Gå til innhold

enda en skilt tråd

Ranger emnet

tobbern

Anbefalte innlegg

lest uendelig av disse trådene, mye fram og tilbake ang hva som lønner seg og hva som er lov når det kommer til skilter på bil.

Hvis jeg har forstått riktig er følgende ulovlig og kan medfølge dokfalsk:

-skilt i form av klistremerke

-lite skilt som ikke er godkjent\merket i vognkort

-alle typer skilt som ikke er levert ut av biltilsynet

Følgende er ulovlig men medfølger kun bot i verste tilfelle:

-kjøre uten skilt

-ha skiltet i frontruta.

Med det sagt så har jeg ikke noen forventninger om å få lite skilt godkjent på den nye bilen (eclipse gsx på vei fra usa). Det ser ikke bra ut på noen måte med det "store" skiltet på bilen min. Jeg står da ovenfor ett valg:

A: Ordne små skilter til parkeringsplass å risikere dokfalsk

B: kjøre uten å risikere bot.

Det er vel lettere å bli stoppet hvis man ikke har skilt i det hele tatt framfor lite skilt.

Noen som vet om det beste stedet på frontfangeren å ha ett stort skilt på bilen min hvis jeg blir sittende igjen med slikt skilt?

Mvh

tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg råder deg til å ligge unna å kjøre med "falskt" skilt, det kan koste deg dyrt senere i livet. Dokumentforfalskning ser absolutt ikke bra ut på rullebladet ditt, når du f.eks søker jobb.

Å kjøre uten skilt er nesten bedre, da jeg regner med at man kun får et forenklet forelegg for sånt, men er ikke helt sikker .. det beste blir vell å kjøre med skilt i ruta forran, så lenge du har et ordentlig skilt bak...

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar...

Sykt kjipt å få dokfalsk over en sånn filleting det er jeg helt enig i, ikke at man føler at det er så ulovlig eller farlig men politiet\biltilsynet har makten til å anmelde dette og utfallet kan bli verre enn ventet.

Som den står nå har det faktisk ikke vært skilt foran, bilen ble kjørt uten i statene

:rolleyes: noen som kommer unna med slikt..

Husker ikke helt hvordan det er, må man skru på skiltene nede på biltilsynet når bilen blir førstegangsregistrert? Leter etter smarte måter å henge skiltet. Kan man henge\feste det i vinkler, kappe kanter e.l. på skiltet? Tenkte kanskje å trimme kantene en del å prøve å sette det skrått oppover nederst i intercooler åpningen..

Alle svar blir satt pris på.

Mvh

tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ehrnst

gjør som kompisen min gjorde på eclipsen, strips det fast i gitteret forran, eller ha det i ruta:) jævlblir det jo uansett:cool:

er desverre en stor intercooler der det "skulle" vært gitter;)

kanskje jeg kan få lite firkantet foran? siden det er import bil fra usa og greier:)

Mvh

tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de småe skiltene tatt ut av produksjon eller noe?

Da jeg var oppe på tilsynet sist,spurte jeg om jeg kunne få bestille et lite skilt for å ha foran,og da spurte de om hvorfor,og jeg sa for syns skyld.. Da sa hu bitcha bak disken der at hu ikke var helt sikker på om jeg kunne få det,og hun kauka på en av de skikkelige paragrafrytterne som sitter på rekke og rad inne på kontorene der. Han kunne fortelle meg at så lenge jeg har plass,altså så lenge det er avsatt plass til stort skilt i fangeren på bilen,så kan man ikke få lite skilt,men hvis jeg kom tilbake med en bil,som enten hadde helt slett fanger,uten grop eller avsatt spesiell plass til det store skiltet,så skulle han gledelig bestille et lite skilt til meg.

Fatter var nede i Bergen i høst og henta seg amerikaner,og der har de jo de småe "største" skilta,hvor bokstavene står ovenfor tallene,hvis dere skjønner. Skiltet fremme der var helt herpa,så han ringte for å bestille seg et nytt,og da bløffa han bare,og bestilte de smale små,og det var greit det,for han hadde jo amerikaner,og der er det jo ikke plass til de store..

Så jeg tror ikke dette er så jævli vanskelig i ditt tilfelle,for Eclipsen din har ikke plass til de store skiltene,så greit er det,så du får bare stå på ditt.. Og når du skal på biltilsynet,vær blid som en laks,ikke vær grinete eller noe,for da er det gjort.. Vær så behjelpelig at han kisen som går over bilen din,går hjem med en følelse av at han kanskje er homo likevel.. :) hehe..

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg et lite skilt foran og tut og kjør. Jeg ser iallfall ikke problemet med det. Alt om dokumentforfalsk og inntil to års fengselsramme osv er jo bare piss. Kjenner mange som har lite skilt foran og ingen av de har fått ubetinget for det enda hehe. En som har fått beskjed om å ta det av etter en teknisk kontroll en gang, verre enn det er det ikke.

Så tror egentlig ikke du trenger bekymre deg for framtidige jobbmuligheter, visum og gudene vite hva fordi du kjører med et lite skilt foran på bilen din.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=61139

^bilde av bilen.

Tenkte at hvis jeg fikk lite usa skilt foran står det vel spesifisert i vognkortet at jeg skal ha lite skilt dermed kan jeg sette på smalt lite skilt etterpå og vise til vognkortet hvor det står "lite" skilt.

Er bare redd for at de skal stille seg til motverge også blir jeg nødt til å ta imot den spoileren av ett skilt uten håp for mindere skilt i framtiden. Er jo kjent at det er vanskeligere å få mindre skilt hvis du allerede har tatt imot ett normalt ett.

Blir intersant å ta den til godkjenning :rolleyes: spesielt når jeg fikk streng beskjed om at bilen skulle være i orginal utførelse.

-18"

-97+ frontfanger

-fmic

-+++

-3" eff. anl.

I første omgang tar jeg med bilen slik den er så får de skrike til de blir blå i trynet:D

Tusen takk for hjelpfulle svar:)

Mvh

tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med en "etterlikning" fremme på BMW'en i to år. Var laget i riktig skal, med fuoriserende bakgrunn og samme fonter som de "ordentlige" skiltene.

Men tilslutt var det stopp. Tekninsk kontroll. Dok. falsk. 2500kr i bot. På rullebladet?? Niks! Forelegg kommer ikkje der.

MEN!!! Det er billigere å kjøre uten kjennetegn..(1500) Fatte det den som vil.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tobbern

er desverre en stor intercooler der det "skulle" vært gitter;)

Desverre?

Det funker vel å sette skiltet nedenfor ICn? Eventuelt kutte kantene bittelitt hvis det blir for stort?

RX7.jpg

Bildet er grasiøst stjålet fra en annet tråd på forumet her :D

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig at å kjøre uten gir mildere straff men sånn er nå lovene våre:(

"desverre" var så klart en spøk:D

Jeg snakka med en kammerat som jobba på verksted han sa at han fikk forespørsel om å trimme\kutte ett skilt alle sidene så det var kun 4-5mm til tallene\bokstavene. Er dette lov? skiltet blir jo fort mindre da:)

jeg tenkte jeg skulle gjøre det plusså sette skiltet på leppa med en liten vinkel så de ikke kunne klage på synligheten..(bare ser for meg at jeg blir stoppet fordi det ligger flatt på leppa):rolleyes:

tenkte meg no slikt:

skilt9kr.th.jpg

Jeg bare er best med bilder:D

Mvh

tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det en spøk? Søren og, jeg som hadde tenkt og si du kunne bytte den mot gitter hvis du ville ha det istedenfor :D

Er vel en med blå rx7 (jantore?) som har satt skiltet sånn jeg viste på bildet, du kan jo sende han en pm og se om han har fått noen reaksjoner.

Men å vinkle det oppover slik at det blir mer synlig er vel en god ide, iallefall med tanke på kontroller

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE LOV!!!

Da eg leverte inn skiltene til oppbevaring på ene bilen min, ble de makulert med en gang, for eg hadde tatt av det noen millimeter i kantene..

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår