Gå til innhold

lakkering av felger

Ranger emnet

saab_alex

Anbefalte innlegg

Originally posted by V Racing

Vi har en lakkfjerner fra Rust-Oleum (se http://www.luna.no ) som er helt rå på vanlig lakk, f.eks. billakk. Har en vareprøve jeg skal sjekke ut på lakkerte plastfangere for å se om den tar plasten (se annet tråd) samt jeg kan jo også sjekke om den løser opp pulverlakk.

Eg kjem attende! :)

kommer det noe info snart da V Racing?

har du en oppskrift på hva slags lakk/ klarlakk/malingsfjerner som er bra (navn, hvor mye den koster, hvor jeg kjøper den osv)?

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ai, Ai! Har litt mye å gjøre for tiden, dessuten er det ikke så lett å finne en alu felg (eller noe annet pulverlakkert) som folk vil ha fjernet malinga på :)

Når det gjelder hva type lakk som er best, er det selvfølgelig pulverlakk - både når det gjelder fargelakken og klarlakken.

Det nest beste er nok basefarge (f.eks sølv metalic) og 2 komponent klarlakk oppå dette.

Siste utvei er lakk/felglakk på sprayboks. Her kan du for eksempel legge en sølvmetalic eller den basefargen du vil ha, og så felgklarlakk (er litt "seigere" enn vanlig klarlakk).

Den lakkfjerneren jeg har tenkt å prøve heter Rust-Oleum Paint Stripper, har artikkelnummer 511500100, og kan kjøpes/bestilles hos en av landets Luna/Tools forhandlere. Koster ca 159,- kroner for en stor boks :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, har prøvd paint stripperen på noen pulverlakkerte deler jeg har liggende, og der ble lakken løst opp (måtte skrape/tørke litt).

Har en mistanke om at felger kan ha litt tjukkere lakklag, og at man da må ha på et par ganger etter å ha tatt av "det første laget".

Da er bare å prøve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, Ai! Har litt mye å gjøre for tiden, dessuten er det ikke så lett å finne en alu felg (eller noe annet pulverlakkert) som folk vil ha fjernet malinga på :)

Når det gjelder hva type lakk som er best, er det selvfølgelig pulverlakk - både når det gjelder fargelakken og klarlakken.

Det nest beste er nok basefarge (f.eks sølv metalic) og 2 komponent klarlakk oppå dette.

Siste utvei er lakk/felglakk på sprayboks. Her kan du for eksempel legge en sølvmetalic eller den basefargen du vil ha, og så felgklarlakk (er litt "seigere" enn vanlig klarlakk).

Den lakkfjerneren jeg har tenkt å prøve heter Rust-Oleum Paint Stripper, har artikkelnummer 511500100, og kan kjøpes/bestilles hos en av landets Luna/Tools forhandlere. Koster ca 159,- kroner for en stor boks :)

takker, takker, dere har vært STOR hjelp

da kjøper jeg den lakkfjerneren som du annbefalte (skjønner at du har peil) holder den ene boksen ti 4 felger?

men jeg må ha pulverlakk også til 4 felger. hva skal jeg kjøpe da? hvor mye lakk trenger jeg?

det samme med klarlakk, hva heter det og hvor mye koster det, hvor skal jeg kjøpe det?

siliconfjerner, hva? pris?

når jeg skal lakkere felgene må jeg ta dekkene av felgen eller går det å maskere det godt?

(tror dere det kommer til å bli mye finere på bilen min)? det er vel ikke noen andre farger som er aktuelle?

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverlakkere gjør du IKKE selv! Pulverlakk er at man legger på et pulver som så smeltes inn ved flerehundre grader (holder ikke med steikovnen til mor engang ;) Industrilakkerere har spesialovner til slikt...

Jeg TROR ikke det holder med en boks lakkfjerner til 4 felger. Kommer an på hvor tjukt lag lakk det er på felgene. Og, prøv deg fram på en liten bit av felgen (baksiden?) først slik at du ser reaksjonen (OBS! Ikke bruk vann/høytrykk i "reaksjonstiden" da de fleste lakkfjernere er syrebasert og nøytraliseres av vann).

Silicone fjerner er det samme uansett merke. Kjøp det du får tak i. Koster vel en 60 - 70 kroner literen?

Maskering: Ta en bit kartong og skjær et hull som er litt mindre enn ytterdimmen på felgen, tre den over kanten og der sitter den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverlakkere gjør du IKKE selv! Pulverlakk er at man legger på et pulver som så smeltes inn ved flerehundre grader (holder ikke med steikovnen til mor engang ;) Industrilakkerere har spesialovner til slikt...

Jeg TROR ikke det holder med en boks lakkfjerner til 4 felger. Kommer an på hvor tjukt lag lakk det er på felgene. Og, prøv deg fram på en liten bit av felgen (baksiden?) først slik at du ser reaksjonen (OBS! Ikke bruk vann i "reaksjonstiden" da de fleste lakkfjernere er syrebasert og nøytraliseres av vann).

Silicone fjerner er det samme uansett merke. Kjøp det du får tak i. Koster vel en 60 - 70 kroner literen?

Maskering: Ta en bit kartong og skjær et hull som er litt mindre enn ytterdimmen på felgen, tre den over kanten og der sitter den!

da går jeg for basefarge: hvilken? pris, hvor kjøper jeg det, (sorry at jeg maser?:rolleyes:

hvilken klarlakk? pris hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basefarge (sølv eller annet) og klarlakk på sprayboks koster vel fra en 50,- lapp og oppover. Du trenger 1 - 2 store bokser av hver (går som regel litt mindre baselakk enn klarlakk). Fås kjøpt "over alt" der de selger bilrekvisita. De velassorterte sådanne har også 2K klarlakk (husk herder) og alt annet du trenger. De fleste billakkerere selger også lakk om du spør pent, her kan du kanskje få et par råd på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NoLimit

Så SANDBLÅSING av mine 18" Venom felger er IKKE å anbefale?

Gikk inn på den linken som Erling la ut.. der sto det at Sandblåsing av felger SKAL IKKE gjøres for dette vil ødelegge felgene?? er i tvil om jeg tør gitt... :rolleyes:

Hvis jeg hadde hatt 18 tommere jeg var glad i hadde jeg styrt unna sand, brukt malingfjerner og glassblåst heller. Kjenner som sagt en som fikk sine alufelger sandblåst og de så ikke ut i måneskinn..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi vel omtrent tilbake til der vi startet: Dersom sandblåsing gjøres skånsomt med trykksandblåser eller med ejektorsandblåser (glassblåsing) tror jeg ikke det er noen fare. Bare sørg for å finne en som har gjort det før (og ikke bruk de billigste - der er det som regel "full guffe")

Hvilken erfaringer disse karene på linken har med trykksanblåsing vites jo ikke - spesielt positiv var de ikke, men trolig har de vært ute for en med dårlig tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider