Gå til innhold

Turbokonvertere 2.2i motor?

Ranger emnet


PenetraTor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om noen her med god peiling kunne gitt meg noen pekepinner på hva jeg trenger for å bygge opp en sprek men holdbar 2.2i turbomotor?

her er hva jeg har tenkt på, er det noe jeg har glemt?:

Garret T03 turbo, Grenrør, kvasskam, stivere/doble ventilfjærer, større dyser(men hvilke?), større bensinpumpe (men hvilken?) Bensintrykksregulator, avbalansert veiv, sterkere råder (nødvendig?) neddreide stempel for lavere komp, evt. Trimstempel (hvor, og hvilken type og pris?) og porting av utblås/insug (hvor/hvem, pris?) sterkere toppakkning (hvor?)

 

takker for alle fornuftige svar!

 

M.V.H

Tor Erling Hopmark.

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENEM har delene til cih'r.

 

Opeltuners har en del om cih turbo konvertering.

 

Mye av det du skriver jeg også lurer på. Råder er et problem på desse motorene, men det er dyrt og så blir nå belastningen på rådene mindre ved overladding grenrør lager du selv elle bruker en orginal manifoild fra 20 gasser (tror jeg det er. Er raskt gjort å sette på en flens der, men kanskje ikkje oprimal utforming på rør)

 

Har funnet ut at jeg skal turbo konvertere min 2.0 også, så stå på!:)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

ENEM har delene til cih'r.

 

Opeltuners har en del om cih turbo konvertering.

 

Mye av det du skriver jeg også lurer på. Råder er et problem på desse motorene, men det er dyrt og så blir nå belastningen på rådene mindre ved overladding grenrør lager du selv elle bruker en orginal manifoild fra 20 gasser (tror jeg det er. Er raskt gjort å sette på en flens der, men kanskje ikkje oprimal utforming på rør)

 

Har funnet ut at jeg skal turbo konvertere min 2.0 også, så stå på!:)

 

OK, så rådene vil tåle det tror du? går det å bare montere dobbelt sett med orginale ventilfjærer da tror du?

 

mange takk for fornuftig svar!:)

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by <OpelRekord2.2i>

 

OK, så rådene vil tåle det tror du? går det å bare montere dobbelt sett med orginale ventilfjærer da tror du?

 

mange takk for fornuftig svar!:)

 

Hvordan i all verden vil du få plass til det da? ;)

 

Du trenger bare stivere fjærer for at motoren ikke skal få ventilflyt på høye turtall. Eller rettere sagt, det skal høyere turtall til før det skjer. Men om du skal sette på turbo, tror jeg at det ikke er det første du trenger.. En sugemotor trimmes stort sett i øvre turtallsområde. Turbo på motoren din regner jeg under normal kjøring vil være effektiv mellom 2-5.000 omin. Da spiller det ikke noen rolle om den får ventilflyt på 7.000 eller 8.000omin.

 

Du skal være forsiktig med å sette på en så hvass kam. Overlappet++ til en sugemotorkam er annerledes enn på en turbomotor. Enem har en egen turbo-kam til CIH.. Forøvrig klarer den originale seg lenge. En mye trimmet sugemotor er turtallsmaskin, du får ikke det på samme måten.

 

Før jeg vil anbefale noe som helst.. Prisgrense? For det blir fort dyrt... Du snakker om andre stempler+++, det kommer til å koste til slutt.. Og legg heller mer i motorstyring. At motoren får riktig tenning og blanding er alfa og omega for at en motor skal overleve. Litt mager blanding og det er hull i et stempel..

 

Bensin: Det høres ut som om du vil legge litt penger i det mekaniske? Som stempler, balansert veiv ol. men så bare større bensintrykk og større dyser? Det blir feil prioritering.

Bensinpumpe: Bruk fek. pierburg pumpen som tiger( http://www.tigerspeedparts.no ) selger. Ev. kan du bruke to originale.

Dyser: Jeg hadde brukt de originale som basis med noget attåt.

Løsningen på bensinlevering ligger heller i et tillegssprut. Det enkleste er å ha ekstradyser aktivert av trykkbryter.

Hakket over er et tilleggssprut som jeg lager. Det kobles på Luftmengdemåler og justeres ved å vri på noen knotter. Koster forøvrig ca det samme som trykkbrytere.

Neste trinn er data-justerbart tilleggssprut. Da justeres tillegsdysene via laptop.

Det BESTE er et datasprut. Da får du full kontroll over både bensin, ladetrykk og tenning. Men det koster det også.

Samt motoren må mappes for å hente ut mest mulig.

Mulig du kan få til å bruke smarttuner( http://www.perfectpower.com ).

Det har jeg selv. Blir muligens byttet i datasprut med tiden.

 

Tenning. Stort sett ett problem: Og det er teningsbank. Varm innsugsluft, for høy kompresjon er faktorer som gir tenningsbank. I alle fall når tenningssystemet ikke er beregnet for turbo. Ved å ha kontroll med tenningen får du hente ut mer effekt, kjøre med mer trykk, motoren varer lengre.

Enklest er å bytte til trykk-klokke fra noe gamle saab-turbo. Så er det smart-tuner pg datasprut.

 

Stempler: KAN kjøre med originale, kan dreie ned, bør hjelpe litt.

Smidde lavkompstempler leverer mange. Hør med enem og protrim.

 

Som sagt pris. Det høres dyrt ut allerede. Nesten billigere å kjøpe en C20LET ja.. om ikke billigere.

Om du bare skal hente ut 150-170hk, kan du kjøre med nesten original motor. Vet om manta som kjørte med 0,7 Bar og det enkle tilleggssprutet som jeg lager. Enkel og billig morro. Men mye vil ha mer. Nå har han gått over til nyere motorteknologi.

 

Håper du ble klokere.. (må skremme deg litt. Jeg har brukt alt for mye tid og penger på motor. Det som skulle bli så billig.. Det koster..!)

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk stemplene til turbo motoren til volvo(smide stempler) borr blokka 1mm dette tåler alt.

 

hvis du vill det skal holde kan du gjakte opp rådene fra 19 motoren fra før 1970 disse har skikelige råder som fint tåler 300+ hk og så kan du få takk i 8 skinka veiv(ekstremt vanskelig)

 

gjør du dette holder bunnen din fint i alle fall.

 

kam får du kjøpt på enem som er beregna på turbo.

 

Husk hvis du gjør en jobb halveis så holder det halveis

 

 

Lykke til

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

 

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by totta

bruk stemplene til turbo motoren til volvo(smide stempler) borr blokka 1mm dette tåler alt.

 

hvis du vill det skal holde kan du gjakte opp rådene fra 19 motoren fra før 1970 disse har skikelige råder som fint tåler 300+ hk og så kan du få takk i 8 skinka veiv(ekstremt vanskelig)

 

gjør du dette holder bunnen din fint i alle fall.

 

kam får du kjøpt på enem som er beregna på turbo.

 

Husk hvis du gjør en jobb halveis så holder det halveis

 

 

Lykke til

 

ok, så blokka må borres 1mm for å få plass til B23 turbo stempel? men hvilken motor/bilmodel står 8skinka veivene og rådene i da?

 

m.v.h

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbomega

Det kommer an på... :D:D

 

Det går sikkert bra, men det blir en turtallsmaskin.

Enem's turbokam i10 har 280 grader durasjon, men overlappet mellom innsug og utblås er mindre enn på sugekammene..

Men det utroligste virker. Prøv.. Verre med kompen din..

 

ja, for se.

Har smidde mahle stempler da, men får vel frese litt da.

eller får man til en toppaknings løsning som holder, der man senker kompen nok? min ligger mellom 9 og 9.5.

Hvor langt bør jeg ned?

Må nesten vere litt holdbar (er ikke rik for tiden).

 

totta:

min 2.0 har 96 mm boring blir det rett for turbo stemplene til volvo, og hva vil kompen bli da?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge turbo CIH så er en 1,9s bunn med 2,2 topp det beste. Borr 1,9blokka til 95mm og sett i 2,0 stempler (fres gjerne av litt på dem (ca 0,5mm) Da har du motor som er god. Er ikke helt sikker på hva kompresjonsforholdet blir da. Burde tåle 150-170hk.. se på http://www.opeltuners.com der finnes det nok noen tips..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. funker jo. Men tenke på det med 1,9s rådene fra tidlig 70... de skal jo tåle mye mer en 2,0 rådene. 2,0 rådene skal vist være de dråligste som finnes... Må jo være en grunn til at alle som kjører rally bruker alt mulig annet av råder i sine motorer. 1,9s blokka er mangel vare pga det der... he he. 2,0N er jo perfekt for turbo, da N motorene har mye lavere komp enn 2,0s (da 2,0s er "høy komp") 2,2 toppen har høyere innsug og større kammer over stemplene. medfører lav komp...

Bare husk å bruk 2,0 kam eller noe annet i 2,2 toppen da 2,2 kamen ikke er egnet til noe annet enn å dra campingvogn.. :D (satt litt på spissen)

 

Bruker jo 1,9s toppene på 2,0 for å få opp kompresjonen når det gjeler vanlig trimming. (pga mindre kammer over stemplet) 1,9s toppen må portes i eksos kanalene da disse er "strupa" (mye mindre enn 2,0 kanalene)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår