Gå til innhold

2.5 tdi 150 hk problemer

Ranger emnet


Mort1

Anbefalte innlegg

Hallo dere VAG mekanikere og alle andre.

Har et problem med fars 99 mod A6 2.5 tdi Har nettopp skifta luftamassemåleren, som var deffekt, og merka at bilen ble kvikkere etter det. Men... Det kjennes ut som om han mister turbotrykketallerede før 2000 o/min. Kjenner den begynner å lade, men akkurat når det begynner å ta, kjennes det som om den mister pusten.

 

Hjelp???

87 Golf Gti

78 Golfcart

84 Honda MB5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Ja, det er en 150 hk V6 Har vært på service, men di fant ikke no feil. Kan jo være no mekanisk feil kanskje? ikke sikker di får opp no feilmelding på det, hvis ikke co. osv er feil. Virker akkurat som om den mister turbotrykket så snart den får litt motstand.. Det virker også som om den drar bedre, om jeg ikke gir full gass.

87 Golf Gti

78 Golfcart

84 Honda MB5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som har en skoda octavia 110hk tdi som har nesten det samme problemet, hos han kutter turboen periodisk og de finner ikke problemet, de har skiftet masse inkl styreenheten men problemet forsvant ikke.

Det verste var at de påstod at det ikke skjedde når de hadde bilen inne til feilsøkning i lang tid men da kameraten min hentet bilen etter at de hadde skiftet styreenhet og fått beskjed at det var i orden så kuttet turboen ut etter 1Min kjøring gjett hvem som ble sint da:)

Det hele endte med at han får ny bil siden de ikke finner feilen og kameraten min ikke gidder å ha en helt ny bil på verksted hele tiden.

2000 Vw bora slow and soon to bee low edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe ukjent fenomen... hadde også problem med at motoren gikk i "limp home" dvs motoren oppdager avvik fra ønsket ladetrykk og stenger ned til nesten null ladetrykk - føles som at motoren mister ladetrykket.

 

Dette skyldes ofte at det har bygget seg opp koks i innsugsmanifolden fordi sotpartikler fra EGR eksosresirkuleringen blander seg med oljedamp fra veivhusventilasjonen og baker seg på de varme veggene inni der. Og bake er det rette ordet, det er stenhardt! Her blir det en innsnevring som fører til at ladetrykket motoren ser avviker fra det den forventer ut fra reguleringen av turboen, motoren tror noe er alvorlig feil og går i nødprogram. Feilkoden heter gjerne "manifold pressure differential". Ladetrykket ser normalt ut på lave turtall, men når luftbehovet blir større på turtall fløder manifolden dårlig og trykket stiger raskt...

 

Andre feilkilder:

 

Sjekk at du ikke har en lekkasje på trykksiden, at returledningene mellom/fra injektorene ikke er blitt morkne og gir falsk luft og at vakumslangen til VNT-enheten på turboen (vakumklokke på toppen av aggregatet)

 

Og til slutt... ta livet av EGR-ventilen!

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen:Siden det ser ut som du vet en del om tdi-motorer.Vet du hva slags map-sensor som står på V6 tdi 150 hk motoren?? Driver med litt garasjetrimming på bilen til en kompis.Han har satt på en slik tuning-boks på bilen men den pøser jo bare på med diesel,tenkte på å justere opp ladetrykket også.Har satt på turbotrykksmåler og den peaker oppimot 1,4 bar akkurat når du gir full gass,detter ned på cirka 1,1 bar

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår