Gå til innhold

Å bruke hjelm i bilen på bane.. Er det egentlig bra?

Ranger emnet

momo

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Ottesen

Etter noen runder på banen så tenker man ikke over at man har hjelm, blir en vanesak det :)

det er jeg enig i:) tenker ikke over att jeg har den på jeg heller.

går du på taket så er du veldig glad for å bruke hjelm.

97748454

Kadett c pick up. Saehan max -79

Kadett B RALLYE 2,4 197hk -72

Ascona B 2,5 24v turbo (600+hk)

Cheva Pick up 6,2 turbo ic -88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Enig der 2maz.. men de fleste på gatebiltreffa har ikke veltebur annet enn de grommeste uregistrerte bila.. tenkte mer på oss med vanlige biler som kjører på bane..

Og jeg snakker ikke om hva jeg vil bruke. snakker sånn generellt.

Kjører ikke så mye på bane akkurat jeg da....

hva er det du sier???skal u ikke kjøre på banen???jeg skal. gleder meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare jeg som har sittet på med folk i bil og skalla i ruter og b stolper osv når de har tatt en uventa manøver?

med sele på ja..

Motorsykkel hjelm skal være designa sånn at de ikke hindrer sidesynet.

Helhjelm blir jo brukt av mange i andre i motorsport (bil grener)

Ang whiplash så har du jo ett poeng, men heller vondt i nakken enn delt kranie :p

testa bilen min på bane og kjørte med helhjelm. Noe jeg ikke skal gjøre igjen. halvhjelm er tingen. når man sitter på en sykkel så er speilene en veldig god del nermere hverandre og det blir noe HELT annet.

man mister en god del av side synet. faktisk det første jeg tenkte med en gang jeg var på banen. fant jo fort ut at og flytte på hue og ikke bare øya var tingen :P det funker jo seff, men sidesynet blir borte!

- Honda Civic HB 97 mod, 1.5i Ls Vtec - i bruk

- BMW 520i 85 mod - noen som vil ha delebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledelsen på Våler vil helst ikke at vi skal bruke hjelm.

Det at det brukes på Opeltreff o.l. er fordi arrangøren forlanger det.

Dem mente at oss "vanlige" ble mere ukonsentret og at mange folk satser mere bare pga. den hjelmen. Instruktøren sa at:"når hjelmen kommer på hode kommer hornene ut". Vet at argumentet til å bruke hjelm er at det gjør vondt å skalle i rute,bur osv. I en gatebil er det ikke godkjent med bur hvis det er muligheter for å skalle borti buret når du sitter vanlg i sete ditt.

Det jeg syntes var til mest hjelp når jeg kjørte på bane var 4pkt.sele.

Da sitter du dønn fast å slipper å skli rundt i bilen.

Det er sikkert mange som mener at dem har mere enn gode nok stoler i bilene sine,men på bane kommer mange til kort.

Jeg har selv stoler som er helt konge på veien(MB16v stoler som er strammet litt), men når jeg kommer på bane så sitter jeg å sklir att og fram.

Da var det helt topp å få skikkelige seler.

På et aragnemang på Våler så kjøret jeg med hjelm først, så fikk jeg besøk av en instruktør noen runder å da kjørte i uten hjelm.

Mulig det var tilfeldigheter,men jeg kjørte mere balangsert uten.

Får jo litt redusert syn og mister litt feelingen da hjelmen fungerer som et hørselvern i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med W201-16, tror det hjelper mere med ordentlige bøttestoler og 4-punkts seler når du skal kjøre på bane en det å bruke hjelm. Hjelper vel lite med hjelm når man sitter og "koser" med døra i høyre svinger eller sitter tredd oppå girspaken i venstre svinger! Hjelper lite å ha "sportstoler" hvis de er av skinn, fordi skinn er jo glatt så du vil jo fortsatt gli fram og tilbake selv om det ikke blir så ille som å sitte i original stoler.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Når jeg kjører på bane bruker jeg halvhjelm. Helhjelm er ikke noe vits med tanke på at man har airbag hvis man skulle finne på å fronte bilen.

Hvis man ruller rundt med bilen så vil man bli slengt rundt om i setet selv om man har beltet på seg. Man _vil_ da slå hodet inn i sidevinduet eller a-stolpen. Uten hjelm betyr dette i beste fall hjernerystelse. Har sett mange eksempler på dette.

Halvhjelm er som nevnt over mere behagelig å ha på seg også siden den er lettere, samt at man ikke mister sidesynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nok ikke så fornøyd han her.

En LETT halvhjelm er helt kurrant.Det er mange som finner en gammel mopedhjem o.l..

Husk at med en tung hjelm så blir det fort en del masse i bevegelse ved en bråstopp, dette kan være uheldig.

Husker ihvrtfall at Skiaker på Våler sa at dem ikke krevde at folk skulle ha hjelm i forbindelse med ferdighetskjøring.(Det er hva det kalles da priv. .o.l leier banen).

At dem heller såg at folk ikke brukte det, men i mange tillfeller bestemte "arrangøren" at det skulle brukes hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider