Gå til innhold

Dogleg-dogshift-rette drev-sekvensiell - HJELP

Ranger emnet


Jan E-28

Anbefalte innlegg

Prøvd å finne en del info om de forskjellige oppsettene på girkasser. Men like mange forklaringer som sider jeg har funnet.

Noen som er sikre på hva de forskjellige er?

 

Tenker på Dogshift, dogleg, sekvensiell, rettskårene drev, skrå drev, med clutch, uten clutc...........U name it.

 

 

Er dogleg det at 2-3 og 4-5 gir står rett ovenfor hverandre?

eks:

R 2 4

1 3 5

 

Hva med dogshift? Er det at en ikke trenger å bruke clutch ved girskifte når en er i fart? Men at girstangen har et H-mønster?

 

Sekvensiell er vel kun en lengderetning på girstanga (i utgangspunktet). Som en motorsykkelkasse?

Men selv om den er sekvensiell betyr jo ikke at en ikke trenger å bruke clutch?

 

Hvorfor ha rettskårende drev? Er det for å tåle mere effekt. Eller må en ha rettskårende for å kunne skifte gir uten bruk av clutch?

 

 

Hvordan griper alle disse ordene inn i hverandre? Og har noe av de samme tingene 2 forskjellige navn?

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettskårne drev har mindre effekttap og tåler mere, men oga at tennene ikke glir så lett mot hverandre får du en hvine lyd i girkassa, derfor blir ikke dette brukt i vanlige biler.

 

Dogleg og dogshift er det samme, her er synchro ringene(de som gjør så drevene til de forskjellige girene glir inn i hverandre) byttet med oftest fire tykke stålspisser, eller hvordan jeg skal si det, og disse tåler mye mere enn synchro ringene som er tynne og tåler lite, dvs at du kan med dogshift bruke rå makt til å sette bilen i gir. dvs uten clutch.

Men dette egner seg ikke til annet enn konkurranse bruk siden det sliter på girkassa og vanlige folk som regel ikke har råd til å bruke "røske i gir" funkskjonen selv om de har dogshift kasse, dvs de bruker clutchen uansett.

 

Sekvensiell kasse er som du sier som en motorsykkel girkasse, om du kan røske den i gir eller ikke avhenger av om det er dog ringer på den. (litt usikker på siste påstanden der)

 

Edit: dogleg er som S3T skriver.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogshift er det ett must å "sparke" den i gir.

Det er på en måte en usynkronisert kasse som drevene må nappes i sammen.

Er man ikke bestemt nok blir det nok litt rare lyder og kostbart etterhvert.

Det er som tiptronic.

Slåes loddrett i en rettnig for å gire. som regel oppover for å gire oppover og nedover for å gire ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

rettskårne drev har mindre effekttap og tåler mere, men oga at tennene ikke glir så lett mot hverandre får du en hvine lyd i girkassa, derfor blir ikke dette brukt i vanlige biler.

 

Må rette litt på deg der, rettstårne drev blir brukt i de fleste vanlige girkasser. Men da kun på reversgiret, derfor du hører slik hvinelyd når du kjører fort i revers;)

 

Men i fremover girene blir det brukt skråskårne drev..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by C0bra

 

Må rette litt på deg der, rettstårne drev blir brukt i de fleste vanlige girkasser. Men da kun på reversgiret, derfor du hører slik hvinelyd når du kjører fort i revers;)

 

Men i fremover girene blir det brukt skråskårne drev..

 

Det glemte jeg å si =)

Så da kan alle sette den i revers og kjøre i 50kmt og så forestille seg lyden i bilen når dreva går 4ganger fortere =)

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T5RACER

Dogshift er det ett must å "sparke" den i gir.

Det er på en måte en usynkronisert kasse som drevene må nappes i sammen.

Er man ikke bestemt nok blir det nok litt rare lyder og kostbart etterhvert.

Det er som tiptronic.

Slåes loddrett i en rettnig for å gire. som regel oppover for å gire oppover og nedover for å gire ned.

 

dog gear kassen min har vanlig H giring.. du tenker på sekvensiell dog kasse...

 

Men at en må være bestemt er korrekt...

 

som Mark1 har skrevet så er det akkurat som i en motorsykkel/moped girkasse. Der er det samme prinsippet... istedet for synkro ringer så er det tenner som går i hverandre for å holde drevene mot hverandre.. puh..

 

og det bråker fælt og anbefales ikke på gatebil.. ville heller satset på en sterk tremec kasse eller en borg warner.. synkronisert vel og merke..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

 

Er det ikke vanlig at du drar spaken mot deg for å gire opp?

eller er det forskjell på dette??

 

er vel mest vanlig slik som t5racer beskriver.

 

mange automatkasser med "manuell" sjaltefunksjon har dog motsatt av en eller annen grunn.

 

pug 607 og xc90 bla.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sekvensielle girkassene jeg har vært borti har giring opp ved at man drar spaken mot seg (bakover), og girer ned ved å dytte spaken forover. dette pga. G kreftene. Det er mye lettere å gire med, enn mot g kreftene i raske biler. Man får kjøpt shift-kit til sekvensiell konvertering på en del biler i dag: bla. nissan s13 200sx, mazda rx7 FD3S, og Foxbody mustang (med t5)

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dogbox:

3 til 4 tenner som griper i hverandre istedet for synkringer..

Dogbox har rettskjærte drev.. i en dogkasse brukes som regel kun clutch ved igangkjøring, eller stopp.. Dersom det er montert på en f.eks rallybil, brukes clutch også på transport etapper, pga slitasje..

H-giring (vanlig) eller sekvensiell.

 

 

Sekvensiell:

Man girer opp og ned som de sier her.

 

Rettskjærte drev, fåes også med synkringer, noe som er vanligst.. Man har fremdeles støyen fra kassa, men bruker clutch..

 

En dogkasse må man dirigere bra med, gjerne ha litt styrke i håndleddet også.. Er HELT rått å kjøre med... Spes 04 impreza med dog ;)

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S3T

Er du sikker på at Dogleg og dogshift er det samme??

Det er ikke jeg..

Getrag 265 (Står i BMW M3 E30) er en dogleg kasse. Å den har det gir oppsettet som Jan E-28 beskriver, dvs med reversen over 1.gir..

Tror Volvo har og brukt en sånn kasse, M51 eller noe sånt(er ikke sikker på den da men..)

 

Volvo hadde M50 og 51 i volvo 260 dersom det satt manuelle girkasser i de.. m50 har 4 gir og m51 har 5 (m51 har utveksling 1:1 på 5 gir

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
De sekvensielle girkassene jeg har vært borti har giring opp ved at man drar spaken mot seg (bakover), og girer ned ved å dytte spaken forover. dette pga. G kreftene. Det er mye lettere å gire med, enn mot g kreftene i raske biler. Man får kjøpt shift-kit til sekvensiell konvertering på en del biler i dag: bla. nissan s13 200sx, mazda rx7 FD3S, og Foxbody mustang (med t5)

 

Jeg mener å huske at i drag racing (altså funnycar e.l.), som har betydelige g-krefter, girer de (kansje ikke alle?) til første ved å dra girspaken rett bak, så andre gir ved å ta den frem igjen, tredje ved å dra den bak igjen, osv. Vet ikke hvor mange gir de har men tror det er 3-4 etter som det tar dem bare noen få sekunder å nå mållinjen uansett. Men dette er selfølgelig noe jeg TROR etter å ha sett det på Discovery Channel eller noe, så jeg er ikke 100% sikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår