Gå til innhold

Kobling av strømkabler ol.

Ranger emnet


Arosa 1.0L

Anbefalte innlegg

Originally posted by Arosa 1.0L

Ok, skal prøve å få til det! Her renner jo svarene så fort inn at jeg rekker nesten ikke å svare, men hva sier du til mitt tidligere spørsmål ang lengde på kabel mellom kondis og forsterker: Har hørt noe om maks 30 cm, men så liten plass jeg har så blir det ca rundt 30cm selv hvis jeg kobler den før powerplanten... Så hva vil være den beste plasseringen av kondensator for meg?

Det er du jo rett i regner jeg med (har bare koblet den direkte til den ISO kontakten som sto i fra før)... Men jeg må si at jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er en dårlig idé å legge - kabel helt til batteriet. Jeg "vet" at det ikke er slik det er anbefalt å gjøre, jeg bare lurer på hvorfor, med sunn fornuft så virker det jo best med direkte kobling, men men...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg pleier å gjøre er å måle meg rundt i bagasjen og sjekke etter tykke punkter. måler spenninga på batteriet forran og finner det beste punktet bak. det beste punktet vil si det nærmest spenninga på batteriet. Finner du et godt jording punkt så er det mer enn bra nok. kanskje like bra som om du legger en ledning fordi det vil være spenningsfall over ledningen også. så jorder du spillern så spenninga på spillern er så lik som forsterkern som mulig, da skal du ikke få noen problemer. Ser ikke helt vitsen med å legge opp kabel fra - polen på et helt vanlig anlegg som dette. men det gjelder å lage godt jordingpunkt. skrap bort malinga puss litt og jord. sveis gjerne fast en gjengetapp og skru fast i den.

 

om du tar kondisen 30 eller 50cm unna tviler jeg på at du merker forskjell. men siden det blir lik lengde på kablene til de to forsterkerne og dele blokka kommer så nærme så kan du godt montere kondisen før splitteblokka. i bilen min er kondisen ca en meter unna pga litt show off, og jeg kan ikke si at jeg merka så stor forskjell fra når jeg test kobla anlegget og kondisen sto nærmere. montere du inn digre amper som trekker mye strøm så er jeg enig i at det har no for seg.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Det er du jo rett i regner jeg med (har bare koblet den direkte til den ISO kontakten som sto i fra før)... Men jeg må si at jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er en dårlig idé å legge - kabel helt til batteriet. Jeg "vet" at det ikke er slik det er anbefalt å gjøre, jeg bare lurer på hvorfor, med sunn fornuft så virker det jo best med direkte kobling, men men...

 

Vet hva du mener.. Det står også iboka som fulgte med audisonen min at jeg burde koble på batteriet, men etter det jeg har lest meg fram til her på forumet , er gode jordingspunkter mer brukt..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Takk begge to!

 

Saken er vel den at jeg regner med at jeg har nok 33mm2 kabel til å strekke både + og - helt til batteriet, og siden jeg må legge +'en så tenkte jeg at jeg likesågodt kunne legge -'en i samma slengen, men siden jeg alltid har hørt at man skal helst jordet til chassiset så ville jeg bare være sikker før jeg gjorde noe dumt ;-)

 

glx-rider: Har Audison selv, en lrx 1.400 og en 2.500....

 

EDIT: så da vil dette være grei kobling?

 

 

EDIT2: fikk aldri svar på det, men det funker fint å bruke en "fuseblock" som strømsplitter for - kablene (det er 60A sikringer pr kabel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min Soundstream Powerplant idag, og da jeg først så litt på den så forandret jeg LITT mening ang. kobling. Jeg visste faktisk ikke at powerplanten hadde både + og - "i samme boks" OG tilkobling av kondensator! Helt genialt! Så da blir det ca slik:

 

 

EDIT: Må si at jeg synes det er litt rart at strøm kan gå "begge veier" i samme kabel da (som ved kondensatoren), hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by isak

dumt spørsmål men, hva er en powerplant? en slags strømsplitter med sikringer?

Er vel ikke et dumt spørsmål, jeg visste jo ikke helt hva det var selv da jeg kjøpte den, hehe...

 

Det er en strømsplitter med sikringer mm., den har inngang for:

+ strøm fra batteriet

- fra batteriet

remote fra cd spiller

 

Den har utgang for:

4stk + til fortsterkere

4stk - til forsterkere

4stk splittere for remote til forsterkerene

+ til kondensator

- til kondensator

 

Den har også en hel haug med blå LED's som lyser opp og ikke minst Voltmeter OG Amperemeter. Selvfølgelig også sikringer :-)

 

POWERPlant.gif

Se evt nederst på denne siden: http://www.soundstream.com/sub/products_capacitors.html

 

Anbefales på et sterkeste til alle som skru sammen et anlegg, gjør alt MYE enklere!

 

Kan bestilles fra blandt annet Soundstream Arosa her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Jordekabel? Hvis du mener -kabel til jording så er den med på bildet. Knapp på remote? Har ikke tegnet opp noe som har med kobling fra spilleren og forsterkerene (det er uansett en remote splitter i powerplanten)

 

jording fra hver forsterker og kondis? går de til powerplanten fordi? hva er det btw :|

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Er vel ikke et dumt spørsmål, jeg visste jo ikke helt hva det var selv da jeg kjøpte den, hehe...

 

Det er en strømsplitter med sikringer mm., den har inngang for:

+ strøm fra batteriet

- fra batteriet

remote fra cd spiller

 

Den har utgang for:

4stk + til fortsterkere

4stk - til forsterkere

4stk splittere for remote til forsterkerene

+ til kondensator

- til kondensator

 

Den har også en hel haug med blå LED's som lyser opp og ikke minst Voltmeter OG Amperemeter. Selvfølgelig også sikringer :-)

 

POWERPlant.gif

Se evt nederst på denne siden: http://www.soundstream.com/sub/products_capacitors.html

 

Anbefales på et sterkeste til alle som skru sammen et anlegg, gjør alt MYE enklere!

 

Kan bestilles fra blandt annet http://www.bilforumet.net/member.php?action=getinfo&userid=6636 her på forumet.

 

linken funka dårlig (den siste) hva er prisen?

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår