Gå til innhold

Kobling av strømkabler ol.

Ranger emnet


Arosa 1.0L

Anbefalte innlegg

Jeg skal koble opp mitt nye anlegg og vil helst at noen skal "se over" installasjonen før jeg faktisk gjør det.

 

Fra batteriet og til powerplant'en og strømsplitt'ern så skal jeg ha ca 31mm2 kabel.

 

Videre til forsterkerene så er det 21mm2

 

Har fått tips om at det er greit å legge - kabelen helt tilbake til batteriet av en person som har høy kompetanse innenfor bilstereo bygging.

 

Noen ganger kan det ta en god stund før jeg bruker bilen så batteriet har faktisk før blitt helt tappet (grunnet kondensatoren), så jeg kjøpte meg en 100A automatsikring til mitt forrige anlegg (da kan jeg stenge av all strømtilførsel). Har nå i ettertid hørt at kondensatorer kan bli ødelagt av dette da de blir "sjokkladet", hvordan vet man om en kondensator er ødelagt (jeg har en cadence 1Farad med digitalt voltmeter ting)?

 

Jeg har selvfølgelig mistet motstanden man skal "lade" den opp med.

 

Så hva synes dere om koblingen min, hva er feil, hva bør jeg gjøre anderledes?

 

Har en standard "fuseblock", det går vel fint ann å bruke denne som en strømsplitter til - kabelen?

 

Her er mitt koblingskjema tegnet i det hypermoderne designstuidoet paintbrush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nr 1. Minus bør ta fra et sted i chassiset istedenfor rett fra batteriet. Så anbefaler jeg at du bør la denne gå til kondensator først og så derfra til strømsplitter og gjennom den til forsterkerene etterpå.

 

 

Nr 2. + på batteriet kobler du først til + på kondisen, og så kan du koble til power planten og så kan du buke utangene til powerplanten på hver sin forsterker etterpå.

 

Da mangler du bare remote fra spilleren så bør det funke greit.. ;)

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by glx-rider

Nr 1. Minus bør ta fra et sted i chassiset istedenfor rett fra batteriet. Så anbefaler jeg at du bør la denne gå til kondensator først og så derfra til strømsplitter og gjennom den til forsterkerene etterpå.

 

 

Nr 2. + på batteriet kobler du først til + på kondisen, og så kan du koble til power planten og så kan du buke utangene til powerplanten på hver sin forsterker etterpå.

 

Da mangler du bare remote fra spilleren så bør det funke greit.. ;)

 

Nr 1.: Ja det er det jeg har gjort før, men "Soundstream Arosa" her på forumet mente at det ville bli best med direkte jording så det blir skikkelig jording, hva er egentlig fordelene og ulempene ved direkte og via chassis jording?

 

Nr 2.: Ah! Ja det var jo egentlig en mye bedre idé enn det jeg originalt tenkte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med forskjellen på karosseri og batteri husker jeg ikke helt.. Var en som spurte om det her på forumet ang. en forsterker for ikke lenge siden, og jeg trur det var p.g.a. forskjell på jordinga mellom spiller og forsterker, og da skulle man koble i karosseriet for å unngå jordsløyfer..(er ikke 100% sikker på dette men hvis det er feil kommer det sikkert en og klager vøtt:rolleyes: )

 

 

 

 

 

mvh. juan..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest sitter det sikring i powerplanten så du trenger ikke 2 sikringer på + ledningen. istede for automatsikring setter du en raceing bryter (sånn rød nøkkel vett du) Sparco sin feks koster 150 spenn og tåler langt over 100A. Kondisen setter du etter deleblokka, nærmest den forsterker som trekker mest strøm, og det er bass forsterkern, som oftest.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

Som oftest sitter det sikring i powerplanten så du trenger ikke 2 sikringer på + ledningen. istede for automatsikring setter du en raceing bryter (sånn rød nøkkel vett du) Sparco sin feks koster 150 spenn og tåler langt over 100A. Kondisen setter du etter deleblokka, nærmest den forsterker som trekker mest strøm, og det er bass forsterkern, som oftest.

OK, så egentlig så var koblingen min rimelig korrekt? Jeg allerede den automatsikringen fra en tidligere bil så jeg kan likesågodt bruke den, men har lest noen steder at det er "farlig" for kondensatoren å "sjokklades" på den måten, er det sant?

 

glx-rider: hva betyr egentlig "jordsløyfer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

OK, så egentlig så var koblingen min rimelig korrekt? Jeg allerede den automatsikringen fra en tidligere bil, men har lest noen steder at det er "farlig" for kondensatoren å "sjokklades" på den måten, er det sant?

 

glx-rider: hva betyr egentlig "jordsløyfer"?

 

første gangen ja. de andre gangene går det greit. har aldri giddi å lada opp min med motstand hver gang. tåler den ikke det, er den ræva.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALJ_GSi: Har ladet den en gang for lenge siden, men den har ligget i et skap i ca et år... Er en Cadence 1farad med digitaltvoltmeter greie. Er enig med det at det er noe den bør tåle, er det noen mulighet for å sjekke om den fortsatt funker eller ikke? Man skulle jo tro at hvsi voltdisplayet lyser så burde den jo funke, eller?

 

glx-rider: Jeg har hørt det at den skal stå nærmest bassforsterkeren, men har alltid tenkt slik som deg at da vil begge forsterkerene få nok kraft, kanskje noen guruer kan forklare litt nærmere hvorfor man bør ha kondensatoren så nærme bass forsterkeren.

 

Har hørt noe om maks 30 cm, men så liten plass jeg har så blir det ca rundt 30cm selv hvis jeg kobler den før powerplanten... Så hva vil være den beste plasseringen av kondensator for meg?

 

EDIT: ALJ_GSi hadde visst allerede svart på det ene spørsmålet om hvorfor den bør stå nærmest bass forsterkeren, mens jeg skrev dette, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikke jeg bør uttale meg for mye om sånn siden jeg ikke vet så mye om det, men har skjønt det sånn at det ikke sakl være forskjellige verdier på steder man henter jord, pga det kan skape støy og dritt.. det er derfor man skal unngå å skru fast forsterker rett i bilen, men på en treplate..

 

(her sikta jeg til jordsløyfe spm.):)

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by glx-rider

trur ikke jeg bør uttale meg for mye om sånn siden jeg ikke vet så mye om det, men har skjønt det sånn at det ikke sakl være forskjellige verdier på steder man henter jord, pga det kan skape støy og dritt.. det er derfor man skal unngå å skru fast forsterker rett i bilen, men på en treplate..

 

(her sikta jeg til jordsløyfe spm.):)

Hm... ok, men hvis man strekker kabel helt tilbake til batteriet så skulle man jo tro at man er helt sikker på å få bra jording...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

viss voltmeteret funker så regner jeg med at den er ok ja. viss den har ståttett år, så burde du lade dem opp med motstand først

Ok, skal prøve å få til det! Her renner jo svarene så fort inn at jeg rekker nesten ikke å svare, men hva sier du til mitt tidligere spørsmål ang lengde på kabel mellom kondis og forsterker: Har hørt noe om maks 30 cm, men så liten plass jeg har så blir det ca rundt 30cm selv hvis jeg kobler den før powerplanten... Så hva vil være den beste plasseringen av kondensator for meg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Hm... ok, men hvis man strekker kabel helt tilbake til batteriet så skulle man jo tro at man er helt sikker på å få bra jording...

 

Jo da, men det spørs om spilleren er koblet rett til batteriet da..;)

 

Du har ikke noe å si om dette a mr.gsi..?

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår