Gå til innhold

Turbo speedometer, 220Km/t ?

Ranger emnet

AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det slik at turbo bilene har 220 kmt speedometer ?

Passer de i de vanlige VDO ? De som er brune bak på.. fra 85 tror jeg ?

Noen som har ei slik speedometer "klokke" og selge ?

Er ganske interisert om prisen ikke er like høy som husa i USA:D

Mvh.

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AlpejoHn

Hei,

Er det slik at turbo bilene har 220 kmt speedometer ?

Passer de i de vanlige VDO ? De som er brune bak på.. fra 85 tror jeg ?

Noen som har ei slik speedometer "klokke" og selge ?

Er ganske interisert om prisen ikke er like høy som husa i USA:D

Mvh.

Breisaldderen har...hør med han..

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by locked

jeg kan skaffe deg et komplett instr. panel med speedometer som går til 300km/t ;)

nice..

jeg skal bare ha 240km/t på mitt:

instrumentpanel_speedometer.jpg

kjipt at det har mekanisk telleverk, det 960 speedoet.. hadde vært digg med sånn som feks mercedes 180 har.. (VDO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 trins gear kasse..

Noen som har et å selge ? Har ikke peiling på hva slike koster.. men passer det på vanlig A motor også? eller.. noe som ikke passer for å si d slik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 trins gear kasse..

Noen som har et å selge ? Har ikke peiling på hva slike koster.. men passer det på vanlig A motor også? eller.. noe som ikke passer for å si d slik ?

se på speedometeret ditt, der står det et tall..

r.0....

det tallet må være riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Calculation Method of Speedometer Calibration

Ever noticed a little number at the bottom of the speedo and wondered what it was?

Every car speedo that that is driven by a cable has a pair of gears at the bottom of the cable. The speedo requires a certain number of cable revs per metre or per mile. Some, like old GM vehicles, don't have that number on the dial (it's 1000rev/mile), while others have a number like 0,605 (on the dial of a Volvo). The following explaination works completely in metric, so a revs/mile needs to be divided by 1609 to get revs/m.

So, what affects speedo accuracy? Not much. The only things we need to know are: diff ratio, tyre diameter, speedo revs per metre and the available drive and driven gears for the speedo. The drive gear is the one on the output shaft of the transmission, while the driven gear is the one on the bottom of the cable.

Here comes the scary mathematics... Speedo drive gear ratio needed: punch the diff ratio into your calculator, divide by tyre diameter in metres, divide by pi (that's 3.141592 or so) and divide by the speedo revs per metre. You should get a number between about 2 and 6. Put that number in the memory of your calculator.

For each available number of teeth for the speedo drive gear, multiply the ratio you just got by drive teeth and it will tell you how many driven teeth you'll need. The closer to a whole number, the more accurate the speedo.

An example: Volvo with T350 auto, 2.47 ratio diff and 195/60R15 tyres: diff ratio 2.47, divide by tyre diameter of 0.615m, divide by pi, divide by speedo ratio of 0.605 gives a speedo drive ratio of 2.1130932. For the T350, an 18 tooth drive gave 2.11*18=38.04, so I put an 18 tooth drive on the back shaft and a 38 tooth driven gear on the cable.

ref.:http://cust.idl.com.au/athol/carbits.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehe.. :D

Ja, jeg bryr ikke meg om det ikke bli 100% rett da.. bare det ikke blir sann at jeg kjører forbi fotoboksene frem gjennom dalen i 60, og blir blitsa forde det viser 20 kmt for lye da :D

Hehe!

mvh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehe.. :D

Ja, jeg bryr ikke meg om det ikke bli 100% rett da.. bare det ikke blir sann at jeg kjører forbi fotoboksene frem gjennom dalen i 60, og blir blitsa forde det viser 20 kmt for lye da :D

Hehe!

mvh:)

ja, men der har du formelen!

ergo. kjøper du et annet speedo, kan du regne deg frem til hva som er riktig, så kan du lage egne skiver i photoshop, skrive dem ut og vips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider