avz Skrevet Januar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2005 Klødde i fingrane etter å gjøre noe med min mandagsbil som har sliti med bensinpumpe og innprøytning/el-nett i hele høst. Fikk meg en 1.8S for ei fin penge. Så startet mitt første motorbytte. (Beskrevet på http://bil.klovertu.net/min/rekord/) Videre har jeg lyst til å gjøre litt for at den skal bli litt sprekere, litt sprekere enn den ellendige 2.2i-en som stod i. Hadde lyst på et prosjekt, http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=60478, men kunnskapene og erfaringene mine nøyde seg med den enkle 1.8S. Videre har jeg lyst til å finne innsprut fra en Ascona GT eller no. Tentke på den med 115hk. For Vectra 1.8/90hk har jo bare mono-innsprut. Ville nesten tru at det var 4 dyser på den GT-motorn.? Vet ikke hvor mye som skal til. Forhåpentligvis "bare" å bytte innsug og legge opp el-nett. Lurer litt på om det er tenningsbank-sensor på de Opelmotorene der. Har ikke peil på hvor de sitter i så tilfelle? Er det noen andre sensorer, som eventuelt skulle gjøre det vanskeligere å gjøre om til innsprut på min 1.8 fra '83? Et eller annet slags innsprut vil jeg i alle fall prøve på når motoren er på plass i bilen min og den funker bra. Får jeg innsprutet til, så kommer jeg i hvert fall til å ta meg vann over hodet i det jeg kjøper en bytteturbo eller en dieselturbo eller noe.. En lærer så lenge man lever, heldigvis! :) Noen som kan lære meg litt? Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Januar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2005 den motoren du har lyst på heter 18e, og er en helt annen motor en den på 90hk, som heter 18nz?? eller noe i den duren. stemmer det er 4 dyser på 18e, men den har også høyere komp og større porter og ventiler... for å få spruten til å virke er det bare 2 ledninger som trenger å kobles i tillegg til bensinpumpe. ville satset på å sette 2-liter topp på denne hvis du skal kjøre snurre... for å senke kompresjonen. da trenger du også innsuget fra 2 liter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbomega Skrevet Januar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2005 Som sagt over.. Sett heller inn en 2 liter. Fek 20SE fra omega (122hk) eller 20SEH, kadett E eller ascona C (130hk) Bruk bunnpanne, motorfester++ som står på 18S. Disse brukes fek ved montering av C20XE eller C20LET også. titt innom siden min og les om Rekorden jeg hadde. Mulig inspirasjon? Siter www.turbomega.tk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Januar 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2005 Har lest både her og der om Rekorder og Opeler, på bla siden til turbomega og Ole Vidar. Masse inspirasjon der! Mine prosjekter er økonomistyrt så vi får se hvor det ender...eller, la oss håpe det ikke ender ;) Men må bare bekrefte om jeg har forstått rett. Skal jeg sette på to-liter topp på min 1800 for å få 4dyser og senke kompresjon, til ei evt snurre? Har ved flere tilfeller studert intruksjonsbøkene for å sammenligne motorene. Husker ikke om det er samme boringa på 2.0 og 1.8 (altså av den samme blokka da). Det må vel være samme boring? Hvis det passer, så kommer jeg sikkert til å gjøre det. En annen ting jeg er litt flau over å ikke enda finni ut, er hva som egentlig styrer en turbo? Må jeg ha noe ekstra elektronikk, eller kjenner den bare på suget i motorn? Kanskje jeg tar helt feil.. Venligst forklar meg! :) En ting til, hvis vi ser langt fram her. Skal det mye til før enten den 1.8en eller 2.0 må forsterkes, i så tilfelle hva? Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbomega Skrevet Januar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2005 Turboen er en eksosdrevet "vifte". eksosen driver rundt en "propell" som "blåser inn" mer luft. Når ladetrykket(lufttrykket i innsugsmanifolden) blir av en viss størrelse så åpner en ventil seg og slipper eksosen forbi turboen, slik at den ikke får mer eksos til å drive turboen. Den ventilen kalles wastegate og er den som langt på vei bestemmer ladetrykket. Bruk en 2.0 til snurre.. For en 2.0 omega ol. motor har mye bedre motorstyring, 1,8 S har forgasser. En 2.0 tåler 200hk i lengden om alt er gjort skikkelig. Les forøvrig om turbo på 2.2 litt under.. De har ulik borring, men ikke stor forskjell, forskjell på veiv også.. Siter www.turbomega.tk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Januar 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2005 Det går enkelt å flytte over fordeleren til en 2liter? Har ikke så lyst til å måtte til med nye motorfester, girtravers og mellomaksel for å få plass til fordeleren. Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbomega Skrevet Januar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2005 Hvis du setter inn en 20SE, 20SEH, 20NE eller C20NE slipper du å flytte fordeler, Er plass. Er bare C20XE, 20XE og C20LET den er i veien på.. (16v) Siter www.turbomega.tk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Januar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2005 Originally posted by avz Har lest både her og der om Rekorder og Opeler, på bla siden til turbomega og Ole Vidar. Masse inspirasjon der! Mine prosjekter er økonomistyrt så vi får se hvor det ender...eller, la oss håpe det ikke ender ;) Men må bare bekrefte om jeg har forstått rett. Skal jeg sette på to-liter topp på min 1800 for å få 4dyser og senke kompresjon, til ei evt snurre? Har ved flere tilfeller studert intruksjonsbøkene for å sammenligne motorene. Husker ikke om det er samme boringa på 2.0 og 1.8 (altså av den samme blokka da). Det må vel være samme boring? Hvis det passer, så kommer jeg sikkert til å gjøre det. En annen ting jeg er litt flau over å ikke enda finni ut, er hva som egentlig styrer en turbo? Må jeg ha noe ekstra elektronikk, eller kjenner den bare på suget i motorn? Kanskje jeg tar helt feil.. Venligst forklar meg! :) En ting til, hvis vi ser langt fram her. Skal det mye til før enten den 1.8en eller 2.0 må forsterkes, i så tilfelle hva? vet det passer... er litt forskjellig boring, men det er ikke noe problem... er bare snakk om 2-3 mm. bruk2,0 topp-pakning og... spruten på 2,0 har lambda sensor, så den klarer vel å gi litt mer bensin enn nødvendig, men det er å anbefale å lage et lite tilleggs-sprut... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbomega Skrevet Januar 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2005 Originally posted by Z10an vet det passer... er litt forskjellig boring, men det er ikke noe problem... er bare snakk om 2-3 mm. bruk2,0 topp-pakning og... spruten på 2,0 har lambda sensor, så den klarer vel å gi litt mer bensin enn nødvendig, men det er å anbefale å lage et lite tilleggs-sprut... Nåja, og hva tenkte du å gjøre med veivgiver da?!! Og ikke alle 2 litere har lambda... C20NE har, 20NE, 20SE og 20SEH har ikke... Uansett driter motorstyringen i lambda ved fullgass.. På delgass hjelper det.. Siter www.turbomega.tk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Januar 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2005 Originally posted by turbomega Nåja, og hva tenkte du å gjøre med veivgiver da?!! Og ikke alle 2 litere har lambda... C20NE har, 20NE, 20SE og 20SEH har ikke... Uansett driter motorstyringen i lambda ved fullgass.. På delgass hjelper det.. skal sies eg bare har skrudd på c20ne, så... står ikke veivgiver i 18e, så det er ikke noe problem... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbomega Skrevet Januar 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2005 Originally posted by Z10an skal sies eg bare har skrudd på c20ne, så... står ikke veivgiver i 18e, så det er ikke noe problem... Det står ikke veivgiver i 18E.. Ja, det var jo poenget mitt!!! Hvordan i huleste vil du da få motorstyringen fra 2literen til å virke da?! Åhh!!! Siter www.turbomega.tk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Januar 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2005 Originally posted by turbomega Det står ikke veivgiver i 18E.. Ja, det var jo poenget mitt!!! Hvordan i huleste vil du da få motorstyringen fra 2literen til å virke da?! Åhh!!! DAH!! seff... sorry... nei, må seff bruke motorstyring fra 18 e, men med 2,0 innsuget.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mike Sierra Skrevet Januar 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2005 http://opelmotorsport.com/forum2/viewtopic.php?t=16502&highlight= Siter MS Audi S4 Renault Trafic Monza 2,5E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbomega Skrevet Januar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2005 Originally posted by Z10an DAH!! seff... sorry... nei, må seff bruke motorstyring fra 18 e, men med 2,0 innsuget.... Nei... Bruke en hel 2.0 med innsprut. For med 2.0 har man mulighet til å koble på en Smarttuner. Da har man mulighet for å justere tenning og bensin MYE lettere enn på en 18E. Kan lade 1 bar på en standard C20NE om man har tenning og bensin under kontroll. Siter www.turbomega.tk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Januar 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2005 Oki, hehe, nå blei det mye her.. Den 18E var jo billig da! Det er den 130hestern det? Blei nesten frista på den jeg når den ikke var værre i pris. Men jeg har ikke helt skjønt meg på den, ikke den samme blokka som min 18S? Tenkte på motorfester, gir og bunnpanne.....fordeler..? Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.