Gå til innhold

Så sinnsyke er Norge i forhold til andre land!

Ranger emnet


el`satanical

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102313'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102313

 

 

Idag er jeg i krigerstemning pga ett oppslag på http://www.vg.no som viser hvordan vi bøtelegger sjåfører i forhold til andre land i europa. Jeg var klar over at det var dyrt å kjøre for fort i norge, men at det var SÅ mye dyrere en i andre land, det var jeg ikke klar over!! Hva er det de fjottete politikerne i Norge tror de har skjønt som ikke resten av verden har fått med seg??? Herregud, gi meg styrke!!

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært mer utstrakt bruk av bøter i forhold til inntekt.

Nokia-sjefen fikk for en stund siden bot på flere hundre tusen grunnet kjøring på rødt lys.

 

Jeg mener bøtene skal svi. De som sutrer over høye bøter avslører vel at de er i faresonen for å få noen :) ......

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at de som faktisk tjener godt skal få betale ja, men oss (jeg) som ikke har noe særlig med penger, det er jo for gærlig å få nesten 1000kr i bot for å ha kjørt i 95 i ei 90 sone, det er faen meg for teit!

 

 

Straffene burde være satt opp mot andre ting, man slipper jo nesten enklere unna for å ha drept en mann enn for å kjøre for fort... Klart, det å ligge å svinkjøre der det er uoversiktlig, masse svinger, etc er jo ikke bra...

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en bande som stjal smykkebutikker eller no i fjor eller forfjor.. de rakk vel å gå innom tre steder elelrno og fikk med seg for kanskje 50-60 tusen.. boten ble 3000 den...

 

noen som sagde latterlig?

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle som det er sagt,vært relatert til inntekt... Har man 60 000 ut i måneden,spiller ikke 5200 spenn særlig rolle...har man 10 000 ut,spiller det STOR rolle. Man skulle innføre det,og så få lurt over Gumball-gjengen og mobilisert alt som er av politi til kontroller... :D

 

Edit: Hmm...faste bøtesatser er jo faktisk grov forskjellsbehandling...det svir mye mer for en fattig kar enn en rik en...mener å huske at slik forskjellsbehandling er forbudt etter norsk lov....noen jus-folk her som kan sjekke det?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

De som sutrer over høye bøter avslører vel at de er i faresonen for å få noen :) ......

 

Det er alt for dyrt å få bøter for en stakkar i Norge :D:D:D:D:D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedover i de baltiske landene er det veldig stor forskjell på bøtene. I Bosnia for eksempel eksisterer det to politistyrker. Noen venner av meg var der nede i Røde Kors' regi i sommer. Han ene fikk 35 kroner i bot for å ha kjørt 25 over grensa, mens en annen en fikk 300euro for samme forseelsen på en annen vei...

 

Den første politistyrken som ga 35 kroner i bot var frivillig og var fornøyd så lenge de fikk penger til kaffe, mens den andre politistyrken var statlig og opererte med faste satser.

 

Nå fikk iallefall han siste pratet seg ut av den boten på 300 euro fordi de kjørte bil med Røde Kors merket på siden.

 

Btw: Røde Kors er omtrent 100 ganger så respektert der nede enn her fordi de er uunværlige i de tidligere krigsrammede områdene.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Edit: Hmm...faste bøtesatser er jo faktisk grov forskjellsbehandling...det svir mye mer for en fattig kar enn en rik en...mener å huske at slik forskjellsbehandling er forbudt etter norsk lov

 

Det kan sees på fra to sider; enten at det skal være lik bot for likt lovbrudd, eller at straffen skal svi likt.

Mange argumenter både for og mot begge måtene, men i mine og de fleste andres øyne, er nok bøter ut fra inntekt det beste.

 

Jeg ser for meg et system, der halve boten er fast, si ca halvparten av prisen til gjeldende bøtesatser, og resten ble avgjort av inntekt.

Problemet er jo, at mange næringsdrivende av skattemessige årsaker oppfører seg selv med 0,- i inntekt, men allikevel tjener abnormt.

Og det kan slå ut andre veien, for folk som har vært så uheldige å få et arveoppgjør nylig, og derfor står oppført med en mye høyere inntekt på ligningen enn hva de vanligvis har. Og nøye granskning av hver bøtelagtes inntekt for å sjekke hva som er reell inntekt vs. hva som faktisk står på ligningen, er såpass tid- og ressurskrevende, at det nok ikke vil være måten å gjøre det på.

Defor vil vi da også i det nye systemet få uheldige utslag, men det virker for meg uansett som veien å gå.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiP

Det jeg la merke til var at Finland bruker dagslønner istedenfor en fast sum. Dette er jo selvklart mye bedre en en fast sum, vil nå si at Røkke ikker bryr seg om han får en bot på 5200 like mye som jeg gjør.

 

Long live the rich :rolleyes:

 

 

 

Kunne ikke vært mer enig :) Genialt å få bot iforhold til inntekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår