Gå til innhold

NeonMuffler: Bmw 318i - BMW 335tic prosjekt

Ranger emnet


NeonMuffler

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

litt info om m3:)

 

Den første M3 som var en prototype ble offisielt vist for publikum på Frankfurt Motorshow i september 1985, det var ikke før på slutten av 1986 at BMW begynte å produsere og selge M3 for fullt. Karosseriet var bygd opp fra den populære 3-serien E30 som ble introdusert i Norge i 1983. Den første produksjonen av M3 sedanversjonen ble bygd i september 1986 og varte fram til desember 1990. I mai 1988 ble M3 cabriolet introdusert for publikum, og cabrioletversjonen ble produsert helt til juli 1991. Totalt ble det bygd 17.970 M3 E30’er, 17.184 av disse i sedanversjon og 786 var cabrioletversjon.

 

Motorsportavdelingen til BMW ble grunnlagt i 1972 og hadde bygd flere M-modeller blant annet BMW M1 som ble produsert i perioden 1979-1981. M1 ble en fantastisk racingbil men BMW ønsket en modell som de kunne bruke i gruppe A Touring racing, det vil si Deutsche Touring Mesterskap (DTM-løp). For at man skulle kunne kvalifisere seg for DTM måtte man ha en standardbil som det var produsert minst 5000 eksemplarer av før man kunne godkjenne en slik bil for DTM. BMW Motorsport bygde de 5000 første M3’er i perioden fra september 1986 til 1. Mars 1987, mesteparten av disse bilene ble bygd i Munchen, ettersom produksjonen ble for stor for BMW Motorsport’s fabrikk i Garching.

 

M3 E30 ble ikke bygd på samme måten som standard 3-serie, men ble bygd på en helt annen måte, blant annet ble skjermene mye bredere, støtfangere, tak og hekk var helt ulik den vanlige 3-serien, faktisk er det hele tjueen forskjellige utvendige deler som skiller M3 fra vanlig 3-serie.

M3 kom med den karakteristiske vingen bak som etter hvert ble modifisert på Evolutionmodellene, samt frontspoileren i støtfangeren ble også modifisert. Interiøret var identisk med standard 3-serien, bortsett fra at M3 ble levert med sportsseter, faktisk to forskjellige typer, en mer Recarolignende – som var en del større en de vanlige sportssetene. Innertaket var sort som var standard på alle M3’er. Ellers kunne man velge skinn eller tøy i interiøret. Skinnsportratt (M-technic) og girkule var også standard, aircondition og soltak var valgfritt, samt 3 forskjellige bordcomputere var tilgjengelige. En snedig liten sak var kartleserlamper i innvendig speil og små diskanthøytallere i hjørnet på øvre del av framdørene.

Instrumenteringen var standard med røde nåler og med M merke i midten av instrumenthuset.

Andre ting som kunne bestilles fra 1988 var EDC – Elektrisk demping kontroll, hvor man kunne justere hardheten på støtdempere innenfra i bilen, det var en kostbar innretning, veldig få M3’er ble levert med EDC.

 

Motoren ble bygd av BMW Motorsport, firesylindret sekstenventilers 2,3 liters motor som ytet 195 hk med katalysator og 200 uten ved 6.900 rpm. Motoren var bygd for høyt turtall som da også hørtes når man kjørte langturer.

 

M3 E30 er blitt i de senere år en hobbybil for entusiaster og det begynner faktisk å bli sjeldnere å se en bil som er strøken. Noen tar vare på dem - andre ikke, sistnevnte resulterer til motorhavari og rustangrep som utvikler seg fritt. M3’en ble solgt til stort sett alle land, hele Europa inkludert England (det ble kun bygd venstrestyrte M3’er, derfor har flere M3’er blitt importert fra England). M3 E30 ble solgt til Japan og USA, USA fikk 5300 M3’er og av disse gikk 296 til Canada. USA versjonen ble kun levert med 195 hk motoren, ingen spesialutgaver (Evolution’er) ble levert til USA, samt at USA-versjonen hadde samme girkasse som satt i BMW 635 Csi, med første gir fremover.

 

M3 E30 Fakta

Basisversjonen M3:

Motor: S14 B23 M-Power, fire-sylindret rekkemotor med blokk i støpejern, og aluminium DOHC 16-ventilers topp.

Volum 2 302 ccm, boring og slaglengde 93,4x84,0 mm, kompresjon 10,5:1. Bosch ML Motronic innsprøytningssystem.

200 HK ved 6 750 rpm (195 HK med katalysator), 238 Nm ved 4 750 rpm ( 230 Nm med katalysator).

Bakhjulsdrift med motoren foran. Utveksling 3,25:1, 25% sperret differensial.

Femtrinns manuell girkasse, Girutveksling I:3,72 II:2,40 III:1,77 IV:1,26 V:1,00 R:4,23 :1.

Fjæring: MacPherson, Spiralfjærer og Boge gassdempere på forstillingen.

Spiralfjærer og Boge gassdempere på bakstillingen.

Styring: Tannstangstyring (19,6:1), servo

Bremser: Servodrevet 284 mm ventilerte skiver foran, 250 mm skiver bak, ABS.

Hjul: BBS 7x15 lettmetall felger med 205/55 VR15 dekk foran og bak.

Egenvekt 1 200 kg.

 

M3 USA modell

Alle detaljer som på M3 bortsett fra:

Motor: 192 HK ved 6 750 rpm, 230 Nm ved 4 750 rpm. Katalysator.

Transmisjon: Total utveksling 4,10:1.

Femtrinns manuell girkasse (med 1.gir fram – altså motsatt av standard M3), Egenvekt 1 302 kg.

 

M3 215 hk modellen

Alle detaljer som på M3 bortsett fra:

Motor: 215 HK ved 6 750 rpm, 230 Nm ved 4 600 rpm. Treveis katalysator.

Fjæring: Kunne fås med EDC styring fra Boge.

Optikk: Topplokket og luftinntaket på motoren var lakkert i Motorsport farger.

 

M3 Evolution 1

Alle detaljer som på M3 bortsett fra:

Motor: Kom bare med 200 HK motor uten katalysator.

Kun produsert i 1987.

 

M3 Evolution 2

Alle detaljer som på M3 bortsett fra:

Motor: S14 Evo M-Power, Kompresjon 11,0:1.

220 HK ved 6 750 rpm, 245 Nm ved 4 750 rpm.

Transmisjon: Total utveksling 3,15:1.

Optikk: Større frontspoiler, dobbelbladet vinge bak. Macao Blue, Nogaro Silver og Misano Red lakk, topplokket og luftinntaket på motoren var lakkert i Motorsport farger.

Interiør: sølv farget stoff innredning og sølv farget skinn seter.

Hjul: BBS 7,5x16 lettmetall felger med 225/45 ZR16 dekk foran og bak.

Dimensjoner: Lettvekts materiale i spoiler, vinge og støtfangere. Egenvekt 1 190 kg.

 

M3 Europa Meister 88

En spesialutgave som ble kalt Europa Meister 88 Celebration, og ble signert av Roberto Ravaglia etter hans M3-seier i European Touring Car Championship i 1988.

Alle detaljer som på M3 bortsett fra:

Motor: Kom bare med 195 HK motor med katalysator.

Interiør: skinninnredning og skinnseter.

 

M3 Cecotto/Ravaglia

En spesialutgave som ble signert av de to dyktige M3 race-kjørerne, Johnny Cecotto og Roberto Ravaglia. Cecotto signerte 480 eksemplarer som ble solgt på kontinentet, mens Ravaglia signerte 25 eksemplarer for det Britiske markedet.

Alle detaljer som på M3 bortsett fra:

Motor: 215 HK ved 6 750 rpm, 230 Nm ved 4 600 rpm. Treveis katalysator.

Optikk: Større frontspoiler, Ravaglia modellene hadde også dobbelbladet vinge bak.

Nogaro Silver og Misano Red lakk, topplokket og luftinntaket på motoren var også lakkert i samme farge som bilen.

Interiør: Kjørekomputer, el. oppvarmet frontrute, girkule med lys.

Hjul: BBS 7,5x16 lettmetall felger med 225/45 ZR16 dekk foran og bak.

 

M3 Sport Evolution 3

Alle detaljer som på M3 bortsett fra: Motor: S14 B25 M-Power, Volum 2 467 ccm,

boring og slaglengde 95,0x87,0 mm, kompresjon 10,2:1.

238 HK ved 7 000 rpm, 240 Nm ved 4 750 rpm.

Kjennetegn i motor: Røde plugghetter.

Transmisjon: Total utveksling 3,15:1.

Fjæring: Forstillingen senket 10 mm.

Optikk: Flaps på undersiden av frontspoiler og på toppen av vingen bak (begge justerbare i tre trinn).

Tåkelysene var byttet ut til fordel for luftinntak for bremsene.

Brilliant Red lakk og Jet Black,

støtfangerne hadde striper med kontrastfarge.

Interiør: M-ratt, girstang og håndbrekk med ruskinn.

Girkule med lys, Motorsport framseter med anthracite-stripet stoff, eller kunne fåes med sort helskinn.

Hjul: BBS 7,5x16 lettmetall felger med 225/45 ZR16 dekk foran og bak.

 

M3 Cabriolet

Alle detaljer som på M3 195 HK, 200 HK og 215 HK versjonene bortsett fra:

Dimensjoner: Lengde 4 345 mm, høyde 1 370 mm.

Egenvekt 1 360 kg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bra Christian =) Kult å ha luftinntak som skiller seg ut litt :)

 

Kidn: Jævlig bra innlegg! notin

takk takk:)

er lei de som man kjøper og limer på,man må skille seg "litt" ut:P

kjøper svart netting i morra;)

 

BMW 335i Turbo prosjekt sponsing ønskes!

http://www.NeonMuffler.com Endelig oppe!

Gatebil Magazine Freelancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk:)

er lei de som man kjøper og limer på,man må skille seg "litt" ut:P

kjøper svart netting i morra;)

Hva brukte du for å lage hølet så fint og rundt?

Skulle laga dette selv, ikke samme inntak men ;)

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med netting, når du alikevell skal lakke hele bilen? - er nok lettere å lakke uten gitteret sombrero

 

Men ingen skal si at det ikke blei fett, for det blei det, og det at du skiller deg ut, det er bare digg! bra arbeid!

setter ikke netting på ordentlig fast, for da kan jeg ta den av når bilen lakkes;)

 

BMW 335i Turbo prosjekt sponsing ønskes!

http://www.NeonMuffler.com Endelig oppe!

Gatebil Magazine Freelancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går jo å bruke en hullbor også tegne rette strekker mellom hulla ved så og brukke vinkelsliperen! :)

er også en mulighet:)

jeg tusja på sånn ca, så tok jeg maskeringsteip og lagde rette linjer. så kutta jeg langs teipen;)

 

BMW 335i Turbo prosjekt sponsing ønskes!

http://www.NeonMuffler.com Endelig oppe!

Gatebil Magazine Freelancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff:( det var no i det største laget? kunne no hatt på hin siden så du fikk den rett ved luft filteret?

 

kidn

 

Vil antagelig gjøre at varmen fra manifolden som ligger nesten rett under kommer lettere ut av motorrommet. Er en fordel siden den planlagte motoren skal plasseres langt bak mot torpedovegg. Han har jo også endel tanker om turbo på sikt også....

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn! Nå har jeg lest ALLE sidene (hoppet over et par innlegg kanskje ..) og jeg må si jeg er MEGET imponert! :D Misunner ditt pågangsmot og din kunnskap! :pray

 

Bilen ser jævlig bra ut! Stå på!

hehe, takker:)

fint at du liker det:D

 

etter en tur på Rudskogen, møtte jeg en som har satt en 3.5 hartge motor i sin E30!

luftfilteret ligger rett under ventene jeg har kuttet i panseret mitt:D

legger opp noen bilder i morra;)

 

BMW 335i Turbo prosjekt sponsing ønskes!

http://www.NeonMuffler.com Endelig oppe!

Gatebil Magazine Freelancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se og nyt. Luftfilteret ligger akkurat der hvor Neonmuffler har kuttte hull i panseret.

Og rett over eksosmanifolden så mye god og varm luft er tilgjengelig til alle døgnets tider..Noe jeg ikke fatter med denne konstruksjonen er hvorfor innsuget er snudd mot eksos-siden. Sikkert noe tyskerene har tenkt på som jeg ikke fatter, men det er jo engang slik. Uansett så blir det sikkert bra greier til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rett over eksosmanifolden så mye god og varm luft er tilgjengelig til alle døgnets tider..Noe jeg ikke fatter med denne konstruksjonen er hvorfor innsuget er snudd mot eksos-siden. Sikkert noe tyskerene har tenkt på som jeg ikke fatter, men det er jo engang slik. Uansett så blir det sikkert bra greier til slutt :)

 

På E30 333i, som ble produsert for Sør-Afrika (!), brukte BMW endel Alpinadeler for å få M30 i E30, bl.a. et plenum som flytta lmm over på venstre side.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår