Gå til innhold

stilling av tenning

Ranger emnet

dj_maz

Anbefalte innlegg

ja må stille tenninga mi på en B19 motor eller b20 er ikke helt sikker på hva det er. men når jeg skal stille tenninga så har jeg jo tenningslykt. noen som vet hvor mange grader svinghjulet skal ligge på ? noen som har noen triks til og gjøre dette her ? har som sagt aldri gjort det før.

BMW 325i Cabriolet (1991)(Alpina topp og 284 kam)

Mazda 323 GLX 1,5 1989 (Vinterbil)

Ford Sierra Cosworth (86)(orginal vingebil)

Sierra 2.0 L 85 mod

Mazda E2000 kassebil (herjevogn)

Nissan Cherry 1,5 (herjebil)

Volvo 240 DL 85 mod (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må koble prøvelampa på den nermeste pluggen (fra fronten) å spenning på batteriet...! så hålder du lyse på det nederste reimhjulet foran på blokka, da skal du se et merke på reimskiva som er på linje med tallene på merke rett over! Der ser du ganske enkelt hvor mange grader den er på nå... når du skal justere dette må du løsne på den skruen nederst på fordeleren som står i et ovalt hull... da kan du vri på fordeleren samtidelig som du ser på merket på reimskiva...! Da er det bare å vri til du treffer riktig grader..! Det er faktisk mye enklere å se det merket på reimskiva hvis du setter et tusjmerke på / rundt stripa før du begynner!

Er ikke sikker på hvor mange grader den skal stå på... (trur det er 12)... MEN hvis du kjøper haynes boka om 240 hos en bilrekvesita butikk så står alt greit forklart dær... Den boka er kjekk å ha når man ikke har prøvd før..!

hehe... dette ble litt langt å dårli forklart.. Håper dette kan være til noe hjelp lell!

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo_wizard

Det skal være merker på reimhjul og registerdeksel foran på motoren, på B20 er det vanligvis 10 graders fortenning.

På B19 er jeg ikke sikker(B230A skal ha 8 grader), men det er vel en mulighet å kikke i instruksjonsbok eller lignende

Heyyy... kom meg i forkjøpe på den dær.... Tar så lang tid å skrive så mye da vet....!

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skjønte hva du skrev. hehe har vert borti det sammen med en kamerat så har en viss peiling på hva du snakker om. hehe så jeg får ta og kikke litt på det etter jeg er ferdig på jobb i natt. men var igrunn bare gradene jeg lurte på så prøver på rundt 10 -12 så ser jeg hvor det havner hehe. men da har jeg i hvertfall litt mere peiling enn før :)

BMW 325i Cabriolet (1991)(Alpina topp og 284 kam)

Mazda 323 GLX 1,5 1989 (Vinterbil)

Ford Sierra Cosworth (86)(orginal vingebil)

Sierra 2.0 L 85 mod

Mazda E2000 kassebil (herjevogn)

Nissan Cherry 1,5 (herjebil)

Volvo 240 DL 85 mod (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider