Gå til innhold

magneten ut !!!!

Ranger emnet


MichaelV

Anbefalte innlegg

Skal ha to tolltommers dynaBel subber (DY9412)

De skal stå i samme kasse (lukket kasse).

Det kunne jo ha sett litt tøft ut å ha magneten ut !

Har noen spørsmål om dette:

 

1)samme kammer eller adskilt ?

2)noe spesielt man må tenke på ?

3)kassevolum når man ikke har magneten i kassa ?

4)kan det ha noe for seg ig la de spille mot hverandre i samme kammer, eller blir det for innviklet ?

 

Kom gjerne med andre løsninger, forslag til komponeneter o.l.

 

Fint hvis noen har bilder.

 

Alle forslag, svar og lignene mottas med takk

 

 

Mvh

 

Michael

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvert sitt kammer og vet ikke om det lønner seg å ha de med magneten ut.

kassevolumet er jo ikke regnet ut med hensyn til hvor stort elementet er. kassevolumet er kassen uten element, dvs at kassen må egentlig være litt større med elementet inni.

Og elementene må jo spille i samme tankt,eller så får du ikke mye lyd. hvis den ene går ut og den andre inn,så flytter luften seg bare fra det ene elementet til det andre. Det blir høyt akkurat mellom elementene da. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme kammer er aa foretrekke, av flere grunner. blant annet om de er i felles kammer og det blir spilt hoyt og den ene blir sprengt saa vil den andre faa et dobbelt saa stort volum og spille i og den sprengte subben vil fungere som en totalt feil port (noen her vet at den blir en passiv radiator,slave..) og da vil sansynligvis begge bli sprengt.

annen grunn er at ikke alle subber er 100% like, men det er nok den aller minst viktige grunnen, subber har blitt montert i felles kammer siden de saag dagens lys..hehe..

 

-magnet ut stortsett aldri noen problem, men volum maa beregnes deretter.

 

-det spesielle man boer tenke paa er at opphenget paa subben ikke skubber borti kassekanten,monteringshullet, nar magneten er ut.

 

-hva du mener aa la de spille mot hverandre skjonner jeg ikke helt,da de er mange losninger paa slikt, men gjor det enklest mulig for det er oftest det beste...

K.I.S.S.....

 

ellers vil jeg anbefale deg aa heller se paa peerless sine 12", da ryktet er at de lonner seg i lengden. og de spiller nok finere.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by hc_TK

det skal jo litt til for å sprenge en sub. ville herr spilt litt penere og hatt dem i hvert sitt kammer. det blir en mye stivere og mer presis lyd.

skal desverre lite til for aa sprenge en sub..

er jo bare aa bruke en for liten forsterker som gaar i klipp (noe folk gjor hele tiden uten aa egentlig vite om det)

og/eller ha for daarlig stromforsyning til forsterker saa volt detter under 12V ved litt volum..

det er derfor jeg tenker litt naar det skal spilles hoyt, gi subben mer enn opplyste rms...

det er jo watta som faar subben til aa spille..hoyt..bl.a... ;) hehe..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by sfh

skal desverre lite til for aa sprenge en sub..

er jo bare aa bruke en for liten forsterker som gaar i klipp (noe folk gjor hele tiden uten aa egentlig vite om det)

og/eller ha for daarlig stromforsyning til forsterker saa volt detter under 12V ved litt volum..

det er derfor jeg tenker litt naar det skal spilles hoyt, gi subben mer enn opplyste rms...

det er jo watta som faar subben til aa spille..hoyt..bl.a... ;) hehe..

 

mvh, stig

 

oi :eek:

 

da bør jeg skaffe meg en ny forsterker ;)

 

kjører min infinity kappa 1200w/300w rms på en liten blaupunkt som er brokoblet til 160w rms....

 

tenker på den dynabel forsterkeren 2x170 watt rms som skal gi over 500w rms i 4 ohm... er ikke skadelig å kjøre subben med den da? at det blir for mye watt?

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by sfh

det er derfor jeg tenker litt naar det skal spilles hoyt, gi subben mer enn opplyste rms...

det er jo watta som faar subben til aa spille..hoyt..bl.a... ;) hehe..

 

mvh, stig

 

Det du sier her kan jo diskuteres. Det hele avhenger endel av følsomhet, samt litt andre parametre. Er jo ren idioti å fòre et element med en effektålighet på 1000W og en følsomhet på f.eks reelle 98dB med en forsterker på over 1000W (med mindre man skal delta i en høytspillingskonkurranse). Dette elementet vil spille opp til normale lytte nivåer med 1 Watt. Heller 1 god Watt enn 1000 dårlige sier nå jeg.

 

Folk er alt for opptatt av Watt. Begynn heller å bli opptatt av de parametre som faktisk har betydning.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by kzn

oi :eek:

da bør jeg skaffe meg en ny forsterker ;)

 

kjører min infinity kappa 1200w/300w rms på en liten blaupunkt som er brokoblet til 160w rms....

 

tenker på den dynabel forsterkeren 2x170 watt rms som skal gi over 500w rms i 4 ohm... er ikke skadelig å kjøre subben med den da? at det blir for mye watt?

er oftest mest skadelig med for liten forsterker, men 160w paa en 300w sub eller din sub gir bare lyd for 160w og naar man foler det er for lite prover man a skru opp litt gain og faar mer "bass", men den ekstra bassen er nok bare ekstra forvrengning ;)

 

men kommer an paa hvordan du har justert det, og er det rett innstilt men du syns du har for lite bass er det nok bare storre forsterker som hjelper.

 

ikke noe problem aa ha en 2000w forsterker paa en 500w sub, bare man vet hva man gjor..

for den 2kw forsterkeren kan faktisk justeres NED til 500w..en 200w forsterker ka aldri justeres OPP til 500w.. det er nok bedre aa ha en for stor forsterker da den har litt ekstra i reserve om det skulle bli behov for det.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by Mr. SQ

 

Det du sier her kan jo diskuteres. Det hele avhenger endel av følsomhet, samt litt andre parametre. Er jo ren idioti å fòre et element med en effektålighet på 1000W og en følsomhet på f.eks reelle 98dB med en forsterker på over 1000W (med mindre man skal delta i en høytspillingskonkurranse). Dette elementet vil spille opp til normale lytte nivåer med 1 Watt. Heller 1 god Watt enn 1000 dårlige sier nå jeg.

Folk er alt for opptatt av Watt. Begynn heller å bli opptatt av de parametre som faktisk har betydning.

mvh

Glenn

seff kan det diskuteres :) derfor det staar og "watt bl.a.".....

men ikke mye aa diskutere her paa traaden, for det er nevnt subber med folsomhet under 90db, heller 87~88db(dynabel)

og som nevnt i mitt forrige svar er det seff avhengig av hvordan det er justert, for om det er 100% RETT justert og lytteren vil ha mer bass maa man til med,desverre, mer watt for aa faa det til, mr.glenn ;)

(ta naa aa se paa det som en ungdom..hehe..)

det er ikke nevnt subber med 98db-1w1m for det er sjeldent og det er vel bare et merke som har det.. ;)

 

har heller ikke sagt at man SKAL bruke alle tilgjengelige watt paa en forsterker...det er bare kjekt aa ha..

 

tror ikke en feks 88db 1w1m sub vil gjore det saa godt i den tette bagasjen paa feks en bmw med 1w, kjeare glenn... desverre... :(

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by sfh

seff kan det diskuteres :) derfor det staar og "watt bl.a.".....

men ikke mye aa diskutere her paa traaden, for det er nevnt subber med folsomhet under 90db, heller 87~88db(dynabel)

og som nevnt i mitt forrige svar er det seff avhengig av hvordan det er justert, for om det er 100% RETT justert og lytteren vil ha mer bass maa man til med,desverre, mer watt for aa faa det til, mr.glenn ;)

(ta naa aa se paa det som en ungdom..hehe..)

det er ikke nevnt subber med 98db-1w1m for det er sjeldent og det er vel bare et merke som har det.. ;)

 

har heller ikke sagt at man SKAL bruke alle tilgjengelige watt paa en forsterker...det er bare kjekt aa ha..

 

tror ikke en feks 88db 1w1m sub vil gjore det saa godt i den tette bagasjen paa feks en bmw med 1w, kjeare glenn... desverre... :(

 

mvh, stig

 

He he jeg tenkte jeg fikk oppmerksomheten din nå Stig.

 

Mitt poeng var bare at jeg syntes svaret ditt var litt for enkelt.

 

Desverre er det slik at det er få produsenter som lager høyeffektive basser til bilstereo, og det er synd. For i min verden fungerer lettdrevede og effektive elementer bedre enn tunge og ineffektive. Det handler om dynamikk, for å oppnå dynamikk må man ha effektivitet og god strømforsyning. Watten driter jeg egentlig i for den er i det store og hele irrelevant for det lydmessige resultat. Desverre så har det seg slik at det lages så pass mye dårlige forsterkere i dag at man må høyt opp i effekt for i det hele tatt å få noe som likner driverevne.

 

Nå syntes jeg forøvrig det å putte en sub i et fullstendig lukket kammer (les bagasjerom) uten noen form for luftgjennomgang er bare dumt. Bortkastede penger. Da hjelper det ikke om subben har en effektivitet på 100dB.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Først vil jeg takke Michael/tvåførti som startet denne for meg.

 

Det er kommet mye svar, kanskje ikke så mange produktive i denne sammenhang men men.

Har planer om å bruke en dynabel BF 4501 til å drive dem med.

50mm2 Kabel og 1,5F kondensator, så den kommer til å bli få greit med strøm.

Åssen bør jeg bør jeg løse "problemet" med å få lyden inn i bilen, det er en VOLVO 740.

 

Det virker som det er en del av dere som sitter inne med mye bra info, jeg vil være taknemelig for alle svar.

 

Mvh

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by goåfør

Hei.

Først vil jeg takke Michael/tvåførti som startet denne for meg.

Det er kommet mye svar, kanskje ikke så mange produktive i denne sammenhang men men.

Har planer om å bruke en dynabel BF 4501 til å drive dem med.

50mm2 Kabel og 1,5F kondensator, så den kommer til å bli få greit med strøm.

Åssen bør jeg bør jeg løse "problemet" med å få lyden inn i bilen, det er en VOLVO 740.

Det virker som det er en del av dere som sitter inne med mye bra info, jeg vil være taknemelig for alle svar.

Mvh

Fredrik

forst vil jeg bare si at alt som er nevnt av meg og (kverulanten) Mr.SQ er faktisk relevant i denne traad.. ;)

 

for om du leser litt mer av de og tenker litt mer noye vil du se at feks jeg anbefaler andre subber enn dynabel, feks heller peerless, nettop pga folsomhet og strom og lyd(trykk)...og jeg stoler ikke helt paa produkt-kvaliteten i dynabel...men det er jo meg :)

 

naar det gjelder stromkabel saa er 50mm2 helt toppers, men kondensator ville jeg utsette.. er normalt ikke bruk for det. spes naar man har 50mm2.. viktigere aa faa dynamoen til aa ladde mer eller evnt holde mest mulig stabil volt.

 

en 740 har flere problem (saa lenge det ikke er stasjonvogn..) den har ikke saa veldi stor hatthylle og bagasjen er ganske isolert fra kupeen.

 

men da kan du fortelle:

om det ER en stasjonvogn, og/eller hvilken setelosning det er, og hva det er laget av, hvor mye plass er det under hylla og hvilke krav du har til bass og lyd generelt..

skal du mest mulig bass naar onsket men som gaar an aa lytte til, eller fin bass som nodvendigvis ikke spiller saa ekstremt hoyt..?

 

er du opphengt i aa absolutt bruke dynabel? om jeg anbefaler noe annet/bedre vil du bruke det...? ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
naar det gjelder stromkabel saa er 50mm2 helt toppers, men kondensator ville jeg utsette.. er normalt ikke bruk for det. spes naar man har 50mm2.. viktigere aa faa dynamoen til aa ladde mer eller evnt holde mest mulig stabil volt.

 

trodde kondensatorn var der for å holde mest stabil spenning jeg da........

og hvordan får man en dynamoen til og lade mer (hvis den da ikke er ødelagt da) ??

 

Mvh

 

Michael

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår