Gå til innhold

Drifting råd

Ranger emnet


MrControl

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle hive meg på selv i år.

har jo kjørt banen mange ganger og lagt den bilen på spinn rundt breisladd svingen, men om noen hadde noen gode råd hadde det vært greit.

 

tenker da blandt annet på dekkvalg,kjørestil, turtall,gir.

 

Er det lurt og begynne med hjulspinn med og stå på bremsa?

 

jeg har 2 sett med felger i forskjellige dimensjoner. Skal jo helst komme endel røyk av dekka og. noen dekk som egner seg spesielt til dette? Jeg tenkte vinterdekk uten pigger kanskje må være tingen ettersom de blir veldig myke i sommervarmen eller tar jeg helt feil? og er breie/smale dekk best? jeg har ett sett med fulda(som er noen ræva dekk) som jeg tenkte kanskje ville funke.

 

Er vel 2.giret de fleste bruker rundt svingen av de sprekere bilene?

bilen min gjelder forøvrig en e36 m3 cab 3.2 liter .

 

håper på noen svar og tanker rundt dette.

om noen har andre råd eller til så er det bare og dele:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare å prøve seg framm det. prøv litt på vinterføre, er lettere å prøve de div teknikkene på snø. så er d bare å prøve d samme på sommerføre. du har bil som orker litt på tørre asfalten å du, det er en fordel.

stå på :D

97748454

Kadett c pick up. Saehan max -79

Kadett B RALLYE 2,4 197hk -72

Ascona B 2,5 24v turbo (600+hk)

Cheva Pick up 6,2 turbo ic -88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrControl

tenkte jeg skulle hive meg på selv i år.

har jo kjørt banen mange ganger og lagt den bilen på spinn rundt breisladd svingen, men om noen hadde noen gode råd hadde det vært greit.

 

tenker da blandt annet på dekkvalg,kjørestil, turtall,gir.

 

Er det lurt og begynne med hjulspinn med og stå på bremsa?

 

jeg har 2 sett med felger i forskjellige dimensjoner. Skal jo helst komme endel røyk av dekka og. noen dekk som egner seg spesielt til dette? Jeg tenkte vinterdekk uten pigger kanskje må være tingen ettersom de blir veldig myke i sommervarmen eller tar jeg helt feil? og er breie/smale dekk best? jeg har ett sett med fulda(som er noen ræva dekk) som jeg tenkte kanskje ville funke.

 

Er vel 2.giret de fleste bruker rundt svingen av de sprekere bilene?

bilen min gjelder forøvrig en e36 m3 cab 3.2 liter .

 

håper på noen svar og tanker rundt dette.

om noen har andre råd eller til så er det bare og dele:)

 

Aller først anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen: http://www.dcn.no/default.php?subaction=showfull&id=1070374375&archive=&start_from=&ucat=1&

 

En M3 som du har bør ha mer enn nok krefter, så noen smale vinterdekk er bortkastet. Det eneste du vil oppnå er null kontroll.

 

Når det gjelder hvorvidt det lønner seg å varme dekkene med en burnout, så kommer det helt an på. I en konkurranse der man starter stillestående og kjører rett inn i traséen er det en fordel med varme dekk. Har du kalde dekk på vei inn i svingen vil dekket endre karakter etterhvert som det blir varmere og du vil få en bil som oppfører seg lite forutsigbart.

 

Hvilket gir du skal bruker er det bare du som kan finne ut. Langsvingen på Rudskogen er andre eller tredjegir. Har du moment nok til å styre den på tredje er dette det beste da du vil få mer fart på hjula og dermed også mer røyk i utgangen av svingen. Mulig at andre gir er enklere i noen biler.

 

Det viktigste du bør tenke på er at en M3 Cab er mye mykere enn en bil med tak. Nå er vel BMW blant de flinkere til å lage sporty cabrioleter, men dog... Uansett, spander noen gromme dempere og fjærer og brede felger med lite offset. Strekk gjerne gummien litt på felgene for å stive opp dekksidene.

 

Håper dette ga deg noen svar og lykke til :)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... da stiller jeg bra ann. har 2 sett med felger, og det settet jeg bruker til vanlig er akkuratt tysker stuka felger på et 15 med 245 dekk på 10" felg:)

 

da kan man vel konkludere med at varme dekk(en burnout) ikke er det dummeste når det bare er snakk om en sving?

 

M3 er jo en bil som ikke har for mye moment, men heller mye effekt, så 2 giret er vel det jeg bør prøve meg på i første omgang og se( er jo flere omganger:)

 

noen flere råd du/dere kan gi så er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å søke etter Best Motoring's Drift Bible på nett og kjøpe den. Det er en instruksjons video for drifting og dekker hele 6 teknikker.

En av verdens beste driftere som er med i den. Har den selv og den er ganske informativ!

 

Edit: Og veldig inpsirerende og gøy å se på! ;)

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

____________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrControl

hmm... da stiller jeg bra ann. har 2 sett med felger, og det settet jeg bruker til vanlig er akkuratt tysker stuka felger på et 15 med 245 dekk på 10" felg:)

 

da kan man vel konkludere med at varme dekk(en burnout) ikke er det dummeste når det bare er snakk om en sving?

 

M3 er jo en bil som ikke har for mye moment, men heller mye effekt, så 2 giret er vel det jeg bør prøve meg på i første omgang og se( er jo flere omganger:)

 

noen flere råd du/dere kan gi så er jeg takknemlig.

 

Heisann. :)

 

Kan nok være lurt å begynne i 2'ndre gir ja, men bilen din så bør du ikke ha det minste problem og ta feks breisladdsvingen i 3'de gir. Det med å varme opp dekka med en burnout er jo smak og behag, med min så kjører jeg dem somregel litt varme først fordi bilen er ganske uforutsigbar med kaldte dekk. 215-245 dekk må jo være nydelig til deg. Har selv 225/50-15 når jeg drifter litt med min, har også kjørt på rudskogen med 155/70-13 og det var bare jævli :D

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å bruke 2 piggdekk som jeg vippet ut piggene av, de varte 2 runder på rudskogen før det ene flerret av felgen, de var veldig vinglete og myke å kjøre på i tillegg. Jeg kommer ikke til å gidde å bruke vinterdekk på rudskogen igjen.

 

vanlige slitte sommerdekk fra høggern 205/65 og rundt der, varte 6-8 runder på rudskogen

 

Bilen min på 1500 kg og 218 hk (E28) sliter litt med å ta lang svingen i 3 giret, men det går akkurat, noen ganger så begynner turtallet og falle på motoren med hjulspinn og rævva ute, så det hender at jeg må sparke i klutsjen for å holde hjulspinnen. I 2 giret får jeg ikke nok fart på bakhjula på bilen min, så det fungerer dårlig.

 

Jeg pleier å gå inn i langsvingen på to forskjellige måter, svinger hardt på rattet inn i venstresvingen samtidig som jeg bråslipper gassen, bakhjula bremser og mister grepet, så er det gassen i bånn når sladden kommer, holder gassen inne hele tiden og svinger bilen over i sladd andre veien og går inn i langsvingen pleier å legge meg nærme "cirbsen" i langsvingen. Den andre måten som er litt morsommere er å slippe gassen bittelitt og gå på igjen i overgangen fra venstresladd til høyresladd det gir en litt mere agressiv kontra før langsvingen

 

skal prøve meg på litt mere kontraer før svingen i enden av depot strekka, Fredrik pleier jo å ha noen fine opplegg før den svingen.

 

Jeg syns gatedekk fort blir glatte når de blir for varme, (det blir de veldig fort når man sladder), noe jeg bruker til min fordel da jeg helst skulle hatt litt flere hk i bilen. Med litt mere HK er det sikkert bedre og mere kontrollert å ha litt mere grep. Gleder meg til å få prøvd meg med litt mere effekt til sommeren, da tror jeg at jeg kommer til å la dekkene kjøle seg ned etter noen sladder, virker som blir varer litt lengre hvis de ikke er for varme. Blir de for varme slites de fortere enn når de er kalde, vet ikke om det er tilfelle, bare en teori egentlig :)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Jeg prøvde å bruke 2 piggdekk som jeg vippet ut piggene av, de varte 2 runder på rudskogen før det ene flerret av felgen, de var veldig vinglete og myke å kjøre på i tillegg. Jeg kommer ikke til å gidde å bruke vinterdekk på rudskogen igjen.

 

vanlige slitte sommerdekk fra høggern 205/65 og rundt der, varte 6-8 runder på rudskogen

 

Bilen min på 1500 kg og 218 hk (E28) sliter litt med å ta lang svingen i 3 giret, men det går akkurat, noen ganger så begynner turtallet og falle på motoren med hjulspinn og rævva ute, så det hender at jeg må sparke i klutsjen for å holde hjulspinnen. I 2 giret får jeg ikke nok fart på bakhjula på bilen min, så det fungerer dårlig.

 

Jeg pleier å gå inn i langsvingen på to forskjellige måter, svinger hardt på rattet inn i venstresvingen samtidig som jeg bråslipper gassen, bakhjula bremser og mister grepet, så er det gassen i bånn når sladden kommer, holder gassen inne hele tiden og svinger bilen over i sladd andre veien og går inn i langsvingen pleier å legge meg nærme "cirbsen" i langsvingen. Den andre måten som er litt morsommere er å slippe gassen bittelitt og gå på igjen i overgangen fra venstresladd til høyresladd det gir en litt mere agressiv kontra før langsvingen

 

skal prøve meg på litt mere kontraer før svingen i enden av depot strekka, Fredrik pleier jo å ha noen fine opplegg før den svingen.

 

Jeg syns gatedekk fort blir glatte når de blir for varme, (det blir de veldig fort når man sladder), noe jeg bruker til min fordel da jeg helst skulle hatt litt flere hk i bilen. Med litt mere HK er det sikkert bedre og mere kontrollert å ha litt mere grep. Gleder meg til å få prøvd meg med litt mere effekt til sommeren, da tror jeg at jeg kommer til å la dekkene kjøle seg ned etter noen sladder, virker som blir varer litt lengre hvis de ikke er for varme. Blir de for varme slites de fortere enn når de er kalde, vet ikke om det er tilfelle, bare en teori egentlig :)

 

Helt enig med deg angående vinterdekk, når Poffs og jeg var på rudskogen i sommer fikk vi begge samme erfaring, vinterdekk vrenger seg lett av felgen, jeg hadde bare flaks at det ikke gikk dårlig, snurra som faen :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår