Gå til innhold

Hvor mange volt skal en kondensator være på?

Ranger emnet


_MazdaPowah_

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har sett på en del kondensatorer men de fleste er på 16 å 24V. Burde de ikke vær på 12V da? siden spenningen i bilen er på 12? Har ikke lest noen plass om hvor mange volt kondensatorene bør være.

Å er det skadelig om du kjøper kondensatorer med for mange fahrad? lurte på en kondensator på 2.4 eller 5 fahrad. Har to rf punch P3 subber som blir dreven av to monoblokker på 750RMS og har også ekstra batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondie

Du får aldri meir strøm på kondensatoren enn ka det er på batteriet i bilen

 

 

Ka e det for det svar? :rolleyes:

Strøm er ikke spenning!

 

Men sant nok, det stemmer jo det du sier (til en viss grad).

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan tenke meg at desse kondensatorane Mazda nevner tåler opp til 16 og 24 V

 

Ikkje er eg elektriker og spenning er strøm for meg i daglig tale Beemer!!

MK3 2001 Ford Mondeo 2.0 - ex politibil

Mk3 2002 Ford Mondeo 1,8 - bytta inn

MK1 1994 Ford Mondeo 1,8 - solgt

2004 Chrysler Voyager 2,4 SE - firmabilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondie

Du får aldri meir strøm på kondensatoren enn ka det er på batteriet i bilen

 

Du mente vel kanskje at man aldri får høyere spenning på kondensatoren en på batteriet?

 

det at kondensatoren er at den har en viss kapasitiv ved en spessiell spenning, og at den ikke kan ha noe høyere spenning der en det som kondensatoren er oppgitt til.

 

F eks. 1.2F 16V kondensator. ( er ikke 100% sikker, skal sjekke det opp )

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by _MazdaPowah_

Hei! Jeg har sett på en del kondensatorer men de fleste er på 16 å 24V. Burde de ikke vær på 12V da? siden spenningen i bilen er på 12? Har ikke lest noen plass om hvor mange volt kondensatorene bør være.

Å er det skadelig om du kjøper kondensatorer med for mange fahrad? lurte på en kondensator på 2.4 eller 5 fahrad. Har to rf punch P3 subber som blir dreven av to monoblokker på 750RMS og har også ekstra batteri.

 

 

Spenningen som er oppgitt sier deg hvor høy spenning kondensatoren tåler.

Absolutt minimum er 15V (ladespenningen på bilen bør jo helst være minst 14.4V).

Gode kondensatorer tåler vanligvis rundt 20V eller mer.

 

Det er ikke skadelig å ha store kondensatorer, dvs de blir aldri for store...

 

For deg holder det nok fint med en på rundt 2F, eller evt to på 1F (bedre, men litt dyrere).

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

 

 

Spenningen som er oppgitt sier deg hvor høy spenning kondensatoren tåler.

Absolutt minimum er 15V (ladespenningen på bilen bør jo helst være minst 14.4V).

Gode kondensatorer tåler vanligvis rundt 20V eller mer.

 

Det er ikke skadelig å ha store kondensatorer, dvs de blir aldri for store...

 

For deg holder det nok fint med en på rundt 2F, eller evt to på 1F (bedre, men litt dyrere).

 

 

Mvh

Stian

 

er du helt dust eller et batteri koker om du lader det over 14,4 volt, huff avmeg.. glad jeg er full nå.. ellers så sulle jeg gitt et mer koreekt svar. kondensatorer tåler ca 24 volt på maks.. men da begynner du å nå grensa.

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by liIIebror

 

er du helt dust eller et batteri koker om du lader det over 14,4 volt, huff avmeg.. glad jeg er full nå.. ellers så sulle jeg gitt et mer koreekt svar. kondensatorer tåler ca 24 volt på maks.. men da begynner du å nå grensa.

 

 

Hvor mange av oss bilstereofolk bruker vanlige syrebatterier?

Min bil lader orginalt 14.4V (det det skal være), men skal opp på et sted mellom 14.7 og 15V når nye dynamoen kommer.

 

Glad du er full jeg også...

Håper ikke du kommer med slike kommentarer endru!

 

Hvor mange volt en kondensator kommer helt an på kondensatoren.

Det finnes f.eks. kondensatorer som er oppgitt til alt ifra veldig lav spenning, og opp til godt over 220V som vi får i stikkontakten hjemme.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondie

Eg kan tenke meg at desse kondensatorane Mazda nevner tåler opp til 16 og 24 V

 

Ikkje er eg elektriker og spenning er strøm for meg i daglig tale Beemer!!

 

 

Ja, jeg vet at det er mange som ikke vet forskjell på strøm og spenning...

Men hvorfor skal folk som ikke har peiling svare?

 

Du svarer heller ikke på spørsmålet her, uansett om du mener strøm eller spenning.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å kunne noe om stereo hvis man ikke klarer å skille på strøm og spenning?

 

Strøm (I) - måles i Ampere. I = U/R (Spenning/Resistans)

I = P/U (Effekt/Spenning)

 

Spenning (U) - Måles i Volt U = RI (Resistans*Strøm)

U = P/I (Effekt/Strøm)

U = W/q (Arbeid/ladning)

U = Ed (Feltstyrke*avstanden)

 

Siste er for beregning av homogene elektriske felt, ikke så utbredt innen stereo, men feks hva spenningen må til for at en tennplugg skal knistre mellom gapet.

 

Og de som fremdeles ikke har grepa peil på¨forskjellen mellom strøm og spenning, må bare klø seg i hodet og gi opp:)

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Earthquake

En bør kanskje ha i bakhodet når man skal kjøpe kondensator at en jo mindre farad kondensatoren har, jo raskere er den. Det viktigste med en kondensator er hvor raskt den klarer å levere fra seg. Det er derfor bedre å ha 4stk 0.5F enn å ha 1stk 2F.

 

Her har du et veldig vesentlig poeng.......

Er ikke noe vitsi med overkill på kondis hvis den bruker 100 år på å levere strømmen som trengs....

 

 

Mvh

 

Corbin KlovnEn

 

Weeee

- Ford Mondeo stv. 2.0 16v -95 mod

X Ford Courier 1.3 illsinte liter -97 mod

X Ford Escort 1.8 Si sen -95 mod

X Ford Fiesta 1.1 enda sintere liter -85 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Earthquake

En bør kanskje ha i bakhodet når man skal kjøpe kondensator at en jo mindre farad kondensatoren har, jo raskere er den. Det viktigste med en kondensator er hvor raskt den klarer å levere fra seg. Det er derfor bedre å ha 4stk 0.5F enn å ha 1stk 2F.

 

 

Ikke helt sant det der heller...

 

Hvor "rask" den er, kommer an på hvilken kondensator-type som er brukt og ESR.

En dårlig 0,5F kondensator kan godt være treigere enn en god på 2F.

 

Et eksempel er mine SS SC-40C.

Disse er hybridkondensatorer, og er bygger opp av en blanding av elektrolytt- og karbonkondensatorer.

Dette fører til at de er raske selv om de er 40F.

ESR på disse er forresten 1,5 mOhm, noe som er bra i sammenligning med vanlige kondensatorer på 1F.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

 

 

Ikke helt sant det der heller...

 

Hvor "rask" den er, kommer an på hvilken kondensator-type som er brukt og ESR.

En dårlig 0,5F kondensator kan godt være treigere enn en god på 2F.

 

Det har sikkert kommet så mye nytt de siste årene som ikke jeg har vært borti:) Men i "gamledager" var det små kondiser som var raske, også var det viktig hvor mange grader celcius de tålte husker jeg. Men det er mange her som er mer oppdatert enn meg på dagens moderne teknikker:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår