Gå til innhold

Toyofan: Mitt prosjekt, 244 Grp. A style

Ranger emnet


toyofan

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det gjør den! har standard bremser rundt om, vanlig senkesett og noen billige sachs dempere og gamle foringer! funker meget dårlig på bane!hehe..men ting tar tid og koster penger, hadde det jævlig gøy fordi jeg!:) har 20mm spacere på alle fire, hvordan kan det hjelpe noe da? litt bredere sporvidde tenkte du på? par cm kan da ikke ha så mye å si..?

hm..når begynte den å spy ut svart røyk? om det var helt på slutten søndag så var det pga en motorvask etter en tur i sandfella! da blir fordeleren så jævlig våt, går bare på 3 syl. eller noe slik..smeller noe grønnjævlig da også! men hoppa ut av bilen , reiv av meg t-skjorta og tørka litt inni fordeleren og rasa ut igjen..ble bra da..tenninga er chippa den:) måtte ta det jævelig med ro på bana pga av bremsene, etter første "heatet" med volvon måtte jeg bruke brekket for å få stoppa i pitten!hehe..men kjørte litt penere etterpå..en annen ting er at den gikk varm veldig mye! radiatoren må være altfor liten til sånn kjøring tror jeg, er en b21a radiator..hehe..måtte kjøre pent når den begynte å bli varm! skjedde mer også! trykkrøret spratt av ved turboen to ganger! aldri skjedd før.. faans dritt, fikk festet den ordentlig etter 2. gangen..måtte skru igjen jævlig hardt..fy faen..får virkelig testa bilen på sånn banekjøring altså..

 

hehei =) sorry for treigt svar.

jeg kan jo først snakke litt om mine egene erfaringer på bane.

når jeg kjørte på bane sist hadde jeg faktisk akkurat samme oppsettet som deg (dempere og alt, sachs dempere advantage som hadde gått 5000 ca) og samma alt. bortsett fra at jeg hadde ET0 bak pga spacers, noe som gjør at du får den litt mindre understyrt) det hjeler faktisk en del.

 

ja det forklarer den svarte røyken ;) hehe.,,

 

jeg kjørte på rudskogen og det forklarer hvorfor jeg ikke mista bremsene.. (ikke så rask bane)

 

skjønner ikke hvorfor bilen din gikk varm. min gikk helt glimrende og det var like varmt 20+ hadde orginal 240 radiator jeg og. jaja..

 

man får testa bilen godt ja.. det er jo halve moroa =)

 

 

ps.. på søndag satt jeg banevakt i singen inn mot start/mål, så så mye av kjøringa de ;)

 

 

fin bil ;)

 

ps. litt endring av sporvidde bak og hadde gjort seg.

 

hvordan stabstag kjører du med? kjekt med litt tjukkere framme kanskje?

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehei =) sorry for treigt svar.

jeg kan jo først snakke litt om mine egene erfaringer på bane.

når jeg kjørte på bane sist hadde jeg faktisk akkurat samme oppsettet som deg (dempere og alt, sachs dempere advantage som hadde gått 5000 ca) og samma alt. bortsett fra at jeg hadde ET0 bak pga spacers, noe som gjør at du får den litt mindre understyrt) det hjeler faktisk en del.

 

ja det forklarer den svarte røyken ;) hehe.,,

 

jeg kjørte på rudskogen og det forklarer hvorfor jeg ikke mista bremsene.. (ikke så rask bane)

 

skjønner ikke hvorfor bilen din gikk varm. min gikk helt glimrende og det var like varmt 20+ hadde orginal 240 radiator jeg og. jaja..

 

man får testa bilen godt ja.. det er jo halve moroa =)

 

 

ps.. på søndag satt jeg banevakt i singen inn mot start/mål, så så mye av kjøringa de ;)

 

 

fin bil ;)

 

ps. litt endring av sporvidde bak og hadde gjort seg.

 

hvordan stabstag kjører du med? kjekt med litt tjukkere framme kanskje?

 

er ET45 på felga og 20mm spacers rundt om! burde byttet til 30mm bak da kanskje?

kjørte på en litt annen måte så gikk det bra med bremsene, måtte "lære" meg å kjøre litt!hehe:) men må nok bli litt bedre bremser for å få de "bra" på bane.

hm..samenlinget radiatoren min med en kompis sin, han har original radiator han også, men hans er større! sikkert noe modell forandring greier.. skal få tak i ny en dag!

takk for skryt:)

 

har standard stab stag, vet det er 19mm bak, foran vet jeg ikke! blir nok noen ipd stag der med tiden.

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt storytelling fra Vålerhega!

 

Dro nedover på torsdag, sto opp og dro til sverige fredagsmorgenen for å hente ASA felga. Hadde med dekk baki og kjørte på gammle hjula, ble ikke stoppa i toll på veg inn! tok en tur inn til charlottenberg sentrum og handla godis og røyk etter at vi henta felgene som vi fikk pakka inn i bilen sammen med dekka. Ettersom vi mente at vi var i nok trøbbel med tollen fra før så dreit vi i å kjøpe oss alkohyler på turen, var egentlig meninga at vi skulle få på dekka på ny felgene i sverige men ALLE verkstedene untatt en hadde tatt helga pga helligdagen på torsdag. han som hadde oppe kunne ikke ta på seg jobben før kl. 16 på ettermiddagen så da ble selvfølgelig ikke det noe av, dermed tok vi sjangsen på utolla dekk og felger over grensa! dette gikk som smurt! burde bli proff..hehe:P drog så til kongsvinger som var nermeste tettsted og kjørte inn til interdekk ved mercedes for å få lagt om dekka, skulle få dette for 300kr inkl. balansering..kurant pris.. men idet vi skulle skru på spacerne så finner vi ut at mutterene som man skal bruke for å feste de på navet var for små! dermed så ble det mutterjakt i utkanten av kongsvinger, og å gå er noe jeg HATER! merkelig at det blir sånn etter en stund med lappen..stikker først på bilia rett over vegen(skulle tro at de hadde 1/2" mutter til 240??) men neida..ingeting der..(hadde forresten ikke på mercedes heller..) da bar det over til dekkmann, uten hell..ble tipset om at et verksted enda litt lenger oppe i gata hadde..da jeg løp opp dit sto jeg 20min i resepsjonen uten å få noe hjelp!! da tuslet jeg inn i verkstedet selv og fant en søt mekaniker og spurte om de hadde.." nei, de 2 site gikk i sta de!" var de søte ord jeg fikk av ham..jess! for jeg trenger bare 20 liksom..! oppgitt tusler jeg ned til interdekk igejn etter en slitsom joggetur kongsvinger rundt stikker jeg tilogmed innom ei Mc sjappe for å høre før jeg inn til interdekk igjen. nada! etter litt grubling så fant vi ut at det beste å gjøre var å kappe de gamle hjulmuttrene på volvon (fulgte med nye) fikk låne en vinkelsliper av en hyggelig verksted lærling og kappingen av 20 muttere var i boks..

alt var bra og turen bar tilbake til Vålerbanen med ett helt nytt glis på trynet!:) vaska bilen etter vi fikk lasta av de tonna med smågodt vi hadde før jeg tok en tur bort til banen og crusa litt forbi campen..idet vi skal tilbake der vi bodde kommer jeg til å kjøre forbi en gjeng alkoholiserte glad gutter på tur, klarte ikke å dy meg og det resulterte i et lite pådrag i 3 gir for å så gire pent til 4..nei helvette tenker jeg og skal kaste den i 3 igjen for å dra den litt til! men jeg får ikke satt den i gir en gang før det sier PANG! og da så jeg aldri det giret igjen..hm..jaja..da er det ut på girkassejakt! kompisen min som jeg bodde hos har endel volvo guruer i klassa si som vi tok kontakt med..fikk en feit dust på telefonen som hadde ei kasse på hånd, fin 4 trinns som var fra en 242 eid av en gammel gubbe..meget bra eksemplar visstnokk..da ble det forahndlinger, måtte gi bud på kassa før noe ble avgjort selvfølgelig..det lød på 200kr, ikke så ille for ei gammal 4 trinns det vel? men neida..det var ikke bra nok for den feite klumpen som skjønte driten jeg satt i..400kr skulle han ha for drittboksen!!! litt rød i toppen og etter å ha telt til ti, ble det kasse..dro bort til fitta og henta kassa så grei ut den..sjekka at den hørtes bra ut..testa gira osv..handel ble det..prøvde, men fikk ikke pruta ned til 350kr engang..huff for en kompis..jaja, da var det tilbake til basen, opp på trestubber og hjul med volvon og ut med gamle kassa! idet vi driver og bytter clutchhus (grunnet hakket til svinghjulsensor) oppdager min gode mekkepartner at det faen hakke meg er grøvre splines på kassa jeg har kjøpt enn det er på den som satt i min! helvette faen..da sto vi der da, med skjegget i postkassa..å levere tilbake kassa kunne vi bare glemme..oppgitte går vi og legger oss. var på bana til fots på lørdag å så på showet, etterpå tok vi ei råne runde rundt om på våler for å se noen potensielle hjem som kanskje kunne ha ei kasse liggende..uten hell..drit lei drar vi tilbake til fåvang (2 timers kjøring) fikk låne bilen til kompisen min..etter 5min på telefonen så får jeg tak i 2stk bra 4 trinns som PASSER! borte bra men hjemme best..:)

peisa tilbake til våler og la oss til å begynne å skru igjen, da var klokka ca tolv om kvelden. etter å ha fylt på olje og bytta clutchus på ene kassa kaster vi den oppi. har skrudd på nesten alt bortsett fra mellomakslingen, idet jeg driver med skrue nr 2 på flensen oppdager jeg at den er større enn på mellomakselen!! halvdød av hjertestans kommer jeg på at det er bare ei mutter på akselen så kan man dra ut hjulet og bytte! tusler bort til havari kassa og drar av flensen enkelt og greit uten problemer..men på kassa jeg alerde hadde skrudd oppi ville flensen faen ikke rikke på seg!!etter å ha prøvd mange iherdige forsøk etter alle bokens regler ga vi opp..da var det ut med kassa IGJEN, da vi fikk den ut kom vi bedre til å fikk banka den av med slegge og ett jernrør! også var det innat med kassa!:) ble vel ferdige med å skru omtrent ved 7-8 tida om morgenen på søndag, da var det å kaste i seg mat, fylle bensin, vaske bilen og stille seg i kø for banekjøring!! ble lite søvn den natta gitt...hvordan det gikk på bana har jeg skrevet litt før i tråden her:) kan si det temmelig sikkert at jeg var sliten når jeg kom tilbake fra banekjøringa..hehe..kan vel slange med her at bakakslingen min (som var sveisa) røk etter litt herjing på mandag ettermiddag:) akkuratt det jeg ba om:) "bare den holder til mandag ettermiddag når jeg har kommet hjem så" hehehe..den ble byttet ut til en 1030 aksling i løpet av uka..

men det er jo dette bilgalskapen handler om! selv om det var en slitsom helg!!:)

kosa meg jeg..

 

Takk til:

Bjørn Erik B som var med å skrudde

Dust som solgte meg overprisa girkasse jeg ikke fikk bruk for..

Øystein E for tak over hodet og utlån av bil

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gamle bakakslingen..hadde faktisk en 1031 aksling jeg..visste jeg ikke..:

 

IMG_1889.jpg

 

Diffklumpen..har fått litt julingblah

 

IMG_1890.jpg

 

litt småsnacks..:

 

IMG_1891.jpg

 

Fikk vinge idag også!!:)

 

IMG_1888.jpg

 

Er bare gjort grov-finish på den så jeg må nok sparkle og pusse litt før den blir lakkert..

 

pakninga mellom turboen og manifolden har gått til helvette så den må byttes snart, kappa fjærene bak 1,5 runde mens jeg bytta bakaksling, ble mye bedre!

kommer bilder av det også tenker jeg..god natt!!!

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, må flire litt! Ser utrolig godt for meg selv i akkurat samma knipe som du befant deg i, har ikke tall å hvor mange ganger det har blitt søvnløse netter og masse stress med macgyver løsninger etc for å ferdigstille div prosjekt!:)

 

Blir som oftest litt tull og babb når man skal bytte, er nesten alltid uforutsette faktorer som dukker opp:p

 

Ble feit den øsa di med nye felgene:) Må du se å få deg skikkelig kasse og bakstell... true track og getrag 265 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh.. kult med litt historie! Er ofte man smeller no på treff! KRH stod jo stille nesten hele lørdagen, bytta turbo søndags morgen, og på banen igjen på rudskogen i september i fjor'? mener jeg... Sånn er det... Men er nå morro, når det meste går som det skal :)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, må flire litt! Ser utrolig godt for meg selv i akkurat samma knipe som du befant deg i, har ikke tall å hvor mange ganger det har blitt søvnløse netter og masse stress med macgyver løsninger etc for å ferdigstille div prosjekt!:)

 

Blir som oftest litt tull og babb når man skal bytte, er nesten alltid uforutsette faktorer som dukker opp:p

 

Ble feit den øsa di med nye felgene:) Må du se å få deg skikkelig kasse og bakstell... true track og getrag 265 ;)

 

hehe..sånn det er detta her..:)

 

truetrack og getrag kommer om ei stund, er ikke lett for en student å bla opp 10k sånn plutselig:iconsm

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. for en utrolig fengende historie =)

 

 

og ja syntes du burde få større spacers bak. kanskje 40mm ? og det pga utseende også ;)

 

hehe..mye styr gitt!

 

40mm?? går det på da? skal vurdere 30mm, men det blir ikke enda!

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår