Gå til innhold

350 TPI spm!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei dere!

Håper noen kan hjelpe meg!

Har en 350 TPI som er bygd opp fra en blokk fra 1973! Er byttet litt forskjellig i motoren og er bremset på bakhjula på 300 hk! Denne sitter i en 1975 Volvo 244! (Vet dere kanskje ikke liker dette men men.......)

Det jeg lurer på er om hvordan man kan montere kompressor på denne! Eller bør jeg bytte ut og kjøpe meg en "standard" 350 med kompressor som er klar til å kjøre?

Må jo ha mer hk! ;)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPfreak:

Sett at motoren du har nå er ok, ville jeg nok enten byttet til lavkomp stempler og en kam tilpasset kompressor (mye å velge mellom), eller bygget en ny motor ved siden av for så å bytte komplett. Er nok lettere å selge den du nå har, hvis den kan prøves i bil.

 

Har du original-ecm ('165 eller '730), eller noe ettermarked sprut ala Accel DFI? Accel'en klarer vel en 2/3bars map og er bedre egnet, ellers kan du gjøre et low-budget prosjekt som dette (hvis du har orig ecm):

Syclone/Typhoon ecm: http://www.speedtoys.com/~bort62/7749/Main.htm

 

-Dette pga begrensningene i en motorstyring som ikke "kan lese" trykk og justere seg tilsvarende. Blir "juksa" til ekstern tenningskontroll og tilskuddsbensin. (Jalla i mine øyne)

 

PS:

Har du i hele tatt planer om å godkjenne dette? Regner med at du ikke har i vognkortet at den er trimmet fra før heller...? Har en 240 i vennegjengen som 90% sikkert får seg en V8, Kan tenke meg å spørre deg litt om smådetaljer på din bil, hvis det er ok?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm nå står det litt stille i knotten! Men hva er ecm? Vet det garantert men etter 2 timer med søvn og mye kjøring er jeg lite tess!

Men det som er gjort med motoren er følgende:

Chevrolet 350 5.7 liter V8

TPI (Tuned Port Injection) levert av First i børstet alu.

Smidde stempler.

Smidd veiv.

Smidd svinghjul.

"Mickey mouse" toppper.

Racing kam.

Elektromotive Innsprut.

KN-luftfilter

Nos Super pro fogger lystgassystem (250-500+ hk ekstra)

To bensinsystemer (en til innsprut og en til nos)

Chevrolet T5R 5 trinns manuell girkasse.

Dual friction clutch

hoocker competition headers.

 

Vet ikke om det hjalp noe da!

 

Denne er for tiden ikke godkjennt med det som er gjort men har gjort alt etter hva biltilsynet mener jeg må gjøre for å få godkjennt ombygningen! Må bare få ut fingeren men har enda ikke blitt stoppet! ;)

 

Lurer på å kjøpe noe komplett som jeg da dette forhåpentlig skal fungere men må jo få testet motoren i benk eller i bil da! Farlig å kjøpe noe uprøvd privat!

Men målet er å få det godkjent! Det meste iallefall! ;)

 

Men det er bare å spørre hvis det er noe du/dere lurer på når det gjelder V8 i 240! Kanskje jeg kan hjelpe!

Har forresten et sett med motorfester og girkasse fester til ombygning av V8 til 240 hvis det skulle være av interesse!?

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ECM = Engine Control Module

Men du skriver lenger ned i lista at du har Electromotive så da har du ikke orginal ECM :). Electromotive’n kan

sikkert håndtere 2\3 bar MAP sensor og sikkert brukes med MAF også hvis man ønsker det.

 

Kuult med FIRST TPI’en, har aldri sett eller vært borti en sånn, men skal jo være bra den!

 

Det største(eneste?) utvalget av sentrifugal kompressorer til TPI er vel for serpentinbelte system, har du ikke det

kan jo det ettermonteres, f.eks:

http://www.sdpc2000.com/catalog/896/GM-Performance-Parts-Serpentine-Belt-Systems.htm

da skulle vel kompressorene fra Vortech\Procharger\Powerdyne\Paxton til Camaro\Firebird 88-92 passe skulle man tro.....

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved montering av slik serpentinbelte system må jeg vel kanskje fortsatt gjøre noe med innmaten på motoren før jeg setter på kompressoren?

En som nevnte noe om lavkomp stempler før man setter på kompressor!

Eller skal jeg satse på vassere kammer og litt slike ting enn en kompressor! Motoren fungerer greit nå men vet ikke hvordan det blir med videre trimming!

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo som Hot Rod og Chevy350 sier, må jo tilpasse kompresjonen etter hvor mye du har tenkt å lade, samt en kam som er tilpasset for kompressorbruk.

 

Står litt om det her:

http://www.holley.com/HiOctn/TechServ/TechInfo/SCTech.html

 

Samt et nyttig kompressor-forum her:

http://www.superchargerhelp.com/

 

 

Eller så kan man sikkert ha det mye moro med f.eks et 383 stroker-kit og ett sett bra topper og kam istedenfor

å ”jukse” med kompressor.....hehe

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPfreak:

 

Det jeg ville gjort er å glemme kompressoren. Bowtie er helt i tråd med mine tanker:

 

Få tak i en 4-bolt 350 blokk, så f.eks et Eagle Competition 383 stroker kit (alt smidd), noen gode alu topper (AFR/Edelbrock Victor Jr/WP/osv - Volvo'n har allerede nok vekt foran!), og en rullekam tilpasset lystgass bruk. Bruk videre innsprut, innsug, tenning og eksos hvis det holder mål. Bilen kan prøves med motoren som er i, og selges for å finansiere ny motor. Sikte mot 500-550hk NA, og legge på en solid dose lystgass på dette. Bør kunne bli en solid motor som yter bra, uten å se for "slem" ut. Høres kanskje lett ut, men er dyrt og krever god planlegging, som alt annet.

 

Mikke-mus toppene er sett på som bra blant "gamlekara", men teknologi fra '60 er "litt" utdatert, og selv standard Vortec jerntopper er bedre enn småporta "fuelie-heads". Mulig dine er ordentlig porta, men uansett bytte dem til alu pga vekt faktoren likevel...

 

Sender deg en PM ang motorfester og 240-V8 ;)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som ville ha den fine kompressor murringen! ;)

Men jeg bryr meg heller om å ha en stabil motor enn at det skal være plukk hele tiden!

Så da blir det kanskje heller stroker cit, alu topp og vassere kam! Men dette blir jo sikkert billigere enn å bygge om til kompressor alikavel! Men vet at det ikke er billig. Uansett må jeg stive opp bilen min mer. Spesielt bakaksel, mellomaksler og ledd og girkassa.

 

Så jeg må spare litt skjønner jeg. For dette skal være i boks enten veldig kjapt eller så venter jeg til neste vinter.

Men bra å få vite litt mer så jeg ikke slepper en varm en på leggen! Ikke noe artig nå selv om det er kaldt ute! ;)

 

Får heller kjøpe meg en amcar igjen og skaffe meg kompressor motor til den da! ;)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår