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

Tja, skal du koste, rulle eller sprøyte på lakken?

 

Dersom du har tenkt å kjøpe et 10 liters spann kan du bare maskere vinduene og helle alt utover taket - bruk nal til å fordele lakken :D

 

Spøk til side; sprøyting gir klart best resultat dersom du øver litt på forhånd. Dersom du bruker 2K (2 komponent) lakk går det med ca 4 liter lakk + 50% herder + 10% tynner til en Volvo, de som har lakkert litt bruker nok noe mindre. Tilsvarende mengde (drøyt 6 liter ferdig blandet) dersom du går for 1K lakk.

 

Dersom du ruller eller pensler tynner du ikke ut lakken så mye - ca bare 40% herder og ikke noe tynner i 2K lakk, og 10 - 20% tynner i 1K lakk (prøv deg frem). Mengde lakk her avhenger veldig på hvor tjukt du legger på.

 

Forarbeid: Vask bilen skikkelig med sterkt såpevann (f.eks Ajax). Matt ned med P320 - P400 tørrslipepapir (helst med oscilerende slipemaskin - går myye fortere :) ). Blås ren og vask bilen igjen med såpevann før du vasker med siliconfjerner. Bart metall grunnes med syregrunning. Du kan legge den nye lakken rett oppå den gamle, men spesielt dersom du går for sprøyting bør du grunne med en fill primer før du legger på topplakken.

 

Glem spraybokser! Du blir ruinert, og dessuten er spraybokslakk alt for tynn! Dersom Biltema har litersbokser med autolakk (1K eller 2K) funker vel det sikkert greit (aldri prøvd), det finnes folk som har fått "bra" resultater med alt fra bengallakk til interiørmaling, men skikkelig autolakk gir alltid best resultat, spesielt ved sprøyting.

 

 

 

Har du aldri lakkert før eller ??? 4 L lakk er vel litt mye ? Tror en 240 trenger rundt 2l lakk jeg.. utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår