Gå til innhold

Legge opp strømkabel kan være farlig. :)

Ranger emnet

MacSi

Anbefalte innlegg

Her om dagen møtte jeg en kammerat. Han var ute å prøvde den nye bruktbilen til faren.

Dette var var en gammel mazda 626 turbodisel stasjonsvogn.

Han hadde dratt opp en 21mm2 strømkabel bak til en forsterker og basser.

I det han stopper ved siden av meg og skrur av motoren hører en lyd jeg absolutt ikke liker.. Og sier: "Hva i allverden var det?!"

"Turbodisel!" sier han.. og banker i dashbordet..

Ca 2 sekkunder etterpå ryker det fra motor rommet..

Vi åpner panseret og jeg ser med en gang at det brenner.. Den kabelen han har lagt opp var også godt synelig.. den var ikke lenger rød.. Isolasjonen var sotet og hadde rett og slett vridd seg av kabelen :)

Det som hadde skjedd var at kabelen ikke var festet i det hele tatt, falt ned på dynamo-hjulet.. her var isolasjonen slipt vekk.. Da kammeraten min stoppet motoren hadde den da uisolerte kabelen kilt seg fast mellom karosseriet og dette hjulet.. Og her hadde det tatt fyr.. Vi hadde heldigvis en svær tang og fikk tak i kabelen og røsket den av batteriet..

Etter at motor rommet var inspisert kom vi frem til at den eneste betydelige skaden var reima til dynamoen.. denne var brent av.

Bilen hadde to batterier, isolasjonen på jordings forbindelsene til disse var smeltet på samme måte som strømkabelen, det var også kabelen som var lagt opp for å koble batteriene sammen..

Det værste med hele greia var da jeg leita etter sikringen og ikke fant den... Da jeg spurte hvorfor han ikke hadde brukt sikring fikk jeg svaret: "Trodde ikke jeg trengte det! Hadde jo funka fint i mærcha!" :rolleyes:

-

ryk.jpg

Panseret åpnes og røyke velter ut :)

(Dette er etter at brannen er slukket.. hadde jo ikke tid til å ta bilder mens det brant.. stakkaren trengte jo hjelp)

-

slukke.jpg

Heldigvis var det fortsatt snø ute :)

-

varm.jpg

Her kan man virkelig se hvor varmt det har vært.. Sjekk isolasjonen henger under kabelen..

-

jord.jpg

Ikke bare strømkabelene som gikk varme gitt.. Jordinga fikk sitt den også..

-

Bare for å ha sagt det, jeg hadde ikke noe med denne koblingen å gjøre! Skrekk eksempel på hvordan man ikke skal legge opp strøm kabel..

Leksa er?:

GJØR DET SKIKKELIG MED EN GANG!

Dårlig arbeid får mann som regel igjen for seinere..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Knusern

Hehehe. Maks uflaks da. KLarte noe liknende da jeg la opp fjernlys, men det var bare en 2,5mm2. Og den ble svidd opp i cupeen ved brytern, det lukter fortsatt:)

Er ikke noe uflaks det, bare dårlig arbeid.... Gjør ting ordentlig når man første skal gjøre noe kan være lurt :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei med sikring hadde det ikke skjedd.

Veldig amatør å legge feit strømkabel uten sikring. Eller hvilken som helst ledning egentlig. Det kunne fort blitt betydelig dyrere.

Men bra at det gikk såpass bra som det gjorde, håper han kameraten din lærte seg en lekse.

Faren var sikkert blid? :rolleyes:

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Og av dette har vi lært at det er en fordel å la en profesjonell installatør gjøre jobben eller i alle fall rådføre seg med en installatør FØR en begynner å montere noe som helt med ektra stømkabel.

Jupp, amen to that :P

men hadde han bare lagt kabelen løst uten å feste den med noe ? ( dinglende i motor rommet ). tulling da. og sikring er jo nesten påbudt da. ha sa faren hans a?

Satt han i sikring i merca?

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ealoken

men hadde han bare lagt kabelen løst uten å feste den med noe ? ( dinglende i motor rommet ). tulling da. og sikring er jo nesten påbudt da. ha sa faren hans a?

Satt han i sikring i merca?

Mvh Erik

Han hadde bare lagt det løst ja..:rolleyes:

Nå ligger den festet på andre siden av dempertårnet.. med sikring :D

Alt han hadde her kom fra den gamle mercedesen hans..

Og som mange andre har spurt om.. Faren blei ikke veeeeldig blid akkurat :)

Reima som brant over er byttet og bilen funker som den skal igjen. Bare flaks at det ikke gikk verre enn det gjorde.

Edit: Litt morsomt at dette er min post nr 626.. og den handler om en mazda 626 :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...