Gå til innhold

Prosjekt: Calsonic Skyline GT-R 2003

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Calsonic Skyline GT-R 2003

Her om dagen kjøpte jeg meg mitt første byggesett på lenge. Har ikke bygd noe på mange år. Valget falt da på en Tamiya JGTC Skyline, Calsonic Skylinen.

Siden det er årevis siden min byggekarriere hadde jeg ingenting igjen av maling, pensler, lim etc. så det måtte jeg også kjøpe på nytt. Og det er jo ikke billig. Siden dette blir et mer "seriøst" prosjekt skal jeg lakke karroseriet etc. som det er ment å gjøre, men det er ingen i Norge jeg vet om som fører Tamiya lakk. Men heldigvis kunne den lokale hobbybutikken i Asker (Drevet av en delvis bekjent også :)) skaffe på bestilling så jeg fikk de dagen etter. God service!

Venter også et lass med maling i posten i de kommende dager. Så da får jeg startet ordentlig.

Ingen som leser denne toppteksten uansett, så jeg runder av her.

Intro:

Som nevnt er det lenge siden jeg har bygd, så det var gøy å bare se på delene. hehe. Dette blir et langtids-prosjekt ettersom det skal gjøres mer skikkelig enn mine tidligere modeller.

PS: Alle bilder er klikkbare for større versjon

DSC02607s.jpg

Esken samt alt nødvendig utstyr:)

Dekk:

Det første man oppdager da man ser på dekkene er at de er veldig blanke, pluss at de har støpeskjøter på midten. Dette er jo ikke realistisk, så det må vi gjøre noe med.

DSC02568s.jpg

Dekk og felgene, rett fra esken

Så da er det en liten måte å fjerne støpeskjøter og få litt "slitasje" på dekkene.

1. Finn noe som er LITT større enn felgdiameteren og tre dekket innpå. F.eks en skrutrekker eller dremel/drill pussetilbehør osv. Det må passe i drillen / dremelen.

2. Fest den i drillen. Finn fram litt sandpapir som du legger flatt på bordet. (Hold fast på det)

3. Drill i vei, pass på å ikke gjør det for lenge. Du ser fort når skjøtene blir borte, etter det er det bare å fjerne blankheten og velge hvor mye slitasje det skal være.

DSC02571s.jpg DSC02572s.jpg DSC02573s.jpg

På det siste bildet ser man forskjell. Dekket som har fått seg en omgang er til venstre.

Her er mitt resultat. Holdt den muligens litt for lenge, ser det har blitt dratt opp litt gummi noen steder. Men det er bare å gå over med en fil eller lignende så blir det bedre. Det syns ikke uansett da :) Det ser også ut som om støpeskjøtene fortsatt er der, men dette syns ikke i virkeligheten. Er pga. blitzen.

DSC02575s.jpg

Deretter var det å hive på merkene, dette har jeg aldri fått til ordentlig på tidligere modeller, men her funka det greit. Ser at noen av de på bildet ble skjeive, men det fulgte heldigvis med et par ekstra merker som jeg erstattet de med, så alt er rett og pent nå! :)

DSC02577s.jpg

Felg:

Felgene er nesten det jeg liker best med bilen. De er fete! :)

Spesielt fete ble de med et strøk hvitmaling og merkene, samt dekkene på! hehe.

DSC02585s.jpg

Her har de fått et strøk hvitmaling

Og etter å ha satt på noen små merker på eikene og satt på dekkene så ser de sånn ut, ble tøft synes jeg!

(Jada, jeg ser det ene dekket er litt mugg. Mye "løs gummi". Men det gjør ikke noe) :)

DSC02604s.jpg

Kommer straks med mer!! :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det momo!! :)

Karroseri:

Da var det på tide å begynne med karroseriet. Dette skal først pusses rent og pent for støpelinjer og andre ulumskheter. Dette gjorde jeg først med 600 papir, deretter skulle jeg brukt 800 papir, men det hadde jeg ikke så jeg hoppa rett på 1000. Skulle gjerne hatt litt finere også (1200) men det hadde jeg heller ikke. Men med litt primer på så blir det bra uansett tror jeg. Karroseriet var veldig pent uansett så det var ikke så mye å pusse.

DSC02611s.jpg

Esken med det rare i

Før pussing:

DSC02613s.jpg

Etter en omgang med 800-papir:

DSC02614s.jpg

Deretter gikk jeg over med 1000 papir.

Etter det vasket jeg bilen NØYE i varmt vann og såpe, og skylte av i varmt vann. Dette er for å fjerne alt pussestøvet, og samtidig fjerne den statiske elektrisiteten i plastikken så den ikke tiltrekker seg så mye støv.

Etter det plasseres karroseriet i en plastikkboks med lokk (Med en liten fyrstikk under lokket for lufting) for å tørke, og for å holde den så støvfri som mulig så ingenting blir fanget under lakken.

DSC02616s.jpg

Sete og cockpit:

Mens jeg venter på resten av lakken og malingen var det ikke så mye jeg fikk gjort. Men jeg fiksa setet da. :)

Malte det enkelt og greit, og festet på "kevlar"-decals på baksiden samt belte-decals. Man får kjøpt mer realistiske kevlar-merker og "ordentlige" belter, men dette er vanskelig å få tak i i Norge så jeg går for "stock" nå. :)

Setet rett fra esken:

DSC02595s.jpg

Kevlar-decals er halvveis festet på. Litt luftbobler som må ut bare :)

DSC02599s.jpg

Og beltene er på plass

DSC02600s.jpg

Deretter var det selve "cockpiten" sin tur. Denne skal lakkes i Tamiya AS-12, "Bare metal silver". Derfor grunnes den først siden det kan være litt vrient å lakke lyse farger på den svarte plastikken.

Delen som skal lakkes, med en prøvemontering av sete:

DSC02617s.jpg

Siden det er kaldt og mørkt ute må jeg lakke inne på rommet mitt. Derfor lagde jeg meg en fancy (eh?) paint-boot (Eller åssen det skrives). Hvem sier at det må være så avansert. En pappeske hvor jeg har skjært ut toppen og fronten, og en avis under for å "forlenge" den litt. :) Samt et åpent vindu da.

DSC02620s.jpg

Viktig å holde primeren varm :)

Virka som en årleit primer!! Anbefales til disse settene. Vet ikke hvordan det er å bruke vanlig Quick primer eller noe, kan bli litt "mye" kanskje. Også kommer de på hendige småflasker! :)

DSC02619s.jpg

Og da var den ferdig. Lot den stå å tørke noen minutter før jeg la den i en boks med lokk der den kan stå og godgjøre seg noen dager.

DSC02622s.jpg

DSC02623s.jpg

Fler oppdateringer kommer de neste dagene!

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut det der,hvor mye måtte du betale for den?

har et lite prosjekt på gang jeg også.

driver og bygger en suzuki alto med widebody kit.

primet den først med tamiya primer.

så lakket jeg den med tamiya sølv farge(som bas farge)

og nå driver jeg og lakkerer den med testors purple metal flake.

har igjen et par strøk,før den skal polleres og vaxes,så skal det på 4 lag med klarlakk.

fargen ble jævli tøff på den.

her er det noen bilder:

http://img.photobucket.com/albums/v310/oter11/IM000124.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v310/oter11/IM000123.jpg

98 vw golf 4 gti

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

oter11: Betalte 350,- på Hobby Larsen i sandvika. Dyrt ja :) Men når jeg bare skulle ha ett sett gadd jeg ikke stresse med å bestille fra Japan og sånn selvom et sett der bare koster 150,- ca. :)

Ble bra den lakkeringen din! ;)

I dag skal jeg grunne karroseriet og kanskje lakkere cockpit-delen, om primeren er brukbar nå. Leste at iallfall karroseriet med primer på bør stå i èn uke da... men vi får se. babyhmm?

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri varmet opp lakken eller primeren før jeg,synes det blir bra,selv om jeg ikke gjør det.

jeg begyner å lakkere med engang primeren er tørr jeg.

men jeg venter før jeg skal pollere den,da venter jeg ca 3 uker,testors lakken tørker så jævla sent.

har en tamiya jgtc bil jeg også,har en honda nsx.

er enig at tamiya er de beste til å lage byggesett biler.

men hasegawa er ikke langt bak,de også har meget bra passform.

men aoshima lager de tøffeste bilene

98 vw golf 4 gti

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt oppdateringer nå!

Karroseri:

Har grunna og lakkert karroseriet nå.

Synes lakkeringen ser brukbar ut. Har ikke fått tatt noen bra bilder enda siden den ligger i boksen for å forhindre av støv og dritt fester seg i lakken, men det er no et bilde her.

Med tanke på at det er første gang jeg lakker en slik bil så ble jeg iallfall fornøyd! :)

I lakkboksen, på hjemmelaget karroseri-stand!

DSC02625s.jpg

Ferdig grunna:

DSC02630s.jpg

Og her er den sånn den ser ut nå. Tar bedre bilder i morgen når den er 100% tørr.

DSC02639s.jpg

Cockpit:

I dag begynte jeg, og ble ferdig med hele cockpiten. Ble rimelig fornøyd. Mye pirkearbeid, spesielt på bryterpanelet, men det var verdt det. Ble 1000 ganger bedre enn uten maling! ;)

Her har jeg begynt å montere setet og midtkonsollen. Malte knappene røde og gule, synes det ble bra jeg :) Mye bedre enn uten iallfall. Et tips er å bruke tannpirker med maling på og dytte nedpå. Blir litt stort med selv den minste penselen.

DSC02633s.jpg

Her er det meste på plass, klart til å sette på buret.

DSC02642s.jpg

Og da var buret på plass...

DSC02643s.jpg

Dørsider og dashbord er på plass.

DSC02651s.jpg

Litt detaljer av dashbord. Ble spesielt fornøyd med hvordan rattet ble. :)

DSC02655s.jpg

DSC02659s.jpg

Og en siste detalj på plass.

DSC02660s.jpg

Fler oppdateringer kommer i morgen. Bl.a. karroseri og understell!

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Rattet er litt custom med Titanium Gold senterskruer. ;)

I dag skal jeg begynne på understekll, bremser etc. så det er klar for montering av cockpiten på chassiet.

Også er det karroseriet igjen! :)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer updates...

Karroseri:

Karroseriet er helt tørt nå, og klar for litt lakkering og montering av div. deler.

Grei nok shine. Dette er uten klarlakk.

DSC02666s.jpg

DSC02667s.jpg

DSC02668s.jpg

Understell/chassi:

Da var det på tide å begynne på selve understellet.

Lakkert i Tamiya TS-29, og ble absolutt ikke en bra lakkering! Men det er bare 1/32 del av hele greia som blir synelig, og det som syns ble helt greit så, det går bra. :)

Legg merke til AP Racing bremsene ;)

DSC02680s.jpg

Girkasse og bakstilling

DSC02682s.jpg

Ferdig montert med interiør og hjul

DSC02692s.jpg

AP racing bremser :)

apracings.jpg

Og interiøret inni

DSC02688s.jpg

Også en liten test montering:

DSC02702s.jpg

DSC02704s.jpg

Grill:

Så må grillen fikses. Dette var en grei sak egentlig. Montering av lykter, lykteglass, emblem, netting osv.

Malte R'en på emblemet (GTR) rød for litt mer realisme. Ble greit nok, ikke 100% fornøyd men, jaja.

Klar for emblem

DSC02670s.jpg

Med emblem

DSC02673s.jpg

Montering av netting

DSC02677s.jpg

Og sånn ble den til slutt

DSC02679s.jpg

Fler oppdateringer kommer kanskje iløpet av kvelden :)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ferdig!! :D

Da er den endelig ferdig. Ble ferdig med å montere grillen, lyktene ++ i går ettermiddag.

Har ikke så mange bilder av prosessen siden sist, så derfor slenger jeg heller ut bildene av den ferdige modellen.

Eneste er at den mangler tauekrok forran på disse bildene, men den er nå montert. :)

DSC02745s.jpg

DSC02746s.jpg

DSC02748s.jpg

DSC02749s.jpg

DSC02752s.jpg

DSC02753s.jpg

DSC02758s.jpg

DSC02765s.jpg

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1