Gå til innhold

Å bruke hjelm i bilen på bane.. Er det egentlig bra?

Ranger emnet


momo

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt en del i det siste, på det at man må bruke hjelm i bilen når man kjører på biltreff... Dette er jo noe man har gjort i bilsport i alle år men er det egentlig bra?

 

Se på gatebil for eksempel.. De med halvhjelm har skjønt det, men det er mange som bruker tunge lukkede hjelmer, vil ikke dette ødelegge en del av sidesynet å dermed gjøre faren for kollisjon STØRRE? Vil ikke hjelmen også gjøre at det blir vanskeligere å sjekke de utvendige speila?

 

En annen ting man burde tenke på.. hva om man skulle kræsje skikkelig på banen.. og man har full hjelm på.. hva skjer når airbaggen treffer hjelmen?

 

En annen ting, om det skulle bråstoppe vil ikke den ekstra tyngden av hjelmen utsette nakken for mer skade ved whiplash fordi da har jo nakken mer vekt å stoppe??

 

Og når TRENGER man egentlig hjelmen inne i bien?

Bare noen tanker jeg har gjort meg, og jeg har ikke noe problem med å bruke hjelm jeg om det skulle trenges, men jeg jeg lurer jo litt på om det egentlig er noe vits..

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig der 2maz.. men de fleste på gatebiltreffa har ikke veltebur annet enn de grommeste uregistrerte bila.. tenkte mer på oss med vanlige biler som kjører på bane..

 

Og jeg snakker ikke om hva jeg vil bruke. snakker sånn generellt.

Kjører ikke så mye på bane akkurat jeg da....

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare jeg som har sittet på med folk i bil og skalla i ruter og b stolper osv når de har tatt en uventa manøver?

med sele på ja..

 

Motorsykkel hjelm skal være designa sånn at de ikke hindrer sidesynet.

Helhjelm blir jo brukt av mange i andre i motorsport (bil grener)

 

Ang whiplash så har du jo ett poeng, men heller vondt i nakken enn delt kranie :p

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så prog på discovery en gang om racingsikkerhet ell no sånt...

de hadde vist funnet opp et system som festa helmen til setet.. så man unngitt det rykket

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hjelm liggendes. Hva slags godkjenninger skal det være på de for at det er brukandes på gatebiltreff o.l.?

Eneste som jeg ser stående på den er "E3" og no nummer under (hvis det da ikke skjuler seg no bak putene...)

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by flesvik

det vanligste er vel og bruke the HANS device (head and neck support) for og unngå nakkeskade i racing og denne er ikke festet til nakkestøtten selv om det ser sånn ut.

 

ser slik ut:

fig.2.gif

 

og fungerer slik:

illustration.gif

 

Har hørt og lest mye om HANS, men ikke funnet noen som selger det eller vet hva det koster. Noen her som vet?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen runder på banen så tenker man ikke over at man har hjelm, blir en vanesak det :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Camryfellow

Jeg har en hjelm liggendes. Hva slags godkjenninger skal det være på de for at det er brukandes på gatebiltreff o.l.?

Eneste som jeg ser stående på den er "E3" og no nummer under (hvis det da ikke skjuler seg no bak putene...)

 

E merking er vel nesten det eneste du trenger, men en lett hjelm er nesten en fordel uansett, sammen med "krage" vil kunne hjelpe deg ved viplash ulykke.

 

nakkekrage

 

er du i tvil angående hjelp så kan man gå til innkjøp av en "bilcross" hjelm som er en godkjent halvhjelm som ikke veier så mye som en vanlig mopedhjelm/ billig motorsykkelhjelm

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dropp hjelmen og se om du kommer ut på banen ;)

`93 Sierra 2,0i clx (For tiden med ett stort hull i motoren)

 

2005 - Opel Movano 2,5 CDTi Aut. Mottatt 25 Juli- 05.

 

x `01 Citroen Jumper "Den Franske Baguetten" --> Solgt

x `87 Sierra 2,0 --> Solgt

x `90 Sierra 2,0 --> Vraket/spiker

x `01 vw LT 35 --> Solgt/firma

x `93 Golf 1,8 ---> Solgt

x `84 340 ---> Vraket/spiker

x `87 626 ---> Solgt

x `84 929 ---> Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår