Arosa 1.0L Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Jeg skal koble opp mitt nye anlegg og vil helst at noen skal "se over" installasjonen før jeg faktisk gjør det. Fra batteriet og til powerplant'en og strømsplitt'ern så skal jeg ha ca 31mm2 kabel. Videre til forsterkerene så er det 21mm2 Har fått tips om at det er greit å legge - kabelen helt tilbake til batteriet av en person som har høy kompetanse innenfor bilstereo bygging. Noen ganger kan det ta en god stund før jeg bruker bilen så batteriet har faktisk før blitt helt tappet (grunnet kondensatoren), så jeg kjøpte meg en 100A automatsikring til mitt forrige anlegg (da kan jeg stenge av all strømtilførsel). Har nå i ettertid hørt at kondensatorer kan bli ødelagt av dette da de blir "sjokkladet", hvordan vet man om en kondensator er ødelagt (jeg har en cadence 1Farad med digitalt voltmeter ting)? Jeg har selvfølgelig mistet motstanden man skal "lade" den opp med. Så hva synes dere om koblingen min, hva er feil, hva bør jeg gjøre anderledes? Har en standard "fuseblock", det går vel fint ann å bruke denne som en strømsplitter til - kabelen? Her er mitt koblingskjema tegnet i det hypermoderne designstuidoet paintbrush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glx-rider Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Nr 1. Minus bør ta fra et sted i chassiset istedenfor rett fra batteriet. Så anbefaler jeg at du bør la denne gå til kondensator først og så derfra til strømsplitter og gjennom den til forsterkerene etterpå. Nr 2. + på batteriet kobler du først til + på kondisen, og så kan du koble til power planten og så kan du buke utangene til powerplanten på hver sin forsterker etterpå. Da mangler du bare remote fra spilleren så bør det funke greit.. ;) Siter 2.0 glx, Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arosa 1.0L Skrevet Januar 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by glx-rider Nr 1. Minus bør ta fra et sted i chassiset istedenfor rett fra batteriet. Så anbefaler jeg at du bør la denne gå til kondensator først og så derfra til strømsplitter og gjennom den til forsterkerene etterpå. Nr 2. + på batteriet kobler du først til + på kondisen, og så kan du koble til power planten og så kan du buke utangene til powerplanten på hver sin forsterker etterpå. Da mangler du bare remote fra spilleren så bør det funke greit.. ;) Nr 1.: Ja det er det jeg har gjort før, men "Soundstream Arosa" her på forumet mente at det ville bli best med direkte jording så det blir skikkelig jording, hva er egentlig fordelene og ulempene ved direkte og via chassis jording? Nr 2.: Ah! Ja det var jo egentlig en mye bedre idé enn det jeg originalt tenkte på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glx-rider Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Det med forskjellen på karosseri og batteri husker jeg ikke helt.. Var en som spurte om det her på forumet ang. en forsterker for ikke lenge siden, og jeg trur det var p.g.a. forskjell på jordinga mellom spiller og forsterker, og da skulle man koble i karosseriet for å unngå jordsløyfer..(er ikke 100% sikker på dette men hvis det er feil kommer det sikkert en og klager vøtt:rolleyes: ) mvh. juan.. Siter 2.0 glx, Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Som oftest sitter det sikring i powerplanten så du trenger ikke 2 sikringer på + ledningen. istede for automatsikring setter du en raceing bryter (sånn rød nøkkel vett du) Sparco sin feks koster 150 spenn og tåler langt over 100A. Kondisen setter du etter deleblokka, nærmest den forsterker som trekker mest strøm, og det er bass forsterkern, som oftest. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arosa 1.0L Skrevet Januar 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by ALJ_GSi Som oftest sitter det sikring i powerplanten så du trenger ikke 2 sikringer på + ledningen. istede for automatsikring setter du en raceing bryter (sånn rød nøkkel vett du) Sparco sin feks koster 150 spenn og tåler langt over 100A. Kondisen setter du etter deleblokka, nærmest den forsterker som trekker mest strøm, og det er bass forsterkern, som oftest. OK, så egentlig så var koblingen min rimelig korrekt? Jeg allerede den automatsikringen fra en tidligere bil så jeg kan likesågodt bruke den, men har lest noen steder at det er "farlig" for kondensatoren å "sjokklades" på den måten, er det sant? glx-rider: hva betyr egentlig "jordsløyfer"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by Arosa 1.0L OK, så egentlig så var koblingen min rimelig korrekt? Jeg allerede den automatsikringen fra en tidligere bil, men har lest noen steder at det er "farlig" for kondensatoren å "sjokklades" på den måten, er det sant? glx-rider: hva betyr egentlig "jordsløyfer"? første gangen ja. de andre gangene går det greit. har aldri giddi å lada opp min med motstand hver gang. tåler den ikke det, er den ræva. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glx-rider Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Hvorfor bør kondisen stå etter power planten? hadde trodd det var best å ha den før jeg...da ville man vært sikker på nok spenning til begge forsterkerene.. Dette er ment som spørsmål og ikke som kverrulering, i tilfelle misfortåelser.. Siter 2.0 glx, Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 fordi den største forsterker er den som vi trekke mest strøm fra batteriet og tappe det fortest. for at den skal skal yte optimalt trenger den mer strøm til oppladning enn de mindre forsterkerne. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arosa 1.0L Skrevet Januar 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 ALJ_GSi: Har ladet den en gang for lenge siden, men den har ligget i et skap i ca et år... Er en Cadence 1farad med digitaltvoltmeter greie. Er enig med det at det er noe den bør tåle, er det noen mulighet for å sjekke om den fortsatt funker eller ikke? Man skulle jo tro at hvsi voltdisplayet lyser så burde den jo funke, eller? glx-rider: Jeg har hørt det at den skal stå nærmest bassforsterkeren, men har alltid tenkt slik som deg at da vil begge forsterkerene få nok kraft, kanskje noen guruer kan forklare litt nærmere hvorfor man bør ha kondensatoren så nærme bass forsterkeren. Har hørt noe om maks 30 cm, men så liten plass jeg har så blir det ca rundt 30cm selv hvis jeg kobler den før powerplanten... Så hva vil være den beste plasseringen av kondensator for meg? EDIT: ALJ_GSi hadde visst allerede svart på det ene spørsmålet om hvorfor den bør stå nærmest bass forsterkeren, mens jeg skrev dette, hehe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glx-rider Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 trur ikke jeg bør uttale meg for mye om sånn siden jeg ikke vet så mye om det, men har skjønt det sånn at det ikke sakl være forskjellige verdier på steder man henter jord, pga det kan skape støy og dritt.. det er derfor man skal unngå å skru fast forsterker rett i bilen, men på en treplate.. (her sikta jeg til jordsløyfe spm.):) Siter 2.0 glx, Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 viss voltmeteret funker så regner jeg med at den er ok ja. viss den har ståttett år, så burde du lade dem opp med motstand først Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arosa 1.0L Skrevet Januar 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by glx-rider trur ikke jeg bør uttale meg for mye om sånn siden jeg ikke vet så mye om det, men har skjønt det sånn at det ikke sakl være forskjellige verdier på steder man henter jord, pga det kan skape støy og dritt.. det er derfor man skal unngå å skru fast forsterker rett i bilen, men på en treplate.. (her sikta jeg til jordsløyfe spm.):) Hm... ok, men hvis man strekker kabel helt tilbake til batteriet så skulle man jo tro at man er helt sikker på å få bra jording... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arosa 1.0L Skrevet Januar 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2005 Originally posted by ALJ_GSi viss voltmeteret funker så regner jeg med at den er ok ja. viss den har ståttett år, så burde du lade dem opp med motstand først Ok, skal prøve å få til det! Her renner jo svarene så fort inn at jeg rekker nesten ikke å svare, men hva sier du til mitt tidligere spørsmål ang lengde på kabel mellom kondis og forsterker: Har hørt noe om maks 30 cm, men så liten plass jeg har så blir det ca rundt 30cm selv hvis jeg kobler den før powerplanten... Så hva vil være den beste plasseringen av kondensator for meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glx-rider Skrevet Januar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2005 Originally posted by Arosa 1.0L Hm... ok, men hvis man strekker kabel helt tilbake til batteriet så skulle man jo tro at man er helt sikker på å få bra jording... Jo da, men det spørs om spilleren er koblet rett til batteriet da..;) Du har ikke noe å si om dette a mr.gsi..? Siter 2.0 glx, Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.