Gå til innhold

Celica Prosjekt

Ranger emnet

RiZLa

Anbefalte innlegg

Originally posted by Morel

Hvorfor Morel USA bruker samme logo og har/har hatt tilnærmet likt utseende og typebetegnelse på elementene som Morel vet jeg faktisk ikke.

Jeg skal sjekke dette ut nærmere!!!

Gi meg bare noen dager...

Å sammenlikne Morel, The real thing med Morel USA er bare ikke mulig!

Se på spesifikasjonene (T/S parametrene) på de elementene som likner hos disse to produsentene så ser du at dette er bare tull og vås!

Hold dere oppdatert på hjemmesiden vår

Mvh

Pål

Begge Morel firmaer hevder å ha retten til logo og typebetagnelser, og begge hevder den andre lager en kopi. Sannehten er vel av det i sin tid var Shabani (mannen som eier Morel usa) som startet Morel. Det var i mange år et samarbeid mellom Morel Israel og Morel USA. Da det for noen år tilbake ble et brudd mellom disse, startet kranglingen.

Bare sjekk advarselene om kopier på begge firmaene sine sider. Disse er faktisk henspeilet på hverandre.

Morel USA har i lengre tid jobbet med å utvikle modeller med annet utseende og typebetegnelse, men det er ikke mange år siden modellene var identiske.

Det å hevde at dem ikke kan sammenliknes, er derfor en sannhet med svært mange modifikasjoner. Dem blir mer og mer ulike, men som sagt var elementene identiske for noen år tilbake. Da var logoen og helt identisk.

Så vidt meg bekjent, holder Morel USA like høy standard på sine elementer som Morel Israel.

Begge firmaene vil derimot hevde det motsatte.

For å si det slik, skal man avgjøre hvem som har "originalen", er det ingen av disse selskapene. Der er Eivind Skaaning.

Både Morel USA og Morel Israel benytter teknologi på lisens fra Dynaudio. Derfor elementene er meget like.

Eivind Skaaning er mannen bak både Scan Speak om Dynaudio, og han utviktet i sin tid teknologien som benyttes av Dynaudio i dag, og delvis av Scan Speak.

For å bli enda mer OT, kan man si at Eivind og hans sønn Per lager i dag noe av det aller beste man kan kjøpe for penger. Disse to har en kunnskap om elektroakustikk jeg gjerne skulle hatt havparten av.

Så konkulusjonen er at dem kan begge i hovedtrekk takke Eivind Skaaning for at elementene dems holder så høy kvalitet som dem gjør.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mr. SQ

Begge Morel firmaer hevder å ha retten til logo og typebetagnelser, og begge hevder den andre lager en kopi. Sannehten er vel av det i sin tid var Shabani (mannen som eier Morel usa) som startet Morel. Det var i mange år et samarbeid mellom Morel Israel og Morel USA. Da det for noen år tilbake ble et brudd mellom disse, startet kranglingen.

Bare sjekk advarselene om kopier på begge firmaene sine sider. Disse er faktisk henspeilet på hverandre.

Morel USA har i lengre tid jobbet med å utvikle modeller med annet utseende og typebetegnelse, men det er ikke mange år siden modellene var identiske.

Det å hevde at dem ikke kan sammenliknes, er derfor en sannhet med svært mange modifikasjoner. Dem blir mer og mer ulike, men som sagt var elementene identiske for noen år tilbake. Da var logoen og helt identisk.

Så vidt meg bekjent, holder Morel USA like høy standard på sine elementer som Morel Israel.

Begge firmaene vil derimot hevde det motsatte.

For å si det slik, skal man avgjøre hvem som har "originalen", er det ingen av disse selskapene. Der er Eivind Skaaning.

Både Morel USA og Morel Israel benytter teknologi på lisens fra Dynaudio. Derfor elementene er meget like.

Eivind Skaaning er mannen bak både Scan Speak om Dynaudio, og han utviktet i sin tid teknologien som benyttes av Dynaudio i dag, og delvis av Scan Speak.

For å bli enda mer OT, kan man si at Eivind og hans sønn Per lager i dag noe av det aller beste man kan kjøpe for penger. Disse to har en kunnskap om elektroakustikk jeg gjerne skulle hatt havparten av.

Så konkulusjonen er at dem kan begge i hovedtrekk takke Eivind Skaaning for at elementene dems holder så høy kvalitet som dem gjør.

mvh

Glenn

hvor får man tak i dem og deres produkter?

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi igang:

Litt informasjon:

Morel i Israel ble startet av Meir Mordechai for 30 år siden.

Han ville designe og lage høyttalere men det fantes ingen i Israel som gjorde dette på den tiden. Han startet derfor sitt ege selskap: Morel

Han er idag, fortsatt alene om å produsere høyttalere i Israel.

Morel produserer idag elementer som er unike i consept og design!

Det var Meir som oppfant den nå berømte Hexagonale formen på tråden som blir brukt i spolen.

Morel utviklet det velkjente EVC, External Voice Coil konseptet.

Dette var litt av det som jeg vet men kan legge til at jeg er ikke intressert i å skrive fram og tilbake med mine venner her på forumet så jeg tillater meg å vente med å legge til mer informasjon til jeg har fått en full beskrivelse på Morel`s historie.

Inntil da så er det bare å løpe og kjøpe... Adressa kan dere vel... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi igang:

Dette var litt av det som jeg vet men kan legge til at jeg er ikke intressert i å skrive fram og tilbake med mine venner her på forumet så jeg tillater meg å vente med å legge til mer informasjon til jeg har fått en full beskrivelse på Morel`s historie.

Håper ikke du tok mit innlegg som nedlatende mot Morel, det var overhodet ikke hensikten. Har stor respekt for dem, og det har jeg sagt tidligere.

Var bare et forsøk på å belyse litt rundt både Morel Israel og Morel USA, samt hvem som egentlig har opphavet til endel av teknologien som benyttes/har blitt benyttet av begge.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket det som et direkte angrep!

Neste gang blir det BANK! :D

Kan legge til at jeg sendte en "anonym" mail til Morel Acoustics for en tid tilbake og svaret jeg fikk er ikke noe positivt hva folkeskikk og respekt angår.

Kan ikke legge den ut her. Det blir nok for sterk kost for de som vet hva Morel er og hva Morel står for. ;)

Venter spent på svaret fra Morel, Israel!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem`s produkter?

Morel eller Morel ? :D

- snakker om de gutta sine produkter..

"Både Morel USA og Morel Israel benytter teknologi på lisens fra Dynaudio. Derfor elementene er meget like.

For å bli enda mer OT, kan man si at Eivind og hans sønn Per lager i dag noe av det aller beste man kan kjøpe for penger. Disse to har en kunnskap om elektroakustikk jeg gjerne skulle hatt havparten av."

- dem.

Mvh. prizma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

- snakker om de gutta sine produkter..

"Både Morel USA og Morel Israel benytter teknologi på lisens fra Dynaudio. Derfor elementene er meget like.

For å bli enda mer OT, kan man si at Eivind og hans sønn Per lager i dag noe av det aller beste man kan kjøpe for penger. Disse to har en kunnskap om elektroakustikk jeg gjerne skulle hatt havparten av."

- dem.

Elementene til far og sønn Skaaning er ikke noe man begir seg inn på om man ikke kan montere skikkelig og har en god porsjon kunnskap. Man leker ikke med det beste om man ikke kan får forløst potensialet dems. I tillegg er elementene i utgangspunktet laget for hjemmebruk, slik at man må ta disse parameterne med i betrakningen.

Har man derimot kunnskapen og pengene, kan dem lage bilhøyttalere til deg.

Dette er bare til informasjon.

Info om elementene finner du på http://www.flexunits.com

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Elementene til far og sønn Skaaning er ikke noe man begir seg inn på om man ikke kan montere skikkelig og har en god porsjon kunnskap. Man leker ikke med det beste om man ikke kan får forløst potensialet dems. I tillegg er elementene i utgangspunktet laget for hjemmebruk, slik at man må ta disse parameterne med i betrakningen.

Har man derimot kunnskapen og pengene, kan dem lage bilhøyttalere til deg.

Dette er bare til informasjon.

Info om elementene finner du på http://www.flexunits.com

mvh

Glenn

skal ikke ha noe, men hadde vært fett å lest litt, de er norske? og hvorfor er de så sensasjonelt bra?

morel har jo frontset til 25k de er sikkert bra?

Mvh. prizma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perel import da elle?

var noen som hadde noen "fantastiske" komponentsett.... kanskje vi snakker kross words, snakker om komponentsett..

Er vel nye Focal Utopia du tenker på...

Men tror du får de for rett under 20 ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Er vel nye Focal Utopia du tenker på...

Men tror du får de for rett under 20 ;)

Mvh

Stian

20k så er det nok et av 2-veis systemene.. :)

Be. no.7 koster veil 24k

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke ha noe, men hadde vært fett å lest litt, de er norske? og hvorfor er de så sensasjonelt bra?

morel har jo frontset til 25k de er sikkert bra?

De er Danske.

Grunnen til kvaliteten, er rett og slett en vanvittig kvalitetskontroll i alle ledd. Kun deler av ypperste kvalitet benyttes. Når dem i tillegg lager en av de mest nøyaktige motorer i bransjen, er man på rett spor.

Elementene dems er et resultat av svært mange års forskning og erfaring. I forhold til hva dem selv anser som optimalt, finnes det ingen kompromisser på disse elementene.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider