Gå til innhold

Kan dynamoen ha tatt kveld?

Ranger emnet


Islanwind

Anbefalte innlegg

Har multimeter ja..

 

Skal gjøre det.

Men viss det er under 13,8 volt, er det sikkert at dynamoen er fucka da?

 

 

Originally posted by Mambo

har du et voltmeter/multimeter?

 

da kan du ta stikkene, en på hver pol på batteriet å skjekke når bilen går, er spenningen på over 13.8 er det OK lading og dynamoen funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Islanwind

Var ute og kjørte accorden i stad, og så merka eg at nærlysene lyste veldig svakt...

Så før eg skulle hjem, så begynte batteri-lampen på dashbordet å lyse..

 

Kan dynamoen ha tatt kveld? :(

 

-Det du bør sjekke da er om viftereima er stram og fin, måle spenning over _dynamoen_ (+ på kontakt på dynamoen og - på karosseri). Hvis målingen er lavere enn 13.4V så er det kanskje på tide med et dynamoskifte dessverre(evt spenningsregulator hvis det finnes på denne, det er en liten klump som er skrudd på med 2 skruer på baksiden av dynamoen).

 

-Hvis du har løs spenningsregulator på dynamoen så kan du skru ut denne og se på børstene på den, er de under ca 1cm bør regulatoren skiftes(Selges på de fleste bilrekvisita forhandlere og koster rundt 120kr)

 

-Hvis målingen er bra(altså over ca 13.4V ) så kan du sjekke om alle ledninger er skikkelig festet og at ingen har løsnet.

 

Originally posted by Islanwind

Kor ligger dynamoen og er det stress og skifte den?

 

Dynamoen ligger vell sånn ca rett nedenfor nesen dn når du åpner panseret vil jeg tro :p

 

Slik ser en dynamo ut hvis du er i tvil

Dynamo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Excaliburz

 

Dynamoen ligger vell sånn ca rett nedenfor nesen dn når du åpner panseret vil jeg tro :p

 

-Hvis du har løs spenningsregulator på dynamoen så kan du skru ut denne og se på børstene på den, er de under ca 1cm bør regulatoren skiftes(Selges på de fleste bilrekvisita forhandlere og koster rundt 120kr)

 

 

Min erfaring er at når børstene er gått, så lyser ikke ladelampa. Ladelampa jordes gjennom dynamoen, sånn at når det lader som det skal, får ladelampa + både fra + på batteri og fra + på dynamo. Når dynamoen stopper, vil + på dynamo bli til - , så ladelampa får + og - . Da lyser den. Hvis børstene er gått, blir det brudd, og lampa vil ikke jordes gjennom dem.

Det ble muligens en litt krøkkete forklaring, men hvis man ser for seg ei pære, vil det være enklere. Pæra er jo en leder, så når den er av, men koblet til jord, vil man måle 12volt mellom + på pæra og + på batteriet. Hadde man satt en bitteliten pære mellom der, ville den lyse med + fra batteriet og - gjennom den store pæra. Når man kobler +12v til + på den store pæra, vil den lille slokke, da den store pæra plutselig har + på den ene sida og - på den andre. Den lille pæra vil da få + på begge sider.

Dette kan fint brukes til litt alternativ kobling av reléer til f.eks. tåkelys. Man kan da , ved hjelp av to reléer lage en automatikk som tenner tåkelyset når parklys er på, men slukker det igjen når hovedlysene skrus på.

 

Kan ikke skjønne at man ikke kunne satt et lite voltmeter i hver bil, så man kunne vært 100% sikker på lading.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Islanwind

Har snakka med høggeriet her..

De trodde det var regulatoren..

Har satt batteriet på lading og skal måle spenninga i morgen..

 

Men VISS eg måler mindre enn 13,8 volt, ka betyr det? kan eg pga det finne ut feilen.. dvs om det er regulator eller dynamo?

 

Regulatoren henger sammen med dynamoen sant?

 

Jeg har ikke vært borti japser der man bare kan bytte regulatoren. Det betyr ikke at det ikke finnes. Finn dynamoen din, og se om det sitter noe særlig med små skruer på baksiden av den. Hvis du har en dynamo fra bosch, er det god sjanse for at du kan bytte bare regulatoren.

 

Batteriet ditt har en spenning på ca. 12 v. Rett etter lading har det muligens litt mer, men ikke noe vesentlig. Start opp bilen, og mål spenningen på batteriet. Det er ikke noe stort poeng å måle på dynamoen med en gang. Normal batterispenning ligger på ca. 12 volt. Måler du noe i nærheten av det (11-12,5) får ikke batteriet lading. Måler du 13v eller mer, får du lading fra dynamoen. 13v er for lite, men da lader i hvertfall dynamoen noe. Spenningen bør ligger over 14v, men en del biler har ladespenning så lav som 13,5 volt.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår