Gå til innhold

magneten ut !!!!

Ranger emnet


MichaelV

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by tvåførti

trodde kondensatorn var der for å holde mest stabil spenning jeg da........

og hvordan får man en dynamoen til og lade mer (hvis den da ikke er ødelagt da) ??

Mvh

Michael

kondisen er der for aa holde stabil spenning, men den gjoer mer skade enn nytte om du spiller hoyt lenge og har daarlig ladding paa dynamo.. da er det bedre aa bruke de kondis-pengene paa aa fikse dynamoen..

 

for aa gjore det enkelt er det bare aa stikke innom et verksted aa si du vil ha justerbar ladderegulator til din bil, koster 150~250,- denne kan justeres til rundt 14.5V for optimal ladding, og over 15V om du vil dra paa litt volum.

er du litt mer "avansert" kan du bruke 1500,- paa en Ladac, so holder jamn spenning nesten uansett.

faktisk saa er det ikke store dynamoene i en 740 syns jeg aa huske..60~70A eller noe...

finn ut hvilke brakett det er paa din for aa finne en dynamo med mer A som passer.

100A er oki men det fins jo brukte aa faa tak, feks 120~140A til ca 1500,- +/-..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

............kondisen er der for aa holde stabil spenning, men den gjoer mer skade enn nytte om du spiller hoyt lenge og har daarlig ladding paa dynamo.. da er det bedre aa bruke de kondis-pengene paa aa fikse dynamoen..

mvh, stig

.............

 

hehe... mener ikke å være særkastisk stig men godt å høre at du har skjønt det !!!! :cool:

 

og går du videre så vil du også innse at et ekstra batery er langt viktiger enn en stor kondis og.... dessuten flere små kondenstorer er mye bedre enn en stor på flere farad...

 

:D

 

du får kjøpt en 15 volts regulator som gir deg i praksis ca 14,7-14,8 volt for ca 250.- kr hos batery/radiator forhandlere, det er av den typen som brukes på Bosch dynamoer (som skrus inn på baksiden med innebygde børster)

-det er 2 skru punkter på den regulator og et av de har en metall kappe som er jord for regulatoren elektronikk, hvis du lager brudd i det punktet og kobler en diode i mellom så vil du heve regulatorens spenning med ca 0,7 volt... dioden må tåle ca 15 amp og må være isolert... :D

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by matador

.............

 

hehe... mener ikke å være særkastisk stig men godt å høre at du har skjønt det !!!! :cool:

det er leeeeeeeeeenge siden det ble skjont :)

fordi:

en kondis blir bare en ekstra last for dynamo aa ladde opp naar man spiller lenge hoyt..

en kondis hjelper nok i begynnelsen, men dynamoen vil bli raskere utslitt...sakte men noksaa sikkert ;)

 

bare aa se paa "ekte" db biler : ingen kondiser, bare maaasse batteri og stooore tyyykke kabler...hehe...

(ikke OT , bare info :) )

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takker for mye bra svar, jeg har ikke så mye greie på det her som dere sikkert har skjønt nå.

Så jeg bør droppe kondensatoren og sette inn ett batteri til.

Det har seg sånn at jeg ikke har kjøpt med bil enda, men jeg leter, det blir nok en 740 sedan.

Jeg synes magneten på 9412 er så kul at jeg har lyst på ett par av disse, men har dere forslag til noen andre gode elementer i denne pris klasse så vil jeg vurere dette.

 

Åssen bør kassen se ut??

Fasong??

Størelse på kasse når elementene er utover/innover??

 

Mvh

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by goåfør

Hei.

 

 

Jeg synes magneten på 9412 er så kul at jeg har lyst på ett par av disse, men har dere forslag til noen andre gode elementer i denne pris klasse så vil jeg vurere dette.

 

Åssen bør kassen se ut??

Fasong??

Størelse på kasse når elementene er utover/innover??

 

Mvh

 

Fredrik

 

Bare ett par tanker til dere som handler med øynene..

 

Når dere sitter i bilen og hører på musikk, hvor ofte ser dere magneten på subben ?

 

På ett element som ser helt værst ut og ikke koster noenting, hvor mange kroner tror dere det er lagt i kvalitet og lydgjengivelse i forhold til design ?

 

Jeg er relativt sikker på at hvis du tar f.eks 3 like bassere av ett tilfeldig merke som ser helt værst ut og koster f.eks 1000,- , bygger de i helt identiske kasser, så spiller ingen av de likt...

 

Poenget mitt er at så lenge du ikke skal imponere gåsehud på høna til de lokale fjortisbabene på shell, så sjekk litt rundt hva som finnes av utstyr. Det er alltid noe som er billig og faktisk veldig bra. Det kan ofte se kjedelig ut men det spiller ræva av det som ser helt værst ut og koster ingenting....

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dynabel elementene spiller faktisk veldig bra. Men selfølgelig så får man det man betaler for. de er ikke akkurat high end elementer,men de spiller veldig fast og tåler en god del juling. med riktig kasse og et lite kraftverk så tror jeg ikke man får noe som er så veldig mye bedre til den prisen.

jeg ble veldig imponert over det elementet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gromit

Hvis du setter elementene mot hverandre og fasevender den ene får du en push-pull kasse og du trenger bare 50% av kassevolumet sammenlignet med en tilsvarende kasse med 1 element. Så har du både i pose og sekk

og naar de blir koblet i push-pull saa spiller jaggu de to elementene bare som et element og da...

og saa maa du jaggu fore de med dobbelt saa mange watt og for aa faa like mye trykk som med et element..

bortkastet...

det er kansje vits i det om du har elementer med liten rms men er meget folsomme og trnger store kasser fra begynnelsen..hehe...

men ellers bortkastet....

 

hehe...dessuten er det nevnt at de subbene skal ha 14L lukket pr.stk...hvordan i H******* faar man en slik fancy 10" i et 7L kammer ved isobarik.....? et ror kansje...? haha...

 

mvh,stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sfh/stig

 

Det virker som du har mye meninger og kan mye.

Har du noen konkrete forslg på elementer som vil egne seg godt i en liten kasse?? 10-12" 1500-2000kr

Og hvordan bør disse monteres i kassen??

Innover utover??

En hver vei??

Samme eller adskilt kasse??

 

Jeg takker for alle svar som er kommet til nå og håper på fler.

 

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og naar de blir koblet i push-pull saa spiller jaggu de to elementene bare som et element og da...

 

stemmer nesten.. du kan få 2 søppel elementer til å spille ræva av et bra element

og har du 2 bra element så spiller helt vilt bra

 

og saa maa du jaggu fore de med dobbelt saa mange watt og for aa faa like mye trykk som med et element..

bortkastet...

 

teori og praksis er ikke det sammme :)

 

som du sikker vet er noe av grunnen til at isobaric ikke blir bruk

så mye har med pris og at det vansklig å få den rett kurven og man må 2 elementer for få til en isobaric kasse. som er litt over midels vansklig å lage.

og begyner man med isobaric bandpass bør man ha tunga rett i munnen

 

Daft

som skal bruke isobaric three chamber dual reflex bandpass

2.plass Nasca ama 500w finale 1992

2.plass utfordere finale 2003

4.plass ama.lyd finale 2004

2.plass ama.lyd finale 2005

in use Renault Alpine

& Audio control DQXS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Daft

og naar de blir koblet i push-pull saa spiller jaggu de to elementene bare som et element og da...

 

stemmer nesten.. du kan få 2 søppel elementer til å spille ræva av et bra element

og har du 2 bra element så spiller helt vilt bra

 

og saa maa du jaggu fore de med dobbelt saa mange watt og for aa faa like mye trykk som med et element..

bortkastet...

 

teori og praksis er ikke det sammme :)

 

som du sikker vet er noe av grunnen til at isobaric ikke blir bruk

så mye har med pris og at det vansklig å få den rett kurven og man må 2 elementer for få til en isobaric kasse. som er litt over midels vansklig å lage.

og begyner man med isobaric bandpass bør man ha tunga rett i munnen

 

Daft

som skal bruke isobaric three chamber dual reflex bandpass

 

Her var det mye tull og vas.

 

To møkka elementer vil ADRI kunne bli bra bare fordi du setter dem i isobaric, det er rent sludder.

 

At teori og praksis ikke er det samme, er bare et tegn på at du ikke kan teorien din. Det er en tull. Teori og praksis går hånd i hånd.

 

Jeg blir så oppgitt!!

 

Grunnen til at isobaric ikke blir benyttet så mye er rett og slett fordi du ikke oppnår noe som helst i lydforbedrende karrakter. Det eneste du oppnår er å bruke mer penger enn du trenger.

 

Det å hevde noe annet viser at du enten har et annet syn på troverdig bassgjengivelse enn meg, muligens at du lytter lite til musikk med god dypbassinnspilling. Det kan selvfølgelig og bety at du liker en noe unaturlig lyd fra bassen, og det er jo selvsagt lov. Ikke noe galt i det.:D :D ;)

 

Sorry for at jeg var litt krass, ikke noe personlig, bare litt over gjennomsnittet engasjert:D :D ;)

 

mvh'

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår