Gå til innhold

4" i golf 2 dash?

Ranger emnet

113deluxe

Anbefalte innlegg

Til info så skal ikke jeg kjøpe noe nytt da jeg har det meste liggende....har tidligere hatt dette anlegget i en annen bil og lurte bare på hvordan det ville gå å sette det inn i golfen... det er et 6.5" komponentsett fra boston, 2stk 8" celestion og en 12" vega sub- drevet av en denon dca 800. Om dette er ideelt eller ikke vet jeg ikke, vet bare at det spilte klart og fint i den forrige bilen jeg hadde det i. Lurte bare på om jeg skulle erstatte komponentsettet med noen 4" i dashen for enkelhetskyld, er fullt klar over at lyden ikke blir det samme.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DeeLuxe

Til info så skal ikke jeg kjøpe noe nytt da jeg har det meste liggende....har tidligere hatt dette anlegget i en annen bil og lurte bare på hvordan det ville gå å sette det inn i golfen... det er et 6.5" komponentsett fra boston, 2stk 8" celestion og en 12" vega sub- drevet av en denon dca 800. Om dette er ideelt eller ikke vet jeg ikke, vet bare at det spilte klart og fint i den forrige bilen jeg hadde det i. Lurte bare på om jeg skulle erstatte komponentsettet med noen 4" i dashen for enkelhetskyld, er fullt klar over at lyden ikke blir det samme.

Da ville jeg i hvertfall droppa 4" coax. Bruk Boston frontsettet på dashbordet og i fordøra (6" krever litt arbeid med å montere i døra, men ikke halvparten så mye som 8" som noen foreslo her), så har du subbene bak. Jeg ville heller hatt 2 12-tommere enn 2 8 tommere og 1 12 tommer, men som du sier så skla du bruke det du har og Celestion Ap8 er jo ikke noe dårlig høyttaler.

Bygg kasse til 8" også (ca 10L pr kammer) og de spiller bra med bass og fyller ut bassområdene rundt 100 hz.

Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Ser at du rådes til å benytte 4" foran av flere her, men tror du må tenke litt over hvor installasjonen din skal ende.

Dersom du installerer 4" eller 4" coax på dashbordet, så trenger du fremdeles helst midbass i fordørene og da har du 3 veis-sett foran. I tillegg har du 8" i hattehylla og hvis du skal ha sub i tillegg (f.eks 12" i kasse), så ender du opp med et 5 veis-system...ikke akkurat ideelt nei...

Jeg står på at du burde droppe 4"... At noen har noe å selge betyr ikke at du burde kjøpe det :)

Et 3-veis system som er skikkelig montert og av litt kvalitet vil jo spille helt sinnsykt..Så enkelt er det..

Et toveis system vil ikke spille like bra..Mener nå jeg..Etter å ha hørt ihvertfall en bil med skikkelig treveis-system, flere å da men..

Så jeg tror jeg ville ha kjøpt et 4" sett i tillegg til det han har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sirsnare

Et 3-veis system som er skikkelig montert og av litt kvalitet vil jo spille helt sinnsykt..Så enkelt er det..

Et toveis system vil ikke spille like bra..Mener nå jeg..Etter å ha hørt ihvertfall en bil med skikkelig treveis-system, flere å da men..

Så jeg tror jeg ville ha kjøpt et 4" sett i tillegg til det han har..

Hvorfor det, det eneste dette 3-veis-systemet har i tillegg til et toveis-system er mer og overlappende mellomtone mellom 3 kHz og 150 hz. Med 6 høyttalere foran burde man dessuten ikke bruke det passive LP-filtret til 6", dvs man må bygge eget filter til både 6" og 4"'erne (eller dele aktivt, men da må 4" og 6" sitte på hver sin forsterker)

Ja 3 veis-system kan spille kjempebra hvis man har nok innstillingsmulighetet og endel peiling, men sannsynligvis vil et toveis-system være enklere å få til å spille bra. Kvalitet fremfor kvantitet.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,et toveis system er helt klart lettere å få til,men som du sier,hvis en har nok innstilings muligheter og kan litt,så vil jeg si at et treveis system er bedre..ofte mer jobb men..

Tror det er litt enklere å dele aktivt enn å lage eget filter..:D For de fleste,kanskje ikke alle..

Men jeg ville ihvertfall hatt treveis hvis jeg kun trengte å kjøpe en 4" i tillegg til det jeg hadde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Jeg ville heller hatt 2 12-tommere enn 2 8 tommere og 1 12 tommer, men som du sier så skla du bruke det du har og Celestion Ap8 er jo ikke noe dårlig høyttaler.

Bygg kasse til 8" også (ca 10L pr kammer) og de spiller bra med bass og fyller ut bassområdene rundt 100 hz.

Lykke til :)

Husker det var et par Golfer fra HiFi klubben på nittitallet som kjørte med Celestion 8" midbasser i dørene. Var vel AP8.

Bassen i seg selv, er skikkelig ok, men en eventuell dørmotasje krever MYE arbeid.

Dem var med på den årlige "HiFi klubben på tur", som var promotion touren til "klubben".

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær OBS! på AP8!!!

Har hørt at de tåler begrenset med fuktighet før de løsner i skjøten mellom membran og oppheng.

Brukte selv AP8 i dørene på min bil tidligere men kan allikevel ikke trekke fram noe positivt med dem.

Hadde nok passet bedre i kickpaneler og lukket kasse.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Vær OBS! på AP8!!!

Har hørt at de tåler begrenset med fuktighet før de løsner i skjøten mellom membran og oppheng.

Brukte selv AP8 i dørene på min bil tidligere men kan allikevel ikke trekke fram noe positivt med dem.

Hadde nok passet bedre i kickpaneler og lukket kasse.

Mvh

Pål

Er så lenge siden jeg var borte i dem, og husker ikke hvordan dem låt i en dør, men mener å huske at jeg likte dem i egen ordentlig kasse da jeg hørte det. Kan selvfølgelig ha endret mening om jeg hører dem nå.

fuktighets problemet kjenner jeg ikke til.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider