Gå til innhold

Hvordan virker telefonmute på Blaupunkt? (Automatisk mute og politiradio via stereo)

Ranger emnet

Zamot

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er mulig å lage en smart løsning med politiradio avspilling via bilstereoen og muting av musikken.

Har Blaupunkt spiller. Det er tilkobling for følgende:

"Telefon / Navi NF in + "

"Telefon / Navi NF in - "

"Radio / Navi Mute active (low)" - denne finnes i to av kontaktene.

Da er spørsmålene:

-Hva slags signal vil spilleren ha inn som mute-signal? 12V når det skal mutes eller hur?

-Vil telefon inngangen fungere med signal fra en politiscanner slik at lyden kommer via bilstereo-høyttalerene? Hva slags spenningspenn vil helst spilleren ha?

Monteringsanvisning/tegning her.

Bruksanvisning her.

PS! Trenger ikke masse synsing fra folk som ikke har peil (og spesielt ingen diskusjon om lovligheten av politiscanner eller lignende!), men setter selvsagt pris på all hjelp!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by olsen

Er vel Audio In i form av phono kontakt bakpå spilleren , isåfall bruker du bare en jack->phono kontakt og plugger i hodetelefonuttaket på politiradioen og inn i phono kontakta på spillern :)

For det første så er det ingen phonokontakter bak.

For det andre hadde jeg nok skjønt det om jeg ønsket å koble det slik.

For det tredje er det ikke en slik kobling jeg ønsker, fordi da vil lyden ikke bryte inn i musikken, dvs enten musikk ELLER scanner (har forøvrig brukt denne løsningen før i en annen bil).

Men du har rett i at jeg uansett må bruke jack plugg for å få signalet ut fra scanneren. ;)

Poenget er altså om jeg kan bruke telefon mute og telefonlyd-ut-i-bilstereohøyttalerene - funksjonene for å la scanneren bryte inn mens jeg hører musikk hver gang de sier noe.

Har altså tenkt å koble radioen på telefon-inngangen, og samtidig få mute-funksjonen til å fungere. Om jeg er heldig er det bare å koble signalet fra scanneren på mute-inngangen, men det er altså det jeg lurer mest på, hva slags signal denne tar inn (mulig jeg da må bygge en dings som gir ut 12V eller noe hver gang den får lydsignal fra scanneren).

OT:

MeSs: scanneren fungerer fint! Kan til og med prate med den! ;)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult :) Hvor får man kjøpt de? sier de ifra når du nærmer deg en politibil ellerno? siden det er politiSCANNER?

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MeSs

Kult :) Hvor får man kjøpt de? sier de ifra når du nærmer deg en politibil ellerno? siden det er politiSCANNER?

MeSs

For å være korrekt så er det jeg har en (jakt)radio. En scanner vel betegnelsen på en radio-mottager bare (som holder til lytting).

http://www.vhf.no er importøren til Icom i Norge og bør kunne hjelpe med forhandler. Masse tråder på forumet om "politi"scannere, hvilke som er best og hvor man får kjøpt.

Fortsatt ingen som har peil på telefonmuting? (Gjerne andre enn Blaupunkt - det fungerer sikkert likt!)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by Zamot

Ingen som kan fortelle meg hvordan telefonmuting fungerer?

Dette fungerer bare på bilmontert hansfree.

Når tlf'en ringer demper den musikken og du får stemmen til den du snakker med via høyttalerene i bilen.

Hvilken Blaupunktspiller er det du har?

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Ingen som kan fortelle meg hvordan telefonmuting fungerer?

Den skal mest sannsynlig ha +12volt som signal for når den skal mutes. Ihvertfall vil min Pioneer ha det, og handsfreen min sender visstnok ut 12v når den vil at radioen skal mute. Så da blir bare spørsmålet om du klarer å få 12v på riktig tidspunkt.

Og så er det sikkert en inngang for lyden som du må ta fra scannerens hodetelefonutgang eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dag-Johansen

Dette fungerer bare på bilmontert hansfree.

Når tlf'en ringer demper den musikken og du får stemmen til den du snakker med via høyttalerene i bilen.

Hvilken Blaupunktspiller er det du har?

Se link til bruksanvisning over... (Regner med det funker likt på de fleste spillere da, så kan ikke skjønne at det spiller noen som helst rolle - man kobler vel til bilmontert handsfree uansett merke).

Originally posted by Ford_V6_Power

Den skal mest sannsynlig ha +12volt som signal for når den skal mutes. Ihvertfall vil min Pioneer ha det, og handsfreen min sender visstnok ut 12v når den vil at radioen skal mute. Så da blir bare spørsmålet om du klarer å få 12v på riktig tidspunkt.

Og så er det sikkert en inngang for lyden som du må ta fra scannerens hodetelefonutgang eller noe sånt.

Takk.. Skulle jeg tippe, så ville jeg tippet det. Jeg får prøve og måle litt en dag. Så får heller neste utfordring være å lage en dings som gir ut 12V når den får audiosignal inn. Får jeg det til, så er det sikkert fler som er interresert hehe :)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne tråden nå mens jeg leste tidligere poster.. Kan peke deg ut en bedre måte hvis du ønsker bruke en hundrelapp eller to på dette prosjektet ditt :D

Kjøp en FM-modulator med TA-brytning (Traffic Announcement). Disse er mini-jack i ene enden og andre enden kobles mellom radioantennen og spilleren. Sett så radioen på Auto-TA (eller TA) og hver gang noe skjer på politiscanneren vil radioen slå over og du får lyden fra scanneren inn på stereo'n :)

Iom at aller fleste politiscannerene kutter strømmen fullstendig til minijacken når det ikke er aktivitet blir dette en meget bra løsning.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider