Gå til innhold

Hvilken kam?

Ranger emnet


EvenS

Anbefalte innlegg

Generelt

VW sin 1781ccm SOHC 8v motor ble lansert i yngre steinalder, og er etterhvert blitt en klassiker. Teknisk sett deler den mange deler med de andre 8v VW/Audi motorene på 1.3, 1.6 og 1.8 motorene, men har høyere kompressjon, og topp med større ventiler. Den kom først med mekanisk innsprut og 112hk, men fra og med 1989 modellen, betegnet PB, ga den takket være en katalysator 107hk og et vesentlig redusert dreiemoment. I 1992 kom GTI tilbake som Golf3, denne gang som 1984ccm 2E med "chippbar" motorstyring og 115hk.

 

1.8 8v motoren er bygget for dreiemoment og drag i mellomregisteret, mens den i forhold til 16v mangler drag på høye turtall. Det betyr i praksis at en Golf2 8v føles og tildels er omtrent like sprek i daglig bruk som en 16v. I Golf3, derimot, er 2.0 16v motoren en perle mens de første årgangene av 8v kom med 2E motoren. Flere av de eksemplar av denne motoren som vi kjenner til plages med overdrevent ivrig bensikuttfunksjon og kan føles slapp, uinteressert og lite responsiv. Dette skyldes langt på vei overivrige bensinkutt- og bensinsparefunksjoner, og kan reduseres med et trimchip.

 

En Golf2 8v gjør unna 0-100 sprinten på ca. 9.5sek, mens en urørt Golf3 2.0 115hk nok strever med å komme under 10sek. Motorene er solide og, med unntak av ladespenningen, driftssikre og det er relativt uvanlig å se lekkasjer på dem.

 

 

Trimmming av 8v:

 

Disse motorene svarer bra på tradisjonell trimming.

 

Vi anbefaler å bytte ut luftfilteret til et sportsfilter. Det finnes bare koniske filter til 1990 og nyere modeller av denne motoren, men Jamex selger en sk. Powerbox, som i praksis er en oppkuttet filterboks der veggene er erstattet med filtermateriale. Dette kan man gøre mye billigere og omtrent like bra selv. Tidlige motorer har en luke på skjerm-side-veggen av luftfilterboksen; ta denne ut. På nyere filterbokser er det nødvendig å borre/skjære noen store huller i frontveggen av boksen. Dette vil gi mere luft til motoren på bekostningen av lyd - du får et vellystig brøl på fullgass. Sørg for at motorne får kald luft, kutt bare i veggene som vender bort fra motoren, og legg evt. opp en slange med "fartsvind".

 

Eksos er gunstig på disse motorene men gå ikke over 63mm, da risikerer du å miste alt som ligner på bunndrag. Har den kat så vurder å fjerne den.

 

For å få fart på en 1.8 GTI er det godt mulig at det mest kosteffektive er å sette i en 2.0 motor. Her kan det være gunstig å beholde 1.8 topp og innsprut, spesielt dersom donormotoren er en 2E da denne har svært små ventiler.

 

 

Utdrag fra test i Golf Extreme:

 

Kam Løft(mm) Grad Tomgang/Lav/Mid/Topp Effekt

Standard

VW 1.8 GTI std std 9/7/5/4

Snill kam med god tomgang, sterk i mellomregisteret men mister interresen ved 5000 omdr. 83dhk/5250

Piper BP285 10.92 276 7/8/8/9

Testvinner!

Brukbar tomgang, sterk i mellomregisteret og eksplosiv forbedring på turtall. "økte i hele registeret, bra all-round kam med killer punch i toppen"

96dhk/5500

 

+4dhk/3000

+9dhk/4000

+10dhk/5000

+14(!)dhk/5500

+13dhk/6000

 

TSR Euroteh 203 11.6 282 7/7/6/8

Den ville av de to TSR kammene i testen. På eller litt under original kurve til 4500, hvor den øker raskt. 93dhk/5500

 

+7/5000

+11dhk/5500

+10dhk/6000

 

TSR Eurotech 202 11.2 268/272 8/7/7/7

Snillere enn 203, med assymetrisk utforming. Bra tomgang, sterk hele veien, "imponerende kam uten svakheter, men kan ikke måle seg med BP285" 91dhk/5500

 

+6/3000

+5/4000

+7/5000

+9/5500

+4/6000

Kent GS2H 11.32 270 8/6/5/7

Tomgang bedre enn original!

Som original opp til 4500. Mistet ingenting, og økte bra i toppen, men kunne ikke måle seg med BP285 i mellomregisteret. 91dhk/5500

 

+2/2500

+7/4500

+9/5000

+9/5500

+9/6000

 

Kommentar til artikkel:

 

Alle kammene ble testet i samme bil, en 1990 modell GTI gått 160.000km. Kammene ble montert på originale timing merker, mens det anbefales å montere et justerbart kamdrev for fintuning av kamvinkel. TSR har i ettertid kommentert at Ecotech 203 er en kam for 2.0 motorer, der den vil gi bedre tomgang og mer mellomregister. Piper BP285 blir av noen tunere og blader ansett som vill til bruk i en 1.8 motor, da den kan gi vel dårlig omgang.

 

 

Trimming av Golf3 2.0 8v:

 

For 2.0 115hk motorene er det første man trenger et chip og et luftfilter!

 

Med chip, filter og kam kan man nå 130-135hk men her setter ventilstørrelsen stopp. Med porting og større ventiler kan man nå ca. 150 meget kjørbare hk. Et mulig alternativ kan være å montere en eldre (Golf2) GTI topp, hvis man flytter over alt av innsprut skal dette i visstnok være plug'n'play og gi en del hk.

 

Når det gjelder biler med katalysator anbefales det ikke å montere kammer med større durasjon enn 268, høyst 270 grader, dette gjelder tildels også selv om man tar bort kat'en. I tillegg er det nødvendig å montere et matchet chip, eller få motoren satt opp på ruller.

 

Mer lokale kilder - Børge - antyder at kanskje den beste kammen til en 2E i daglig bruk er en 268 graders Dr. Schrick, da denne kombinerer bra tomgang med ekstra krefter i mellomregister og topp. Dr Schrick ansees da også av mange "kjennere" som kanskje de beste kammene.

 

Bytt ikke kammen uten å chippe bilen, da overlappingen vil overhete kat'en...

 

 

Noen eksempler:

 

Oettinger 2E: kam, chip, filter - 132hk, med porting og større ventiler - 148hk

Hartmann 2E: kam, porting, chip - 138hk

GTI Engineering 2E: kam, chip - 132hk, med filter og større ventiler - 142hk.

AMD 2E: Kent GS2H, porting, større ventiler, chip, filter, bakpotte - 147hk

 

 

Hentet fra http://www.vwteamgti.com

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror jeg hadde en finger med i spillet i det du skrev Jonte :D ...men det ble skrevet i '97-98 en gang så det kan være at en del ting har skjedd siden den gang.

 

Piper 285 kammen har fått en del kritikk andre steder, den er på 275 eller 276 grader, og så skarpe kammer passer gjerne best mellom 5000 og 8000 omdreininger, så jeg vet ikke om dette er så veldig bra til en bil i daglig bruk. Som bane/bus-bil er det sikkert et godt valg. Tomgang er i alle fall ikke noe sterkt område...

 

Personlig ville jeg tenkt gjennom bytte til 16V en gang til, men hvis du vil bytte kam ville jeg sjekket i amerikanske nettbutikker, 8V er gått ut på dato i USA og kammene går billig. Og bytt løfterne samtidig når du først har ting oppe.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noen av disse da? Hvem er best? Jeg kunne tenkt meg litt mere effekt på toppen i Golfen min også

 

Mk2 GTI 8v fast road 260° duration - £158

Mk2 GTI 8v fast road 276° duration - £158

Mk2 GTI 8v road rallye 294° duration - £158

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by greenrallye

Vs motor sliper kammer etter ditt ønske. Koster rundt 2500for en kam.

 

Tlf nr til han finnes på http://www.vsmotor.no

 

 

Er dette nye kammer? Eller bare omslipte orginalkammer?

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår